Home / Nieuws / Stations in Raalte en Heino mogelijk flink op de schop

Stations in Raalte en Heino mogelijk flink op de schop

Wens om extra intercity en betere dienstregeling kan gevolgen hebben voor indeling

RAALTE – Mogelijk gaan de stations in Raalte en Heino ingrijpend op de schop. ProRail, dat momenteel werkt aan een verkenning van mogelijke verbetermaatregelen aan het spoortracé Zwolle-Enschede, denkt namelijk ook aan verbreding of verplaatsing van de perrons; bijvoorbeeld niet meer in het midden tussen het plaatselijke dubbelspoor, maar aan de buitenkant. Zo hoopt ProRail dat er ook een extra intercity aan de dienstregeling toegevoegd kan worden. En dat heeft dan ook weer gevolgen voor de stationsomgeving.

Dat blijkt allemaal uit een informatienotitie van de gemeente Raalte. De verkenning van ProRail kruist met het onderzoek van de gemeente om de parkeergelegenheid bij beide stations uit te breiden. Vandaar dat Raalte al eerder had besloten om beide trajecten gezamenlijk op te laten lopen. Dit omdat de uitkomsten van de verkenning van ProRail mogelijk invloed hebben op de ligging van de parkeerplaatsen. De ligging van de perrons speelt namelijk ook een rol bij de bepaling van de plek waar de reizigers overstappen; het ontvangstdomein, zoals dat in jargon heet. Het streven is om fietsenstallingen en bushaltes er dicht bij in de buurt te hebben; de parkeerplaatsen voor de auto’s mogen daar wat verder vanaf liggen.
ProRail kreeg de opdracht voor deze verkenning vanuit het Rijk en de provincie. Dit om de stiptheid, de capaciteit, reistijd en veiligheid op het tracé, een belangrijke vervoersader tussen Zwolle en Twente, te verbeteren. Bovendien wil de Regio Zwolle, waarin Raalte participeert, het beter mogelijk maken om gebruik van de bus en trein te combineren. Daarvoor moeten zogenaamde mobiliteitshubs gecreëerd worden; strategische plekken, bij woon- of werkgebieden, waar gemakkelijk overgestapt kan worden van de ene vorm van vervoer naar de andere vorm. Ook de stations in Raalte en Heino zijn daarbij in beeld. Dat vraagt om voldoende parkeergelegenheid en fietsenstallingen en goede aansluitingen van bus en trein.
Grotendeels is er op het tracé sprake van enkelspoor. Dat beperkt de capaciteit van de spoorlijn nogal. De gewenste extra intercity in de dienstregeling is daardoor in de huidige situatie niet mogelijk. Op de stations liggen stukjes dubbelspoor waar treinen elkaar kunnen passeren. Dat maakt de dienstverlening kwetsbaar. Vertraging van de ene trein zorgt er immers voor dat de andere trein moet wachten.

Meerdere opties

In de verkenning naar oplossingen kijkt ProRail heel gericht op welke punten snelheidswinst en dus tijdwinst behaald kan worden. En dat kan, zo denkt ProRail, op de stations in Raalte en Heino. ProRail vindt de perrons in Raalte en Heino krap en smal. En dat komt de veiligheid niet ten goede. In verband daarmee moet de rijsnelheid van de trein al worden aangepast. De gewenste extra intercity maakt de noodzaak van een ruimer perron alleen maar groter. Om de perrons te vergroten, zijn er meerdere opties: een breder middenperron, combinaties van een middenperron en een zijperron of twee zijperrons.
Op dit moment werkt ProRail aan ontwerpscenario’s voor beide stations. Hierbij wordt eerst gekeken naar goede spoortechnische oplossingen en vervolgens naar hoe de stationsomgeving daarop aan kan sluiten. De scenario’s gaan met name over de indeling: waar komen de perrons, waar de fietsenstallingen, waar het autoparkeren, waar de busperrons, hoe wordt alles goed met elkaar verbonden en hoe is de bereikbaarheid vanuit de omgeving?

Knooppunt Raalte

Er zijn al langer overleggen gaande om bij station Raalte een transferium/ P&R-locatie aan te leggen. Dat betekent in de praktijk meer parkeerplaatsen en een betere aansluiting op het hoofdwegennet. En dat kan dus weer gecombineerd worden met het project Knooppunt Raalte. Momenteel worden de mogelijkheden van een rechtstreekse verbinding voor auto’s tussen Kruispunt Bos en de stationsomgeving bekeken. Dit biedt kansen om aan de noordzijde van het spoor een transferium te maken. Daarnaast wordt ook bekeken of de nieuwe fiets-/voetgangersverbinding die onderdeel is van het project Knooppunt Raalte ingepast kan worden in de stationsomgeving.

Oplossing

Maar hoe lang duurt het dan voordat de parkeerproblemen bij de stations structureel zijn opgelost? Moeilijk te zeggen. Minimaal 2024, zo verwacht wethouder Dennis Melenhorst. Maar er zijn wel eerder tijdelijke oplossingen mogelijk. Wat de auto’s betreft, is in Raalte bijvoorbeeld extra parkeerruimte voorhanden bij de huidige bussenstalling. Wat Heino betreft, zijn de mogelijkheden beperkter vanwege de aanwezigheid van waardevol groen. Afhankelijk van de spoortechnische keuzes in Heino bekijkt de gemeente of er eerst voor een tijdelijke oplossing gekozen wordt. Wethouder Dennis Melenhorst verwacht voor wat betreft het parkeren bij beide stations medio dit jaar meer duidelijkheid te kunnen bieden. Vanuit Den Haag is bovendien al geld toegezegd voor uitbreiding van de fietsenstallingen bij beide stations.

Lees ook

Vriendenkring van de Hartkamp viert 40-jarig bestaan

‘Het doel is exact hetzelfde gebleven: ‘Het leven voor de bewoners zo aangenaam mogelijk maken’ …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.