RAALTE – De verkenningsfase om te bekijken of de beoogde uitbreiding van Nationaal Park Sallandse Heuvelrug zinvol is, moet eind 2023 zijn afgerond. De gemeente Raalte heeft aangegeven dat ze mee wil doen met de verkenning. Raalte ziet namelijk economische kansen. De verkenningsfase moet uitwijzen of die er ook daadwerkelijk (voldoende) zijn. De ontwikkeling van het Nationaal Park staat overigens los van het Natura 2000 beleid.
Tijdens de verkenning worden belanghebbenden in het gebied (eigenaren, beheerders, overheden, bewoners en ondernemers) betrokken bij de plannen. Raalte kan, als er niet voldoende enthousiasme of voldoende toegevoegde waarde zijn, op twee momenten uitstappen. Bij een tussenevalutatie in 2021 en na de eindevaluatie in 2023.
Als het allemaal doorgaat, kan het nu nog 3500 hectare grote Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug tussen Nijverdal en Holten qua oppervlakte groeien tot wel 60.000 hectare. Onder meer de provincie Overijssel, de betrokken Twentse en Sallandse gemeenten zoals Raalte en Hellendoorn en de natuurorganisaties Landschap Overijssel, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer zien die ambitieuze plannen wel zitten. Daarmee wordt de Sallandse Heuvelrug dan het grootste aaneengesloten droge heidegebied van Noordwest-Europa en komen onder meer de Lemelerberg, de Luttenberg, het Boetelerveld, Reggedal en al het platteland eromheen in het Nationaal Park te liggen. De nieuwe naam zou dan ‘Sallandse Heuvelrug & Twentse Reggedal’ worden.
Wereldklasse
De grote ambitie is het ‘realiseren van een nationaal park van wereldklasse’; zo staat in een inmiddels opgesteld ambitieplan. Daartoe zijn vijf ‘strategische’ doelen geformuleerd. Ten eerste het verhogen van de kwaliteit van de natuur, ruimte en beleving. Het gaat daarbij niet alleen om natuur en landschap, maar ook om de kernen en dorpen in het gebied. Ten tweede is het de bedoeling om de huidige transities op het gebied van landbouw en energie beter zichtbaar te maken. Vrijwilligheid staat daarbij, volgens het ambitieplan, voorop. Ten derde moet de aantrekkingskracht van het gebied worden vergroot. Daarbij wordt nadrukkelijk ook gekeken naar de voorzieningen in de kernen in het gebied. Ten vierde is het de bedoeling om de betrokkenheid bij de natuur te vergroten. Dat onder andere door meer kinderen kennis te laten maken met het park. Tenslotte moet de Sallandse Heuvelrug een sterk merk worden. Daarin wordt volop ingezet op beleving. Van vogelspotten, wandelen, hardlopen, fietsen, mountainbiken tot meedoen aan een topsportevenement.
Als onderdeel van de ambities is het de bedoeling om zoveel mogelijk mensen ‘ambassadeurs’ van het park te laten worden. Van buurtbewoners tot agrariërs. Daarnaast moet er een uitgebreide marketingstrategie komen om zoveel mogelijk bezoekers te trekken.