Home / Nieuws / Henk Aa was jarenlang manager van Cuby + Blizzards

Henk Aa was jarenlang manager van Cuby + Blizzards

‘Wijlen Harry Muskee heeft mij 26 keer gebeld dat hij direct wilde stoppen’

HEINO – Nee, betrokken bij de grote theatervoorstelling in september in Assen over Harry Muskee, de 10 jaar geleden overleden legendarische frontman van Cuby + Blizzards is hij niet. Toch zal Henk Aa, vele jaren manager van de beroemdste bluesband van Nederland, zeker een van de vijftien openluchtvoorstellingen bezoeken. “Bijzonder dat ze Erwin Nyhoff de rol van Harry laten vertolken. Ik ken Erwin, een jongen uit de streek, en die is in ongeveer alles het tegenovergestelde van Muskee. Maar daarom is hij wellicht gekozen want een kopie van Harry vind je toch niet,” zo denkt Aa.

De 73-jarige geboren en getogen Raaltenaar haalt graag herinneringen op aan de periode als manager van de beroemdste blueszanger van ons land. De directeur-eigenaar van Beaphar in Raalte, een grote internationale fabrikant van genees – en verzorgingsproducten en voeding voor huisdieren (waar zoon Daan inmiddels de dagelijkse leiding heeft) werd bij toeval manager van Cuby & Blizzards. “Met Beaphar waren we net gestopt als sponsor van voetbalclub Roda JC, toen nog eredivisie. Dat zal rond 1995 geweest zijn. De Volkskrant plaatste een interview met mij waarin ik ook vertelde dat ik een grote fan was van deze Drentse bluesband. Johan Derksen, toen hoofdredacteur van het blad Voetbal International, las dat, belde en wilde met mij praten.”
“Dat gesprek was op Koninginnedag op het terras van hotel de Zwaan hier in Raalte. Johan was erbij, Harry Muskee ook en een Haagse theaterproducent, waarvan ik de naam kwijt ben. Het plan was om een theatertoer te beginnen met de band. Ik wilde dat financieel best ondersteunen. Alleen, die Hagenees had om 12 uur, toen we een uurtje hadden gesproken, al een halve fles whisky op. Ik heb dus tegen Johan en Harry gezegd; prima maar niet met die vent, daar heb ik geen vertrouwen in. Als ik het ga doen, het ging om een half miljoen gulden voor vijf jaar of zo, dan wil ik zelf het management doen, anders gaat het niet door. Ze hadden dus geen keus.”

‘Zakenmannetje’

Harry Muskee zat in die jaren behoorlijk in het slop, zo werd de Raaltenaar duidelijk. “Ik geloof dat hij toen nog maar één of twee keer per week in het clubcircuit optrad. Voor 50 gulden per keer. Nou, dat is niet makkelijk om van te leven. Het initiatief van Johan Derksen en Jan Lagendijk was heel hard nodig.” Er werd een stichting opgericht met Aa als voorzitter en Derksen als secretaris. “Maar Johan had dat na twee jaar wel gezien. Altijd ruzies met de band. ‘Ze zitten niet te wachten op mijn scherpe analyses’, mopperde hij dan. Mij noemde hij later in interviews wel eens dat zakenmannetje uit Raalte, maar zo is zijn stijl nu eenmaal. Heb ik geen problemen mee. Hij vertelt graag dat hij manager is geweest van de band, maar eigenlijk deed ik dat werk.”
Zo begonnen even roerige als bijzondere jaren. De zakelijk ingestelde Aa drukte een duidelijk stempel op de gang van zaken. “Neem dat decor dat nodig was voor die theatertoer. Dat kostte 150.000 gulden of zo. Na twee jaar heb ik gezegd; die bezoekers komen voor de muziek, niet voor het decor. Weg er mee.”

