Creatieve horeca; van oliebollenactie tot afhaalmenu’s en online bingo
RAALTE – Als horecaondernemer moet je buiten de gebaande wegen treden en creatief zijn, stellen de Raalter horecabroers Ton en Henry Zwakenberg (van Café de Gouverneur en Bar Brasserie Zwakenberg) over deze uitdagende tijden. Een geslaagde oliebollenactie, afhaalmenu’s waarvoor de animo uitstekend is en een speciale hoodie- en T-shirtlijn moeten het Raalter horecabedrijf door deze tijd heen helpen.
De huidige lockdown is toch anders dan de eerste vanaf medio maart, zo hebben ze gemerkt. “We zijn toen ook die zondagmorgen al helemaal dicht gegaan, eerder dan veel andere horecazaken die tot de avond gewacht hebben toen het moest. Het voelde die drukke zaterdagavond al niet goed”, zo herinnert Ton zich nog. “In die eerste lockdown hebben we vooral de puntjes op de i gezet en afgewacht met veel poetsen en opruimen. Vanaf Pinksteren mocht het weer, zij het met beperkingen. Ook wij hebben controles gehad, maar dat was vrijwel altijd keurig in orde. Al blijft het in een café als de Gouverneur gewoon heel moeilijk om bezoekers na een paar biertjes op die veilige afstand te houden. Toch werkten onze bezoekers altijd heel goed mee. De geleden omzetschade van dit voorjaar konden we uiteraard nooit inhalen. Je mist bijvoorbeeld in het restaurant de grotere familie- en vriendengroepen,” vult Henry aan.
Bij de huidige, tweede lockdown gaat het anders en worden er nieuwe activiteiten opgezet waarbij de beste ideeën vaak beginnen als een grapje. De eerste oliebollenactie vorige week bijvoorbeeld. Zo’n 12.000 stuks werden er in de bakkerij van Van der Most in Lemelerveld door de Zwakenberg-mensen gebakken. “Na zo’n dagje bakken kwam ik thuis en deed ik meteen mijn stinkende kleren uit”, lacht Henry. Zijn broer belde ondertussen Raalter bedrijven en instellingen. “Met heel veel succes. Bouwbedrijven, supermarkten, het Carmel college Salland, noem maar op, bestelden allemaal tientallen of zelfs honderden zakken met oliebollen. Als presentje voor hun medewerkers en dat werd zeer gewaardeerd. We deden er een kortingsbon van 10 procent bij om de interesse in onze afhaalmenu’s extra te stimuleren. Terwijl het eigenlijk als grapje begonnen was: oliebollen bakken in oktober.” Komende vrijdag en zaterdag wordt de actie nog een keer herhaald.
Afhaalmenu
Tegelijkertijd met de lockdown werd aan de Schoolstraat een afhaalmenu geïntroduceerd. “Met onverwacht veel animo. Je weet dat veel collega’s nu in dezelfde vijver vissen, maar de belangstelling is uitstekend, echt boven verwachting”, heeft Ton afgelopen weken gemerkt. “Met de kwaliteit die van Zwakenberg bekend is en op basis van onze kaart. Met vlees, vis, groente en aardappelen. En de rabarber ontbreekt natuurlijk niet. Alleen de presentatie is natuurlijk wat anders dan als je het aan tafel uitserveert”, vertelt zijn vier jaar oudere broer. Alles om aan het werk te blijven, maar zeker ook om de band met de gasten en bezoekers sterk en levend te houden. Daar past ook de online-bingo zaterdagavond 28 november goed bij.
Hoodies
Binnenkort komen er zelfs speciale hoodies en T-shirts met een pakkende tekst en het logo van het populaire café aan de Munstersestraat. “In het verleden was er altijd veel animo voor de speciale truien van onze medewerkers. Daar wilde ik toen niet aan beginnen omdat je dan het verschil tussen medewerkers en bezoekers nog moeilijk kunt zien. Nu is het dus een goed moment. Welke kleuren kleding en welke tekst het wordt, houden we nog even geheim. Het is nog niet eens officieel bekend, maar er zijn nu al hele teams van Rohda en Raalte die ze willen bestellen.”
Feestdagen
Tijdens het gesprek met de twee horecabroers is Marian Oosterwechel in de gesloten zaak druk met 330 pakketjes die voor even zo veel mantelzorgers in de hele gemeente Raalte bedoeld zijn. “Normaal gesproken krijgen die hier in Zwakenberg een leuke avond aangeboden als blijk van waardering voor hun inzet. Dat kon nu niet en dus werden het verrassingspakketten. Sla die hier dan maar op als ze uitgedeeld gaan worden”, legt Ton uit. De twee broers zijn dus druk genoeg. “Al blijft het moeilijk omdat je niet weet hoe lang het gaat duren. Wel of niet open tijdens de feestdagen bijvoorbeeld en met welke regels dan; dat is nu de grote vraag. We gaan iets voorbereiden voor de kerstdagen maar het zal tegen die tijd waarschijnlijk heel snel schakelen worden. Zwakenberg bestaat al heel lang en overleeft dit absoluut. Bovendien, we hebben veel goede medewerkers die we graag willen houden. Want ooit hebben we ze weer hard nodig, dat is zeker.”
Mooi positief verhaal van échte ondernemers die er, in moeilijke tijden, het beste van weten te maken.
Sociaal bewogen horecamensen die onze waardering verdienen!