Nieuw plan Franciscushof Zuid naar de raad

RAALTE – Het Raalter college van B&W legt het nieuwe ontwerpbestemmingsplan voor de ontwikkeling van het bouwplan Franciscushof Zuid voor aan de raad. Die keurde een voorgaande versie nog af. De kritiek betrof toen het woonprogramma, de verkaveling, zorgen over de ontsluiting van het achterliggende gebied (Schubertstraat), de geluidsnormen en onduidelijkheid over de plannen aangaande Knooppunt Raalte (Kruispunt Bos).Raalte heeft geprobeerd om het bestemmingsplan in grote lijnen intact te houden. Dit om te voorkomen de gehele juridische procedure opnieuw zou moeten. Het plangebied meet ongeveer 24 hectare. Dat moet zo meteen ruimte bieden aan 171 woningen, acht meer dan in het aanvankelijke plan. De gemeente wil namelijk meer betaalbare woningen mogelijk maken in deelgebied De Erven. Dat bleek volgens Raalte om allerlei praktische redenen en vanwege eerdere afspraken met bijvoorbeeld projectontwikkelaars niet mogelijk in andere deelgebieden. In De Erven komen nu zestien extra ‘betaalbare’ woningen. Drie twee-onder-een-kappers en twee vrijstaande woningen zijn daartoe in het plan vervangen door veertien rijwoningen en een twee-onder-een-kap-woning. De gemeente kijkt nog naar extra parkeerruimte. Daartoe zijn er mogelijkheden, zo stelt Raalte.De ontsluiting is niet aangepast. Er bestonden zorgen over de mogelijke afsluiting van de Knapenveldsweg in de toekomst. Maar dat is onderdeel van de N35-discussie. Bovendien geeft de gemeente aan dat bij een eventuele afsluiting het autoverkeer niet langs de Schubertstraat gaat, maar langs de Voorhofweg (langs het Hoftheater).SchermEn dan de geluidsnormen van de N35. Het was, zo schrijft de gemeente, van meet af aan duidelijk dat bij de planopzet rekening gehouden zou moeten worden met de geluidsbelasting van de N35. Dat betekent in de praktijk dat er een geluidswerende wal wordt aangebracht (tot 8 meter) met een scherm van 3,5 meter ernaast. Dat kost in totaal miljoenen. Overigens heeft de gemeente voor een aantal woningen (nog steeds minder dan in het vorige plan) een wat hogere grenswaarde qua decibellen vastgesteld. Daartoe bestaan juridische mogelijkheden. Anders zouden de geluidswerende voorzieningen fors hoger moeten worden..Knooppunt RaalteWat betreft het Knooppunt Raalte (Kruispunt Bos) is er nog geen definitief besluit over het tracé genomen. Volgens de gemeente is het meest waarschijnlijke scenario op dit moment: twee gescheiden enkelstrooks rijbanen (80 km/u), waarbij de rijbanen worden aangelegd ‘conform het wegprofiel dat hoort bij een stroomweg van twee keer tweebaans 100 km/u’ (en er dus ook voldoende ruimte is, mocht de weg daar twee keer tweebaans worden) met een ongelijkvloerse kruising. “Het uiteindelijke toekomstbeeld van de N35 moet volgen uit de MIRT-verkenning die momenteel in opstartfase is”, zo laat de gemeente weten. “Omdat de uitkomsten van deze verkenning niet zeker zijn en omdat het niet aannemelijk is dat het eindbeeld ter hoogte van Franciscushof binnen een normale planperiode van tien jaar gerealiseerd wordt, vinden wij dit het meest aannemelijk.” De gemeente stelt dat als de toekomstige inrichting van het knooppunt gaat leiden tot extra geluidsbelasting, de betrokken overheid verantwoordelijk is voor de bijbehorende maatregelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.