Verzoek tot behoud fabrieksschoorsteen Fa. Douma

0236170_Raalte__Douma_fabriek__schoorsteen_1.jpg
.

RAALTE – Erfgoedvereniging Bond-Heemschut Overijssel, de Stichting Fabrieksschoorstenen en de Historische Vereniging Raalte en Omstreken hebben op 31 juli j.l. een verzoek ingediend bij de Gemeente Raalte, om de fabrieksschoorsteen van de voormalige timmerfabriek van de Fa. Douma aan de Kanaalstraat OZ 13, aan te wijzen tot gemeentelijk monument.

Het fabriekscomplex van de Fa. Douma staat op de nominatie te worden gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe woonwijk. De schoorsteen maakt onderdeel uit van de voormalige timmerfabriek van de Fa. Douma, die in 1934 werd opgericht door de familie Douma uit Friesland. Aan de achterzijde van het voormalige fabriekscomplex staat de ca. 27 meter hoge, ronde gemetselde fabrieksschoorsteen. De schoorsteen is gebouwd in 1943 door de Fa. De Ridder uit Den Haag en was tot voor kort nog in bedrijf.

Industrieel monument

De erfgoedverenigingen willen de fabrieksschoorsteen behouden als industrieel monument want de fabrieksschoorsteen is nog de enige overgebleven schoorsteen, aanwezig in de kanaalzone van Raalte. Na het verdwijnen van bedrijven als de M.B.I., de Hevea-fabriek, de zuivelfabriek HOVO en de ABTB is de Doumafabriek het laatste overgebleven fabriekscomplex dat nog herinnert aan het rijke industriële verleden van de kanaalzone in Raalte. Als zodanig is het fabriekscomplex met de schoorsteen van cultuurhistorische en sociaal-economische betekenis en waard om te behouden, zo meldt het persbericht van de erfgoedverenigingen.
Ook heeft volgens de verenigingen de ‘Douma’ schoorsteen een bijzondere constructie, met een 17,5 meter hoge ronde schacht op een 7,5 meter hoge vierkant geconstrueerde basis. Een dergelijke constructie komt zelden voor bij oude fabrieksschoorstenen in Nederland. En verder heeft de bouw van de schoorsteen een bijzondere geschiedenis: de schoorsteen is gebouwd in oorlogstijd (april 1943). De bouw werd bij uitzondering door de Duitse autoriteiten toegestaan, hoewel er vanaf juli 1942 een door de Duitse bezetter afgekondigde bouwstop van kracht was.

Inpassen

De fabrieksschoorsteen kan behouden blijven door deze in het nieuwbouwplan in te passen, zo geven de verenigingen aan. “Er zijn in Nederland de laatste jaren meer historische fabrieksschoorstenen als monument behouden, te midden van nieuwbouwprojecten. Voorbeelden hiervan zijn o.a. de fabrieksschoorstenen in Winschoten (OMI), Ede (ENKA), Nijmegen (Dobbelmann), Heiloo (zuivelfabriek) en heel recent Aarle-Rixtel (tuinderij) en Rijsenhout (kassencomplex). In enkele gevallen is het behoud gerealiseerd door de schoorsteen enkele meters binnen het terrein te verplaatsen mocht dat wenselijk zijn i.v.m. de geplande nieuwbouw.”

Foto: Marcel Overbeek

Meer foto's

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.