Raalte bereidt zich voor op nieuwe Wet Inburgering

RAALTE – Het inburgeringsstelsel in Nederland verandert per 1 januari 2022. Dit betekent meer regie en een aantal nieuwe taken voor de gemeente Raalte. Denk hierbij aan het organiseren van inburgeringslessen, inclusief het taalaanbod, het maken van een persoonlijk plan samen met iedere inburgeraar en het monitoren van de voortgang.

Verschillende evaluaties en onderzoeken hebben uitgewezen dat het huidige stelsel, waarin de inburgeraar zelf regie heeft op inburgering, complex en niet effectief is. Doordat het stelsel te veel op zichzelf staat, participeren statushouders onvoldoende in de samenlevingen op de arbeidsmarkt. En daar moet dus verandering in komen. Wethouder Jacques van Loevezijn: “In Raalte geloven we in een persoonlijke aanpak. We kiezen er dus voor om zelf de nieuwkomers in onze gemeente te begeleiden. Onze consulenten kennen de inburgeraars en begeleiden hen in het ontwikkelen van hun taal en bij het meedoen in de maatschappij. Ook kunnen zij verbindingen leggen wanneer er hulp nodig is op het gebied van wmo, jeugd of schulddienstverlening.”
Van iedere inburgeraar wordt een brede (of verlengde) intake afgenomen. “We starten op een zo vroeg mogelijk moment met integratie en participatie”, zo laat de gemeente weten. “Voor asielstatushouders betekent dit dat we al contact leggen in het AZC. De periode in het AZC benutten we optimaal door voorinburgering te stimuleren en te kijken of iemand al kan participeren in onze gemeente. Vervolgens stellen we voor en met iedere inburgeraar een persoonlijk inburgeringsplan op, waarin het traject wordt uitgestippeld naar inburgering en participatie. We blijven in contact met de inburgeraar, zodat het plan altijd past bij de behoefte van de inburgeraar om zijn resultaten te behalen. Dit is niet helemaal nieuw voor ons. Al sinds 2017 werken we met consulenten statushouders die een persoonlijk plan van aanpak van aanpak gericht op participatie maken.”

Taalniveau

Het nieuwe inburgeringsstelsel zet in op een forse verhoging van het taalniveau. Dit wordt georganiseerd in de vorm van drie leerroutes die passen bij de inburgeraar. Ten eerste een onderwijsroute waarin voornamelijk jonge statushouders zo snel mogelijk instromen in het onderwijs. Daarnaast een B1-route voor de statushouders die in staat zijn om de taal op B1-niveau te leren en de zelfstandig met taal-route die gericht is op zelfredzaamheid in de samenleving en het naar vermogen beheersen van de Nederlandse taal. De gemeente wil de onderwijs- en de B1-routes in regionaal verband aanbesteden. De zelfstandig met taal-route route moet zo dicht mogelijk in de omgeving van de inburgeraar worden georganiseerd.