Home / Nieuws / Jaarverslag: SallandWonen tevreden, maar ook zorgen over financiën

Jaarverslag: SallandWonen tevreden, maar ook zorgen over financiën

RAALTE – Corona of niet, SallandWonen heeft de belangrijkste projecten die gepland stonden voor het afgelopen jaar zonder vertraging gerealiseerd. Dat stelt de woningcorporatie naar aanleiding van het jaarverslag van 2020. SallandWonen verwijst onder andere naar de verduurzaming van 169 woningen in de wijk Westdorp in Raalte en de start van de aanpak van honderd woningen in Broekslag in Wijhe. De woningcorporatie maakt zich echter wel zorgen over het financiële huishoudboekje op de langere termijn.

Naast de eerder genoemde projecten leverde de woningcorporatie 33 nieuwbouwwoningen op, bijna allemaal Buitengewoonthuiswoningen. Deze woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens zijn voor bijna alle nieuwbouwlocaties geschikt. “We zijn erg tevreden over dit concept, de lijnen zijn kort, de zekerheid van productie neemt toe en doordat we hem herhaaldelijk bouwen dalen de ontwikkel- en faalkosten aanzienlijk”, zo stelt SallandWonen.
De huurverhogingen zijn vorig jaar door de coronacrisis uitgesteld van 1 juli naar 1 oktober. De huren zijn gemiddeld met het inflatiecijfer van 2,6 procent verhoogd. “Waar nodig zochten we maatwerkoplossingen voor huurders met betalingsproblemen: we bevroren de huren van meer dan honderd huurders. De gemiddelde huurprijs van een sociale huurwoningen bedroeg vorig jaar 568 euro per maand. Door de coronacrisis hielden we onze betalingen goed in de gaten. Fijn was dat minder huurders (286) een huurachterstand hadden. We hebben dertien ontruimingen kunnen voorkomen, helaas zijn vijf woningen ontruimd doordat deze huurders geen afspraken wilden maken over het betalen van de huurachterstanden.”
SallandWonen investeerde vorig jaar 7,6 miljoen euro in duurzaamheid (in 2019 was dat bedrag nog 1,9 miljoen). “Dit betekent dat ons woningbezit nu gemiddeld een energielabel B heeft. Ook zijn in het verslagjaar 471 woningen voorzien van zonnepanelen.”

Kwetsbaarheid

De dienstverlening bij reparatieverzoeken, woning betrekken en woning verlaten werd gewaardeerd met een 7,6 (2019: 7,9). “De crisis liet helaas de kwetsbaarheid van onze dienstverlening zien. Verhuren is mensenwerk en minder persoonlijk contact vertaalde zich in een lichte daling van de klanttevredenheid. De waardering van de huurders over deze klantprocessen stijgt gelukkig weer!” De klantwaardering over het klantcontact (communicatie, kwaliteit en tijdigheid) bleef overigens met gemiddeld een 8,5 stabiel.
Ook in de eerste maanden van dit jaar heeft SallandWonen niet stilgezeten. “We verlaagden de huren van ruim 160 woningen. We zien af van de jaarlijkse huurverhoging. Ook zijn dit jaar al 22 nieuwbouwwoningen opgeleverd in Raalte (Hogenhof) en Wijhe (Oudheidkamer) en zijn we gestart met de bouw van vijf woningen in Wijhe (Noorder Koeslag). Daarnaast hebben we nieuwbouwprojecten in voorbereiding in Olst en Nieuw Heeten. Het verduurzamen en uitvoeren van onderhoud in de Maten (Raalte) en Broekslag (Wijhe) gaat verder en de onderzoeken voor nieuwe verduurzamingsprojecten in de kleine kernen zijn in volle gang.”

Bijlenen

SallandWonen gaf vorig jaar 1 miljoen euro minder uit dan het aan inkomsten ontving. “Onze kosten worden voor een groot deel veroorzaakt door belastingheffingen en grote uitgaven voor onderhoud en verduurzamen. Naast een positieve kasstroom is ook het vermogen van SallandWonen gestegen. Dit komt door de stijgende prijzen op de woningmarkt, waardoor de waarde van het bezit van SallandWonen is gestegen.” Wel werkt de stijging van de waarde van de woningen door in de belastingdruk. Veel van de tarieven van de belastingen die de corporatiesector moet betalen zijn immers deels afgeleid van de waarde van de woningen. “Het gaat hier dan om de verhuurderheffing en de Vpb, maar ook de WOZ. Omdat we dat geld van de waardestijging niet in kas hebben, moeten we bijlenen voor de noodzakelijke investeringen en de belastingbetaling en dat verhoogt dan weer de schuldpositie per woning. Dat geeft voor ons als SallandWonen, maar ook voor de collega-corporaties een ongezond financieel perspectief op de lange termijn.”

Zie verder www.sallandwonen.nl. Daar is ook het jaarverslag te vinden.

Muziekbokaal voor gemeenten en Stichting Muziek Netwerk Salland

WIJHE – De gemeenten Raalte en Olst-Wijhe hebben voor hun inzet voor het muziekonderwijs op …