Home / Nieuws / Aanpak Kruispunt Bos weer vertraagd

Aanpak Kruispunt Bos weer vertraagd

Wethouder Wout Wagenmans verwijst naar complexiteit project en plannen voor dubbelspoor

RAALTE – De aanpak van Kruispunt Bos is, zoals vorige week woensdag duidelijk werd, weer vertraagd. Gedeputeerde Bert Boerman liet zich tijdens een commissievergadering ontvallen dat het tot eind dit jaar duurt voordat het ontwerp klaar is. Een voorzichtige planning van het project komt dan pas volgend jaar januari aan de orde. Boerman wilde niet zover gaan dat het om een jaar extra gaat, maar noemde het een ‘behoorlijke vertraging’. Het eerdere streven om het vernieuwde knooppunt in 2023 op te leveren komt in elk geval in het geding.

Wethouder Wout Wagenmans vindt het niet verrassend. Hij wijst naar de complexiteit van het project. “We wisten al een tijdje dat het tijdsschema onder druk staat”, vertelt hij. “Het heeft ook te maken met de huidige omstandigheden. ProRail neemt ook de ontwikkelingen in de stationsomgeving en de plannen om het spoor te verdubbelen mee. Dat maakt het geheel complex. Hoe ga je daarmee om? Dat zijn elementen om goed naar te kijken. De zorgvuldigheid gaat voor.”
De mogelijke verdubbeling van het spoor is dus een van de belemmerende factoren, waardoor de plannen vertraging oplopen. In de tekeningen moet daarmee rekening gehouden worden. Wagenmans wil niet zo ver gaan dat er gewacht moet worden totdat er duidelijkheid is over de verdubbeling; als blijkt dat het gaat om een serieuze optie kunnen er ook zogenaamde ‘no regret’-maatregelen getroffen worden. Daarbij wordt in het ontwerp dan rekening gehouden met de mogelijke verdubbeling.
Het budget voor de aanpak van het knooppunt bedraagt dik 50 miljoen. Dat geld wordt opgebracht door de provincie, Rijkswaterstaat en de gemeente Raalte (die 4,5 miljoen bijdraagt). De gekozen variant kost op basis van globale ramingen 64 miljoen, maar de verwachting is dat dat bedrag naarmate het proces vordert, teruggebracht wordt richting het budget. Volgens wethouder Wagenmans zal de bijdrage van Raalte door de laatste ontwikkelingen niet stijgen. Die blijft 4,5 miljoen. “Zo staat het in de bestuursovereenkomst.”

Variant

De betrokken partijen hebben gekozen voor de verdiepte variant. Dat betekent dat de N35 zo meteen bij het kruispunt over de N348 heengaat. Deze laatste weg gaat dan ten hoogte van Kruispunt Bos door een tunnel heen. Die begint al voor het spoor. De N35 wordt ongeveer een meter opgehoogd ten opzichte van de huidige ligging en de op- en afritten van de N35/N348 komen dicht langs de N35 te liggen, waardoor er zo min mogelijk ruimte nodig is voor de bouw van de ongelijkvloerse kruising. De N35 en de N348 krijgen dan bovendien allebei ook twee van elkaar gescheiden rijbanen.

Geen fietsoversteek

Overigens benadrukte de wethouder nogmaals dat er bij het nieuwe kruispunt geen oversteek komt voor fietsers die van Raalte Noord naar de sport of het centrum willen. Actiegroep Knoopbelang Noordwest Raalte wil die wel. Fietsers uit Noord moeten zo meteen via de bestaande rotonde in het verlengde van de Ridderschapsweg naar Raalte-dorp. Bij de rotonde moet dan een extra aftakking voor fietsers komen die onder de N35 doorgaat en uitkomt op de Ceintuurbaan. De actiegroep vreest onder andere dat de jeugd op een gegeven moment voor de kortste route (Kruispunt Bos) gaat kiezen, met alle gevolgen van dien. Overigens maakt een oversteek voor fietsverkeer tussen Heino en Raalte wel deel uit van de plannen.

Lees ook

Vriendenkring van de Hartkamp viert 40-jarig bestaan

‘Het doel is exact hetzelfde gebleven: ‘Het leven voor de bewoners zo aangenaam mogelijk maken’ …

One comment

  1. In de Stentor van 15 april begint een artikel met de kop ’Wethouder Raalte: vertraging Kruispunt Bos komt mede door eventuele verdubbeling spoor’
    Dit kwam voor de wethouder blijkt uit het krantenartikel als een verassing.
    In de Stentor van 21 december 2010 wordt gemeld dat en een studie verdubbeling spoor tussen Zwolle en Wierden zal plaatsvinden. Op 7 februari 2014 wordt het rapport, mogelijkheden spoorlijn Zwolle Almelo, gepresenteerd. Een beetje wethouder had hier direct op ingespeeld.
    De verdubbeling van de N35, de impact van de kunstwerken bij kruispunt Bos en de Almelosestraat, de verhoging van de autosnelheid en de aanleg van geluidswallen links en rechts van de N35. Zorgen ervoor dat Raalte Noord en Zuid visueel en fysiek gescheiden worden.
    In de planontwikkeling van kruispunt Bos en de wijk Franciscus hof Zuid komen de contouren van de scheiding al aan de oppervlakte. De N35 en de Franciscus hof Zuid worden gescheiden door een grotesk geluidslandschap met een hoogte van circa 6 meter. De gemeente wil graag dat de provincie het geluidslandschap betaald en er komen echt heel weinig woningen in de nieuwe wijk. Een financiële bom ligt nu al onder de exploitatie van Franciscus hof Zuid.
    De secundaire ontsluitingen naast de N35 voor fiets en trekker worden door de verdubbeling van het spoor nog warriger en onoverzichtelijker. Maar een fietsovergang van Noord naar Zuid in de buurt van kruispunt Bos wordt door de gemeente niet bepleit bij Rijk en Provincie. Integendeel!. Het lijkt erop dat de gemeente met een leiband om achter Rijk en Provincie aanhuppelt.
    De gemeente Raalte staat een hele lange tijd op de vooravond van het oplossen van grote ruimtelijke vraagstukken van nationaal, regionaal en gemeentelijk belang. Om enkele te noemen; de wegen N348 en N35, de verdubbeling van de spoorlijn, de bovengrondse hoogspanningsleidingen, het transformator veld en de bijbehorende secundaire en tertiaire structuren. De genoemde aspecten liggen over het gehele grondgebied van de gemeente. Een verandering in één van deze lineaire aspecten heeft een geweldige impact op de ruimtelijke, maatschappelijke en economische structuren van de gemeente. Laat staan veranderingen in alle aspecten.
    Als de gemeente in het verleden de regie over deze vraagstukken had genomen, dynamisch bepaald had hoe de ruimtelijke structuren van nationaal, regionaal en gemeentelijk belang er komen uit te zien, dan had de gemeente tegen Rijk en Provincie kunnen zeggen; kijk zo willen wij het.
    Met het ontwerp voor kruispunt Bos en de verdubbeling van het spoor wordt de definitieve scheiding van Raalte Noord en Zuid ingezet. Ruimtelijke, maatschappelijke en economische structuren, de gemeentelijke belangen, worden bij het grof vuil gezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.