Zo laat jij jouw bedrijf groeien in coronatijd

(Ingezonden mededeling)

We zijn er allemaal klaar mee, maar helaas zijn we er nog lang niet vanaf. Corona houdt ons namelijk nog steeds in onze greep. Ook ondernemend Nederland moet zich blijven aanpassen aan de situatie. Maar deze tijd biedt ook kansen. Zo kun jij jouw bedrijf vooral nu online laten groeien. Hoe je dat kan doen? Dat vertellen we in deze driedelige serie. Vandaag behandelen we deel 1, waarin we vertellen hoe jij op een kosteloze manier op Google door potentiële klanten kan worden gezien.

 Laten we eerst uitleggen wat SEO is

Om jouw bedrijf online te laten groeien, kun je verschillende stappen nemen. Je kunt zoekmachines zoals Google betalen om jouw bedrijf te presenteren aan potentiële klanten, maar dit is ook gratis te realiseren. De manier om dit gratis te doen, wordt ook wel SEO genoemd. SEO betekent letterlijk Search Engine Optimization. In het Nederlands vertalen we dit naar zoekmachine optimalisatie. Daarmee bedoelen we dat jij er alles aan doet om met jouw website zo hoog mogelijk in de zoekmachine te laten komen. Of in kindertaal: wanneer mensen zoeken op Google naar een product of dienst, kom jij als eerste met jouw website tevoorschijn.

Waarom dit zo belangrijk is? Volgens onderzoek begint 95% van de Nederlanders zijn zoektocht naar een product of dienst op het internet. Dus wanneer jij op een mooie plek in Google staat, is de kans groter dat mensen op jouw website klikken. En hoe meer mensen op jouw website klikken, hoe groter de kans dat mensen jouw product of dienst zullen aanschaffen. Klinkt logisch, toch?

Hoe moeilijk is het om hoog in Google te komen staan?

Kort gezegd: dat ligt best gecompliceerd. In totaal zijn er wel meer dan 200 factoren die bepalen of jouw website goed of wat minder scoort in Google. Al deze factoren kunnen we onderbrengen in drie ‘hoofdcategorieën’: techniek, content en autoriteit. Deze zullen we even beknopt toelichten:

Techniek: Jouw website moet technisch goed in elkaar zitten. Dus de website is snel, voorzien van een juiste indeling en de structuur is kloppend. Kortom, wanneer de bezoeker op jouw website komt, werkt alles naar behoren.

 Content: Wanneer jouw website naar behoren werkt, is het ook belangrijk dat de informatie die er op staat juist is. Dus eigenlijk probeer je jouw website zo in te richten, dat jouw bezoeker precies kan vinden op de website wat hij verwacht dat hij kan vinden. Speel daarbij dus in op de behoefte van de bezoeker.

 Autoriteit: Wanneer de website technisch klopt en ook nog voorziet in de behoefte van de bezoeker, zal Google jouw website gaan waarderen. Je bent namelijk een toegevoegde waarde voor het online web. Dat stukje waardering van Google wordt autoriteit genoemd.

De website voldoet aan de voorwaarden: en nu?

Wanneer de website voldoet aan bovenstaande voorwaarden, heb jij al een mooie basis staan. De bezoeker vindt op jouw website wat hij wil vinden, zonder dat hij te maken krijgt met technische problemen. Ook Google zal jouw website meer gaan waarderen. Is het dan zo makkelijk? Nee, helaas niet. We leven in 2022, dus trends en ontwikkelingen gaan net zo snel als Max Verstappen in z’n allerlaatste rondje in Abu Dhabi. Het is dus zaak om te blijven kijken en onderzoeken waar jouw doelgroep zich mee bezighoudt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te kijken waar jouw potentiële klanten op zoeken in Google. Welke vragen stellen ze aan de zoekmachine en welke termen gebruiken ze daarbij?

Deel jouw kennis en expertise

Probeer op jouw website antwoord te geven op de vragen van je potentiële klanten en gebruik daar de specifieke termen voor die jouw doelgroep ook gebruikt. Daarnaast kun je jouw website ook opfrissen met leuke blogs over de expertise waarover jij als bedrijf beschikt. Deel jouw kennis! Niet alleen laat je Google zien dat je over veel kennis beschikt, ook bezoekers zullen deze kennis waarderen. Licht bijvoorbeeld verschillen tussen twee producten uit, ga in op de voordelen van product x of geef tips bij het gebruiken van product y. Zo help jij niet alleen de bezoeker, maar zal Google je ook gaan waarderen met een hogere waardering. En dit is weer een kleine stap om verder te komen op de Google zoekmachine ladder. Een win-win situatie dus!

Schakel hulp in van andere partijen

Natuurlijk snappen wij dat het misschien allemaal nog wat omslachtig klinkt. Daarnaast liggen sommige onderdelen wat gecompliceerder dan dat ze hier beschreven staan. Maar net zoals jij een expert bent in jouw product of dienst, zijn er ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in het online laten groeien van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een partij zoals Traffic Today. Deze organisatie, gevestigd in het mooie Deventer, helpt voornamelijk grotere organisaties met online groei. Kijk vooral eens op de website wat ze voor jou kunnen betekenen!