Kees Huls: ‘College van Raalte en Gedeputeerde Staten met het ministersmes op de keel’

Het College van B&W van Raalte heeft de gemeenteraad een voorstel voorgelegd om af te zien van een aanpassing van Kruispunt Bos. De raad had een motie ingediend om bij dit kruispunt van rijksweg N35 en provincieweg N348 de N348 over de N35 aan te leggen en de N35 langs Raalte dan verdiept, waardoor Raalte-Noord meer bij het dorp zou aansluiten en er ook geluidsvoordelen behaald zouden kunnen worden. De meerkosten werden geraamd op € 15 miljoen.

Door: Kees Huls

Omdat de andere betrokken financiers, het Rijk en de provincie, weigerden hier maar iets aan bij te dragen, zou dit helemaal op het bordje van de gemeente komen. Iets wat niet te verantwoorden is en ook niet logisch omdat het hier om een kruispunt van een Rijks- en provinciale weg gaat en het  door de gemeente gereserveerde bedrag hiervoor behoorlijk hoog is en als een vrijwillig gebaar van goede intentie moet worden gezien.

Wij zagen in de soap die zich al jaren rond de N35 afspeelt al vaker dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het mes op de keel zet van onze provincie om rijksinvesteringen overmatig mee te financieren. Waar het percentage provinciale cofinanciering in de Randstad altijd zo rond de 10% ligt, nam de provincie Overijssel tussen 2005 en 2015 76% hiervan voor haar rekening. Dus er staat nog een hoge rekening van het rijk open bij de provincie

Ook lijkt het bewuste manipulatie van het ministerie om de verdubbeling van de N35 in stukjes te knippen, zoals ook met kruispunt Bos. Een verhoging van het budget met € 15 miljoen klinkt dan best substantieel, op het totale budget voor de verbreding van de rest van de N35 (Wijthmen- Nijverdal). 500 miljoen euro is het echter een afrondingsverschilletje van 3%. Het lijkt me voor de gemeenteraad sowieso verstandig om de besprekingen over het investeringsprogramma MIRT van het ministerie af te wachten alvorens het uitgeklede plan te aanvaarden.

Op dit moment blijkt de drammerigheid van onze minister weer bij de verbreding van de A27 bij Utrecht. Dit plan dat in 2016 op de MIRT kwam met een budget van € 1,4 miljard en waar zowel gemeente als provincie ernstig tegen zijn omdat het waardevolle natuurgebied Amelisweerd voor de tweede keer ernstig zal worden aangetast. Zeker nu met de onzekere vooruitzichten over thuiswerken en er al maanden geen files meer zijn.

Ook is er een veel simpeler oplossing mogelijk om versmalde rijstroken aan te leggen, waarbij de maximale snelheid van 100 naar 80 km/h zou gaan. Ondanks dat de Hoge Raad vorig jaar uitsprak dat niet met de aanleg mag worden begonnen vanwege stikstofproblematiek, wordt het plan vandaag zes weken ter inzage gelegd om vervolgens met de uitvoering te beginnen. Deze drammerigheid zagen we ook bij Lelystad Airport, ondanks alles doorpakken en dan maar hopen dat men vindt dat men niet meer kan terugdraaien. Kapitaalvernietiging.

Stoppen met Randstadfiledenken en bedenken dat de gevaarlijke tweebaanswegen met alle nevenverschijnselen in het oosten en noorden veel hogere prioriteit hebben dan een paar minuutjes extra reistijd in de toch ook al met een veel beter OV  bedeelde Randstad. A27 voorlopig schrappen uit de MIRT en dit budget inbrengen ten behoeve van de noordoostelijke ‘wingewesten’. Dus onder meer de N35, N36 en N50.

Gasgeven Cora!

Kees Huls
Raalte

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.