Home / Sallandcentraal / Raalte kiest definitief voor verdiepte variant Kruispunt Bos

Raalte kiest definitief voor verdiepte variant Kruispunt Bos

RAALTE – Het Raalter college van B&W kiest definitief voor de verdiepte variant voor Kruispunt Bos. Dat betekent dat de N35 zo meteen bij het kruispunt over de N348 heengaat. De provincie Overijssel, Rijkswaterstaat en de gemeente maakten begin maart bekend voor deze variant te kiezen, maar de gemeenteraad vroeg daarna om ook variant 1, de zogenaamde lage variant, die de voorkeur had, verder uit te werken. Die was afgevallen in verband met de kosten. Die veel hogere kosten worden nu bevestigd door nader onderzoek van adviesbureau Arcadis.

Foto: Een voorlopig ontwerp voor de gekozen variant

Het budget voor de aanpak van het knooppunt bedraagt dik 50 miljoen. Dat geld wordt opgebracht door de provincie, Rijkswaterstaat en de gemeente Raalte (die 4,5 miljoen bijdraagt). De gekozen variant kost op basis van globale ramingen 64 miljoen, maar de verwachting is dat dat bedrag naarmate het proces vordert, teruggebracht wordt richting het budget.

Het provinciale projectteam had eerder vijf schetsontwerpen voor Knooppunt Raalte (zoals Kruispunt Bos officieel genoemd wordt) uitgewerkt en de kosten daarvan in beeld gebracht. De stuurgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de partners in het project, koos op basis daarvan voor de verdiepte variant, oftewel variant 4. Daarbij voert de N35 bij Knooppunt Raalte dus over een verdiept aangelegde N348 heen. Deze laatste weg gaat dan ten hoogte van Kruispunt Bos door een tunnel heen. Die begint al voor het spoor.

De N35 wordt ongeveer een meter opgehoogd ten opzichte van de huidige ligging en de op- en afritten van de N35/N348 komen dicht langs de N35 te liggen, waardoor er zo min mogelijk ruimte nodig is voor de bouw van de ongelijkvloerse kruising. De N35 en de N348 krijgen dan bovendien allebei ook twee van elkaar gescheiden rijbanen.

Wateroverlast

Bij de lage variant zou de N35 verdiept (in een tunnelbak) worden aangelegd en de N348 onder het spoor doorgaan om daarna weer op het huidige hoogteniveau uit te komen. Eerder onderzoek op basis van globale ramingen had uitgewezen dat deze variant 71 miljoen zou kosten. De provincie en Rijkswaterstaat wilden voor een dergelijk grote overschrijding niet bijspringen, dat geld zou van de gemeente moeten komen. En die heeft dat niet. Toch wilde de raad er meer over weten, mede ook omdat er gehoopt werd dat de kosten bij een wat nauwkeuriger berekening lager zouden uitvallen. Daarom werd het college met een motie gevraagd om ook de lage variant nogmaals onder de loep te nemen. Dat gebeurde en daarbij kwam het totale kostenplaatje zelfs uit op 86 miljoen, 15 miljoen meer nog.

Daarna vroeg de raad om Arcadis in te schakelen. Dat onderzoeksbureau bevestigt nu het laatste onderzoek en becijfert dezelfde meerkosten van 15 miljoen. Dat heeft volgens wethouder Wout Wagenmans te maken met de lengte van de benodigde tunnelbak. Uit het onderzoek bleek dat die mogelijk 660 in plaats van 400 meter lang moest zijn. Dit om wateroverlast in de bak te voorkomen. Een bijkomend probleem bij deze variant is een rotonde die op een helling terecht zou komen. Niet wenselijk, zo concluderen Arcadis en de gemeente.

Ondertussen is het provinciale projectteam wel gewoon bezig gebleven met het verder uitwerken van variant 4, zoals nu blijkt de definitieve variant. Wethouder Wagenmans hoopt dat het definitieve ontwerp volgend jaar rond de zomer klaar is en dat daarna de aanbesteding kan starten. Mocht de N35 in de toekomst verbreed worden naar 2×2 rijbanen kan dat volgens hem gemakkelijk geregeld worden. “Kijk maar naar de tunnel bij Nijverdal. Daar is al rekening gehouden met de mogelijke verbreding. Dat noemen ze een ‘no regret’-maatregel.”

Lees ook

Gratis activiteiten tijdens Zomertour in De Tippe

RAALTE/HEINO – Op woensdag 11 augustus organiseert Sportbedrijf Raalte de Zomertour in buitenzwembad De Tippe. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.