Sterke drank

Er waren meer momenten dat de Raaltenaar ingreep. “Die theatertoer ging van start op de Borrelboot in Zwolle met zo’n tweehonderd betalende bezoekers. Na drie nummers stapte Harry van het podium. En daarna de band maar doorspelen met de langste solo’s ooit. Dat was Harry zo gewend uit het clubcircuit, maar dat kun je dus niet maken in de theaters. Eerst heb ik een dag gewacht, altijd verstandig, en hem dat duidelijk gemaakt. Daarna is het altijd goed gegaan. In die tijd had zijn huisarts gezegd dat hij echt moest stoppen met sterke drank als hij niet binnen een half jaar dood wilde zijn. Harry heeft toen gevraagd of dat ook voor bier gold. ‘Dat telt bij jou niet als drank’, zei de huisarts.”
Na een paar jaar theaters (uiteraard vooral in de wintermaanden) was er een nieuwe impuls nodig. Aa kwam met het idee dat Harry Muskee voor elk optreden op het podium vanuit luie stoelen geïnterviewd zou worden door Johan Derksen. “Dat kon niet, zoiets was nooit gedaan, dat soort reacties, maar het werd een succes. En ik moet daarbij zeggen dat Johan nooit een cent gedeclareerd heeft voor die zeventig of tachtig voorstellingen waar hij bij was. Geen enkele rancune of zo, daar heb ik veel waardering voor. Johan wilde nooit een cent verdienen aan de band. Net als ik.”
Zo’n theatertoer had voordelen, zo merkte de band. “Mooi op tijd beginnen, uurtje spelen, pauze, nog een uurtje en dan om half elf naar huis. Niet te vergelijken met het clubcircuit of festivals. Alleen moest ik soms even zeggen dat ze die twee uurtjes vol moesten spelen. Dan vonden ze vijftig minuten al genoeg.”

Groot feest

Makkelijk was de samenwerking met vooral Harry Muskee niet altijd. “Ik ben het gaan turven; in totaal heeft Harry mij 26 keer gebeld omdat hij direct wilde stoppen. Dan wachtte ik een dag of zo, ging rustig praten, wees op zijn huisje en de hypotheek en dan ging hij gewoon weer door. Wat me altijd bijgebleven is, dat is zijn enorme onzekerheid en spanning voor elk optreden. Je zou verwachten dat na zoveel jaren ervaring die onzekerheid voorbij is, maar niet dus. Als hij dan op het podium stond was alles weer goed. Dat zag ik niet alleen bij Harry, maar bij veel andere muzikanten.”
Ook bij de opnamen voor een nieuwe plaat, Hotel Grolloo in 2000, moest Aa ingrijpen. “Het plan was om die plaat in vier dagen tijd op te nemen in het bekende Café De Amer in het Drentse Amen. Er waren allerlei bekende artiesten uitgenodigd, Barry Hay, Daniel Lohues, Tineke Schoenmaker, Bennie Jolink en Huub van der Lubbe. Na de eerste dag belde de café-eigenaar, die wilde met me praten. Het bleek dat er die dag alleen al voor 3500 gulden gedronken en gegeten was. Het was een groot feest geworden waarbij iedereen welkom is. Ik dus met de bandleden praten. Jongens, als jullie zo door gaan hebben we 20.000 gulden te kort voor deze plaat. Dat verhaal was heel duidelijk. De andere drie opnamedagen ging het om 300 gulden per dag. Soms moet je muzikanten gewoon eerlijk aanspreken op de gevolgen voor hun verdiensten.”

Promotie

Een hoogtepunt was in 2009 de door Daniël Lohues geproduceerde cd Cats Lost. Het album kreeg met 25.000 verkochte exemplaren de status goud. “Dat was echt heel bijzonder voor een bluesband als Cuby + Blizzards. ‘Nu kunnen we stoppen op ons hoogtepunt’, grapte ik tegen Harry. In het jaar voor zijn overlijden in september 2011 waren er plannen voor een nieuwe plaat. De opnames zouden zo’n 100.000 euro kosten. Ik wilde dat best voorfinancieren zoals altijd, maar op voorwaarde dat de band en zeker Harry als boegbeeld volop zou meehelpen aan de promotie. Harry was altijd heel benaderbaar, hij stond open voor veel mensen, maar op het gebied van zeg maar PR was dat stukken minder. Om voor een minuutje spelen in De Wereld Draait Door naar Hilversum af te reizen, dat vertikte hij gewoon. Die plaat kwam er niet en daarna is het contact verbroken. Toen ik in 2011 hoorde dat hij ernstig ziek was, heb ik nog geprobeerd om weer contact te komen. Dat is helaas niet gelukt.”

