Home / Sallandcentraal / ‘Verandering in de lucht aangaande N35’

‘Verandering in de lucht aangaande N35’

REGIO – De weg naar verbreding van de N35 is er een vol hobbels en kuilen gebleken. Toch hebben Maurits von Martels en Bart van Moorsel, respectievelijk Tweede Kamerlid en Statenlid voor het CDA, weer goede hoop. Hun optimisme geldt voor het komende bestuurlijk overleg tussen gedeputeerde Bert Boerman en minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Er lijkt volgens de twee verandering in de lucht te hangen.

Het gaat er nu om dat het tracé Nijverdal-Wijthmen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt opgenomen. Von Martels wist twee jaar geleden de Tweede Kamer achter zich te krijgen met een motie waarin de minister werd opgeroepen om de N35 versneld te voorzien van dubbele rijstroken. Dit tot ongenoegen van de minister die hem dringend adviseerde om de motie in te trekken. Von Martels hield voet bij stuk, maar hij schoot er niets mee op. Het tracé Nijverdal-Wijthmen werd in het voorjaar van 2019 niet opgenomen in het MIRT, zoals de motie beoogde. Minister Van Nieuwenhuizen liet afgelopen juni zelfs weten dat de reistijd op de N35 ‘acceptabel’ te vinden en het ongevalsrisico te laag. “Terwijl we allemaal weten hoe de dagelijkse praktijk er uitziet, dat er geregeld opstoppingen zijn. Het is niet voor niets dat de verdubbeling van de N35 in onze provincie breed wordt gedragen”, zegt Van Moorsel. Een paar weken later krabbelde Van Nieuwenhuizen terug. Sindsdien is ze weer in gesprek over de N35. En nu zijn de voortekenen positief, zo valt volgens de twee in Den Haag te horen.
De minister baseerde haar eerdere oordeel op het rapport ‘Veilig over Rijkswegen 2016’ waarin de N35 laag scoort. Cijfermatig klopt het wel, zegt Von Martels. Het zijn altijd de N-wegen in het westen en zuiden van het land die het hoogst scoren qua verkeersintensiteit en ongevalsstatistieken. “Op deze manier komt de N35 nooit aan bod.” Von Martels is overigens geen woordvoerder infrastructuur meer, maar hij weet in zijn CDA-collega Wytske Postma eveneens een vurig pleitbezorger voor verdubbeling van de N35. Voor minister Cora van Nieuwenhuizen is het volgens Von Martels en Van Moorsel zo’n beetje ‘de laatste kans’ om het goed te maken met Overijssel als zij tijdens in het bestuurlijk overleg met de regionale bestuurders op donderdag 26 november aankondigt besluit dat het N35-tracé Nijverdal-Wijthmen in het voorjaar in het MIRT wordt opgenomen. Als Van Nieuwenhuizen ervoor kiest om dat niet te doen, dan treedt opnieuw minimaal een jaar vertraging op. “Na de verkiezingen van maart komt er een nieuwe minister. Die moet zich eerst inwerken, waardoor de N35 op z’n vroegst in het voorjaar van 2022 in het MIRT terecht komt”, zegt Von Martels.

Substantieel bedrag

Waarop Van Moorsel opmerkt dat hij zich zonder een toezegging van de minister in verkiezingstijd niet meer kan vertonen in Mariënheem, waar al jaren reikhalzend wordt uitgekeken naar de dag waarop de N35 uit het dorp verdwijnt. Daar komt nog bij dat die 120 miljoen euro van de provincie allerminst vast staat. “De minister moet wel met een substantieel bedrag over de brug komen. En geen halve oplossing, we zijn alleen bereid ons geld in te zetten als in één keer het hele traject wordt aangepakt van Nijverdal tot Wijthmen.”

Lees ook

Ilona Hiddes van start als financieel coach

Raaltese helpt om kosten en uitgaven beter in beeld te krijgen RAALTE – Ilona Hiddes …

One comment

  1. Hopelijk wordt nu doorgepakt. En de provincie heeft de laatste jaren al veel te veel bijgedragen aan de rijksinfrastructuur: 74%, terwijl in de Randstad percentages van rond de 10% gehanteerd worden. Overijssel hoeft echt niet meer steekpenningen te betalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.