30 procent meer klachten bij Overijsselse Ombudsman

REGIO – In 2021 zijn 105 klachten ingediend bij de Overijsselse Ombudsman, 30 procent meer dan in 2020. Daarnaast waren er zo’n 120 andere contacten met inwoners die niet hebben geleid tot het indienen van een klacht omdat iemand kon worden geholpen of verwezen werd naar een andere instantie. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Overijsselse Ombudsman over 2021.

Over de gemeente Raalte kwamen geen klachten binnen; over Olst-Wijhe wel: drie in totaal. Daarvan werden er twee niet verder in behandeling genomen. Dat kan gebeuren als de indiener (al dan niet na onderzoek) besluit de klacht in te trekken, de Overijsselse Ombudsman niet bevoegd is om een onderzoek in te stellen of de indiener verder niet reageert.
Een aantal klachten in de provincie werd door of na tussenkomst van de ombudsman opgelost, terwijl twaalf klachten zijn afgesloten met een formeel rapport. Daarvan zijn twee klachten gegrond verklaard, zeven gedeeltelijk gegrond en drie ongegrond.
“Als er iets mis is gegaan in de relatie tussen overheid en burger is het essentieel om dit te erkennen en verontschuldigingen aan te bieden”, zo laat de Overijsselse Ombudsman weten in een persbericht. “Voor medewerkers en bestuurders van gemeenten is ‘sorry’ zeggen echter soms een te grote stap, zo blijkt uit het jaarverslag. Klachten zijn voor de overheid ook bedoeld om van te leren.”
Volgens Piet Jansen, voorzitter van de commissie Overijsselse Ombudsman, is het belangrijk om te proberen in de schoenen van de indiener van een klacht te gaan staan en van daaruit naar de casus te kijken. “Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Maar hoe eerder je dat onderkent, hoe sneller een oplossing in zicht komt. Het is goed om daar in een gemeentelijke organisatie aandacht aan te besteden: ruimte geven voor het erkennen van fouten én ervan leren.”

Er zijn achttien gemeenten (met in totaal ongeveer 740.000 inwoners) en zeven samenwerkingsverbanden aangesloten bij de Overijsselse Ombudsman. Zie verder staging2.overijsselseombudsman.nl.