Budget niet toereikend voor realisatie Knooppunt Raalte

0232619_KruispuntBos.JPG
.

RAALTE/ZWOLLE – De realisatie van Knooppunt Raalte heeft een flinke vertraging opgelopen. De gezamenlijke partners, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, provincie Overijssel en de gemeente Raalte, zijn namelijk tot de conclusie gekomen dat het in 2018 vastgestelde budget van 50,2 miljoen euro niet toereikend is voor de realisatie van het project. Volgens de betrokken partijen bedraagt het tekort maar liefst 48 miljoen.

“Er is sprake van een behoorlijke inflatie, waar geen rekening mee gehouden is”, zo laten de betrokken partijen weten. “Daarnaast is het ontwerp op onderdelen aangepast om alvast te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Dit heeft tot hogere kosten geleid. Ook de langere doorlooptijd en optimistische inschattingen van een aantal onderwerpen in het verleden hebben geleid tot een kostenverhoging. Alles bij elkaar maakt dat het tekort 48 miljoen is. Het is op dit moment niet realistisch dat dit allemaal wordt toegevoegd aan het eerder vastgestelde budget.”
De partners hebben daarom gezamenlijk afgesproken op zoek te gaan naar extra budget voor de indexering. “Hiermee wordt slechts een deel van het benodigde budget gedekt. Er moet daarom worden gekeken wat er binnen het beschikbare budget wel mogelijk is, zonder toekomstige ontwikkelingen onmogelijk te maken. Daarom moeten we nu met elkaar ingewikkelde keuzes maken. Dit kost tijd en wij verwachten daar dit najaar meer over te kunnen vertellen.”

In 2018 hebben het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, provincie Overijssel en gemeente Raalte een bestuursovereenkomst gesloten voor de verbetering van Knooppunt Raalte. Dit is de kruising tussen de N35 en de N348, ook wel kruispunt Bos genoemd. Het voorkeursalternatief uit de bestuursovereenkomst is verder uitgewerkt. De aanpak moet zorgen voor een structurele verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming voor het knooppunt Raalte. Waar zowel auto-, trein-, landbouw-, fietsverkeer en voetgangers van profiteren.

2 REACTIES

  1. Ik neem aan dat de nieuwbouw in Raalte Noord nu ook niet meer door gaat? De infrastructuur kan het nu namelijk al niet meer aan en wordt zo te lezen de komende jaren niet aangepast.

    Voor de rest is casus N35/Kruispunt Bos natuurlijk een prima voorbeeld van een hopeloos falende en bureaucratische overheid (lokaal, provinciaal en landelijk).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.