Gerlant: ‘Klap na klap voor de regio’, maar misschien moeten we omdenken

0244189_Station.JPG
.

(Opinie)“Klap na klap voor regio: plannen voor aanpak Kruispunt Raalte financieel onmogelijk”, kopte de Stentor. Twee dagen daarvoor had gedeputeerde Boerman in de Provinciale Staten al een persbericht aangekondigd. In het kort: de 65 miljoen die het Rijk, de provincie en de gemeente beschikbaar hadden gesteld was mede door de hoge inflatie bij lange na niet genoeg voor het toch wel enigszins verouderde en achterhaalde plan. Dat laatste waren niet zijn woorden, maar dat is de spiegel die ik er nu eens op los wil laten.Decennia wordt er nu al over gepraat, de N35, het karrespoor tussen Zwolle en Twente. Honderden miljoenen zijn er al geïnvesteerd in deeloplossingen. Denk bijvoorbeeld aan de tunnelbak in Nijverdal of het twee keer twee doorstroomtraject van Hoonhorst naar Zwolle. Zo’n vijftien miljoen zit er nu nog in de pen voor deeloplossingen bij Laag Zuthem/Ganzenpan en tussen Heino en Raalte (het Reelaer). Mariënheem blijft het ondergeschoven kindje als ’s lands enige dorpje waar nog een Rijksweg doorheen loopt en bij Haarle wordt er nog een of andere noodbrug als oversteek aangelegd, mits natuurlijk ook daar de inflatie niet toeslaat.Voor Knooppunt Raalte hebben GB-wethouder Wagenmans en VVD-wethouder Melenhorst zich in het verleden het vuur uit de sloffen gelopen en daarvoor deed CDA-wethouder Haarman dat. De weg, het kruispunt was ook goed voor politieke profilering van de huidige wethouders Nijboer (BB) en Kreule (VVD) met steeds mooier wordende plannen en meer fietsverbindingen met Raalte-dorp en richting Heino. Ook nu hoeft niet aan hun inzet omtrent de weg getwijfeld te worden.Een van de eerste acties van Nijboer als wethouder dit voorjaar was om terugkomend van een interregionaal overleg mee te delen dat het bestaande budget van 55 miljoen niet voldoende was en dat het Rijk, de provincie en de gemeente er samen (naar ratio) 10 miljoen bij deden. Toestemming van de raad had hij daarvoor niet, maar hij kon dat met een gerust hart doen. Ook in het verkiezingsprogram van de grootste lokale partij (en dit voorjaar tijdens de coalitie onderhandelingen buitenspel gezette) GB staan wilde dromen voor de N35, zoals bijvoorbeeld: een extra fietsersonderdoorgang. Ook die hadden straks bij het kruisje getekend. Maar nu keert dus de wal het schip. De plannen gaan nog niet naar de prullenbak, maar worden in de ijskast geparkeerd.Decennia ’s dus van plannen maken, wilde dromen en politieke debatten waarbij groot, groter, grootst het mantra was, maar waarbij de wereld niet heeft stil gestaan. En er ergens halverwege een F35 (Fiets snelweg) bij in is gefietst. En er nu plannen liggen om bij het station in Raalte een P R aan te leggen, dus bijvoorbeeld met de auto of fiets vanuit Luttenberg naar Raalte en dan per trein verder de wereld in.Heilige koeienIn veertig jaar plannen maken is Nederland echter gegroeid van 14 naar 18 miljoen inwoners en de verwachting is dat het er over 25 tot 30 jaar 20 miljoen worden. Dertig jaar geleden, toen ik 18 was, was het heel normaal om je rijbewijs te halen en een grote auto te kopen. Bij ons thuis stonden op een gegeven moment vijf heilige koeien. Dat terwijl mijn 18-jarige nu droomt van een rijbewijs om dan in de directe omgeving met een scooter te kunnen rijden naar plaatsen waar het openbaar vervoer haar echt niet brengt. Ik zie dat bij de buren ook gebeuren, jongvolwassenen die het zelfde doen. Waarbij dan elektrificeren de nieuwe standaard is en fossiele verbranding not done meer is. Er nu rapporten liggen van Remkes zoals ‘niet alles kan overal’ en ‘Wat wel kan: Uit de impasse en een aanzet voor perspectief’, die beide draaien om natuurbehoud en herstel. Het dan dus helemaal niet logisch is om nog meer asfalt te leggen. Om die redenen wil ik er eens een stelling in gooien en ik weet dat het vooral voor de VVD’ers, maar net zo goed voor die andere (lokale) politici vloeken in de kerk is:Wat nu als we de N35 afwaarderen en direct maar investeren in verdubbeling van de spoorbaan en (goederen) treinen?Plek voor een (klein) rangeerterrein bij de Zegge is er wel bij Raalte. Vrachtautotransportbewegingen beginnen en eindigen dan daar. Doorgaand forensenverkeer heeft geen reden meer om via het karrespoor naar Zwolle te gaan, want ze kunnen met de trein, die vaker kan rijden. Nieuwe doorsnijdingen van het landschap zijn niet nodig, zelfs verderop in Twente kan dan een eventueel nieuw aan te leggen spoorvlak (noordtak) van de baan (lang verhaal, maar met de vergrote capaciteit van de spoorlijn Zwolle-Enschede kan al veel opgevangen worden). Bovendien liggen met die vergrote capaciteit Zwolle en Salland ineens een heel stuk korter bij het Duitse achterland. Korter bij huis, hoge dure geluidswallen bij de nieuwbouwwijk bij het Hoftheater niet nodig en ’s avonds vanaf de afslag Hoonhorst in de file staan richting Raalte is dan op den duur voorbij.Zie het maar als een lesje omdenken. Ik ben ervan overtuigd dat daar in een overvol Nederland de toekomst voor het grote gros ligt en niet bij meerdere heilige koeien per adres. De politiek mag natuurlijk de schouders ophalen en denken: “Ach, het is Gerlant maar”, maar dan heeft Salland straks niet door mij de trein gemist.gerlant@regiobode.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.