Ongeleide projectielen

Ondanks die strubbelingen in die laatste periode is Aa zeker niet negatief over de muziekscene of de band, integendeel. “Als ik dat vergelijk met het betaald voetbal, dan heb ik veel liever de muziekwereld. In het voetbal tel je mee als je geld hebt, anders kijkt niemand je meer aan. Terwijl muzikanten altijd eerlijk zijn. Niet dat ze makkelijk zijn, vaak zijn het ongeleide projectielen, maar ze hebben nooit een verborgen agenda. En als jij optredens voor ze kunt regelen, dan vinden ze je helemaal de allerbeste kerel die er is. Ik heb er veel goede vrienden en kennissen aan over gehouden. Toevallig willen we dit najaar met vier oud-leden van de Blizzards en de vrouwen nog een keer gezellig gaan eten.”

Voorstellingen

Cuby + Blizzards, de bekendste Nederlandse bluesband ooit, ontstaat in 1964 rond zanger Harry ‘Cuby’ Muskee en sologitarist Eelco Gelling. Voor hun eerste langspeelplaat ‘Desolation’ uit 1966 krijgt de groep een Edison. De tweede LP, ‘Groeten uit Grollo’ uit 1967, wordt een klassieker in de Nederlandse popgeschiedenis en bevat onder meer het legendarische ‘Somebody Will Know Someday’. Later wordt de groep versterkt met pianist Herman Brood en begeleiden de Blizzards tijdens Nederlandse tournees bluespianist Eddie Boyd, Van Morrison en John Mayall. Zelf scoort de Drentse bluesformatie hits met onder meer ‘Another Day Another Road’, ‘Distant Smile’, ‘Window Of My Eyes’ en ‘Appleknockers Flophouse’. Tussen 1969 en 1972 opereert C+B in haar laatste bezetting, met pianist Helmig van der Vegt, bassist Herman Deinum en drummer Hans la Faille, alle drie afkomstig uit de Zwolse groep Blues Dimension. In 1972 vallen Cuby & the Blizzards uiteen. In 1995 wordt Cuby + Blizzards op initiatief van onder meer Johan Derksen en Henk Aa nieuw leven ingeblazen. Van der Vegt, La Faille en Deinum komen terug en sologitarist Erwin Java completeert de formatie. Zo’n 15 jaar toeren de Blizzards met succes in het theatercircuit. In 2009 verschijnt de laatste, door Daniël Lohues meegeschreven en geproduceerde en met goud bekroonde CD ‘Cats Lost’. Muskee sterft op 26 september 2011 aan de gevolgen van leverkanker. In september worden er in Assen vijftien openluchttheatervoorstellingen georganiseerd over het leven van Muskee. Erwin Nyhoff uit Heeten speelt de blueszanger, Erwin Java heeft de muzikale leiding. De voorverkoop is inmiddels gestart. Meer info: www.muskeetheater.nl

 

Tekst: Lauk Bouhuijzen
Foto: Rudy Leukfeldt/C+B Museum Grolloo

Foto: Henk Aa (vierde van rechts) in de jaren 90 als manager met de bandleden van Cuby & Blizzards. Rechts staand wijlen Harry ‘Cuby’ Muskee en links Johan Derksen.

Lees ook

Meepraten over toekomst PCOB Heino

HEINO – De KBO-PCOB werkgroep ‘Succesvol Besturen Overijssel’ houdt op woensdagmiddag 29 september een bijeenkomst …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.