Home / Sallandcentraal / Lauk: TCR

Lauk: TCR

Er is van dat nieuws waarbij je direct zegt; hoe kunnen ze het in vredesnaam bedenken? Voor de duidelijkheid (het is 2021), ik bedoel niet dat journalisten dat nieuws zelf bedenken, maar het nieuws waarover zij berichten. In dit geval dus het nieuws dat de TCR, het Raalter taxi- en touringcarbedrijf, komende jaren het leerlingenvervoer niet meer mag doen.

Hoe stom kun je als gemeente zijn om zo’n mooi lokaal bedrijf over te slaan, denk ik (en veel anderen) meteen. Natuurlijk is het niet zo simpel. Er is een aanbesteding geweest, een onafhankelijke club heeft de offertes bekeken op vooral de prijs en daar kwam de Gelderse concurrent als beste of goedkoopste uit. Iets wat niet hetzelfde hoeft te zijn. Alles is eerlijk gegaan, zelfs de teleurgestelde TCR-directeur Marc Roescher zet daar geen vraagtekens bij.

Die regels, voorgeschreven door de EU, maken een aanbesteding in principe open en eerlijk met gelijke kansen voor iedereen. Ooit was dat heel anders. Legendarisch vond ik het verhaal dat bij de bouw van het oude, nu al weer gesloopte Tijenraan een gemeentelijke commissie moest besluiten wie die sporthal mocht bouwen. Die commissie vergaderde in Hotel de Zwaan. De toen nog talrijke lokale pers in Raalte mocht komen om direct na afloop van de vergadering te kunnen horen welk bouwbedrijf de grote klus kreeg. Vreemd genoeg zat een toen bekende Raalter aannemer al in de Gelagkamer beneden achter een biertje terwijl boven de commissie vergaderde. Het zal duidelijk wie de klus kreeg. Zo ging het een halve eeuw geleden vaker, zeker in de kleinere Sallandse plattelandsgemeenten waar iedereen iedereen kende.

De risico’s van willekeur, vriendjespolitiek of zelfs pure omkoping liggen in zo’n situatie voor het oprapen. Op zich is dus zo’n eerlijke en openbare aanbesteding niet verkeerd. Alleen die regeltjes, kloppen die wel? Kijk ook naar de brandweervrijwilligers die ermee willen kappen. Europese regels zeggen dat vrijwilligers niet hetzelfde werk als betaalde beroepskrachten mogen doen, dus moeten de vrijwilligers minder belangrijke klusjes doen. Slangen netjes oprollen als de brand geblust is, de modder van de brandweerwagen poetsen, de kazerne aanvegen, koffie zetten, van die dingen dus, zo stel ik me voor. Daarom willen veel vrijwilligers er natuurlijk mee kappen. Op zich is die Europese regel goed te verdedigen, alleen is een volledig betaald beroepskorps in elk Sallands dorp gewoon onbetaalbaar. Het is dus een regel die goed bedoeld is, maar in de praktijk verkeerd uitpakt.

Net als met dat leerlingenvervoer en de TCR. Nu was de prijs voor het grootste deel bepalend, maar andere zaken niet of nauwelijks. Bijvoorbeeld de lokale werkgelegenheid, de rol die de TCR speelt bij sponsoren en organiseren van lokale evenementen, allemaal belangrijk voor ons als inwoners maar niet belangrijk bij de aanbesteding. Door dit soort goed bedoelde regels die verkeerd uitpakken, groeien onbegrip en tegenstand; tegen de EU, tegen de lokale overheid. Hoogste tijd voor een nieuwe regel: ‘Goede regels die verkeerd uitpakken, moeten afgeschaft worden’.

Lees ook

N35 tussen Nijverdal en Wierden vrijdagnacht afgesloten

REGIO – In verband met onderhoudswerkzaamheden is de N35 tussen Nijverdal en Wierden op vrijdag …

One comment

  1. Het understatement van het jaar! Een goeie Lauk!

    “Goede regels die verkeerd uitpakken, moeten afgeschaft worden” Die houden we erin!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.