Actievoerders Olst: ‘Gemeente neemt een enorme gok’

OLST – “De gemeente Olst-Wijhe neemt een enorme gok. Zij doet dat met gemeenschapsgeld!” Dat zeggen de vijf actievoerders die zich verzetten tegen de verkeersplannen in Olst over het besluit van de gemeente om door te gaan met de bouw van de fietstunnel aan de Ter Stegestraat. Dit ondanks dat er nog een beroepsprocedure van de vijf actievoerders loopt bij de Raad van State.

We beginnen bij het begin. Volgens verkeersstudies van Goudappel Coffeng zorgt een grote hoeveelheid gemotoriseerd verkeer, waaronder veel vrachtwagens, voor verkeersonveilige situaties in Olst-dorp. De wegen zijn te smal en druk; de bochten te krap. En dan is er nog de gevaarlijke spoorwegovergang in de Jan Hooglandstraat. De gemeente wil de problemen oplossen met de aanleg van twee fietstunnels en een herinrichting van de Jan Hooglandstraat. Die herinrichting is afgerond, de aanleg van de tunnel aan de Ter Stegestraat is inmiddels begonnen. Over de andere tunnel volgt nog een besluit.
Maar die maatregelen lossen volgens de actievoerders de problemen niet op. “In de rapporten van Goudappel Coffeng, die zijn opgesteld in opdracht van de gemeente, staat dat de verwachting is dat de fietstunnels slecht beperkt (16,7 procent per tunnel) gebruikt gaan worden”, zo melden ze. “Dat betekent dat 66,7 procent van de fietsers nog steeds via de Jan Hooglandstraat blijft gaan. Het autoverkeer blijft dat voor 100 procent doen en voor de andere straten verandert er sowieso nagenoeg niets. Sterker nog, met de plannen voor een scholencluster bij Averbergen en woningbouw bij Aberson zal de problematiek alleen maar groter worden: naar verwachting, alleen vanwege het scholencluster al, achthonderd extra auto’s per dag op de Jan Hooglandstraat. Goudappel Coffeng heeft berekend dat door deze plannen ook vijfhonderd meer fietsers per etmaal het spoor zullen oversteken. Hierdoor blijft het aantal fietsers (duizend fietsers per etmaal) op de Jan Hooglandstraat gelijk aan nu.”
De vijf actievoerders zetten (nog steeds) in op een alternatief. “Om de kern Olst verkeersluwer te maken, kan voor naar verwachting 14 miljoen euro een zuidelijke verbindingsweg tussen de Kneu en de Eikelhofweg met een tunnel onder het spoor worden gerealiseerd. De Industrieweg wordt tegelijk op deze nieuwe weg aangesloten. Dit heeft ongetwijfeld meer effect dan de gemeentelijke plannen. Vrachtwagens rijden via deze nieuwe wegen en dus niet meer door het dorp. Onze actie werd gesteund door meer dan vierhonderd andere inwoners die een zienswijze tegen het bestemmingsplan hebben ingediend.”

Financieel risico

Het college van burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe heeft echter inmiddels besloten door te gaan met de bouw van de fietstunnel aan de Ter Stegestraat. Dit ondanks dat er nog een beroepsprocedure van de vijf actievoerders loopt bij de Raad van State. Na afweging van de financiële risico’s kiest het college ervoor niet te wachten op de uitspraak, aangezien dat die pas in het voorjaar van dit jaar wordt verwacht. Wethouder Marcel Blind meldde eerder: “Het is jammer dat de behandeling bij de Raad van State lang op zich laat wachten en er nog geen duidelijkheid is. Op dit moment is het bestemmingsplan rechtsgeldig. Als we de uitspraak van de Raad van State afwachten betekent dat ongeveer een half jaar vertraging. We hebben het besluitvormingsproces zorgvuldig doorlopen en vertrouwen erop dat de Raad van State dit ook zo zal beoordelen. Aan zowel het doorbouwen als het tijdelijk stoppen van de werkzaamheden zit een financieel risico. Dat hebben we gewogen. We kiezen er voor om door te gaan met de aanleg van de tunnel. Zo ontstaat er hopelijk geen vertraging en heeft Olst eind 2022 een veilige alternatieve route voor fietsers en voetgangers.”

Vraag

De vijf actievoerders reageren daar nu op. “De Raad van State heeft inhoudelijk naar onze argumenten gekeken en heeft de gemeente gesommeerd om een nadere inhoudelijke onderbouwing voor de vergunningaanvraag te geven”, zo melden ze. “De gemeente heeft intussen een advocatenkantoor ingehuurd om een inhoudelijke reactie op te stellen en deze is intussen bij de Raad van State ingediend. Deze procedure loopt nog en naar verwachting zal er in het voorjaar van 2022 een zitting plaatsvinden.”
Ze waarschuwen voor enorm hoge extra kosten als de Raad van State negatief voor de gemeente besluit. “Het gaat hier tenslotte om het onnodig uitgeven van heel veel gemeenschapsgeld, 4.4 miljoen euro voor een fietstunnel die nauwelijks gebruikt gaat worden en waarmee de verkeersveiligheid en leefbaarheid op geen enkele wijze wordt verbeterd. De vraag moet gesteld worden, welk risico de gemeente met deze opstelling loopt, uiteindelijk kan slopen van al gebouwde constructies een gevolg zijn.”