Home / Algemeen / College: ‘Tijdelijke fietsnoodbrug bij Kruispunt Bos niet realistisch’

College: ‘Tijdelijke fietsnoodbrug bij Kruispunt Bos niet realistisch’

RAALTE – Het Raalter college van B&W vindt een tijdelijke fietsnoodbrug bij Kruispunt Bos niet realistisch. Dit gezien de ernstige twijfels omtrent de inpasbaarheid, de kosten en het feit dat de voorziening maar relatief kort in gebruik zal zijn. Het college ziet dan ook af van een onderzoek naar de aanleg van zo’n fietsnoodbrug. Een teleurstelling voor D66 Raalte. Die partij had namelijk schriftelijke vragen gesteld over de mogelijkheden voor zo’n fietsnoodbrug over de N35 (die Raalte-Noord en Raalte dorp met elkaar zou moeten verbinden).

“In aanloop naar het opstellen van de bestuursovereenkomst Knooppunt Raalte is ook de mogelijkheid van een fietsbrug over de N35 aan de orde geweest”, zo laat het college weten. “Met name vanwege de hellingspercentages en daarmee het comfort voor de fietsers is deze optie destijds afgevallen en niet verder in beeld gekomen.” Daarnaast is het volgens het college maar de vraag of het Rijk en provincie als wegbeheerders bereid zijn tot medewerking en eventueel medefinanciering.
Het college meldt desgevraagd geen ramingen aangaande de kosten voorhanden te hebben, maar stelt dat op voorhand duidelijk is dat de kosten aanzienlijk zullen zijn. Het college wijst op de onderzoekskosten; de ontwerpkosten, de procedurekosten; de voorbereidende werkzaamheden (zoals het aanpassen van verkeerslichten, bewegwijzering en openbare verlichting en het kappen van bomen), de bouw- en demontagekosten, de onderhoudskosten en de diverse infrastructurele aanpassingen, zoals maken van aansluitingen op bestaande infrastructuur en het opheffen van bestaande oversteken.

Afsluiting

Daarnaast ziet het college ook geen mogelijkheden voor andere tijdelijke oplossingen om de veiligheid op het kruispunt te verbeteren. Afsluiting van de fietsovergangen, zoals D66 opperde, zou betekenen dat fietsers alsnog elders de N35 moeten oversteken en daartoe ziet het college binnen een redelijke afstand geen goede alternatieven. De rotonde N348-Hondemotsweg is volgens het college te krap. Ook een lagere snelheidslimiet is volgens het college geen goede optie. “Wij schatten in dat de kans dat men zich gaat houden aan een aanzienlijk lagere snelheid zeer gering is. Dit kan leiden tot verwarrende en daarmee tot verkeersonveilige situaties. Overigens ligt de snelheid van het verkeer nabij kruispunt Bos veelal al lager dan de toegestane snelheid vanwege de remmende werking die de verkeerslichten hebben.”
Het college ziet ook niks in verruiming van de oversteektijd voor fietsers. “Het verruimen van de groentijd voor fietsers impliceert dat de roodtijd voor het autoverkeer langer wordt. Dit belemmert de doorstroming en kan ertoe leiden dat het negeren van het rood licht door het (vracht)autoverkeer toeneemt. Dit komt de veiligheid niet ten goede.”

Lees ook

25.000 euro voor drie kerken voor uitwerking plannen toekomst

ZWOLLE – De lokale initiatieven achter de H. Marcellinus kerk in Broekland, de H. Plechelmuskerk …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.