Hein Meijer stopt na 30 jaar met beheer van de MOK-werf in Raalte
RAALTE – Hein Meijer, al 30 jaar actief met het beheer van de bekende MOK-werf langs het kanaal in Raalte stopt er mee. De Raaltenaar heeft dat recentelijk laten weten op de door hem gebouwde site staging2.mokwerf.nl. Wat er verder met de 130 jaar oude historische gebouwtjes moet gaan gebeuren, laat hij nu aan anderen over. “De gemeente Raalte zal, als eigenaar van de MOK-werf, een belangrijke rol moeten gaan spelen. Mijn inbreng zal hierin niet meer van belang zijn en ik heb nu het vertrouwen dat mijn doel zal worden gerealiseerd.”
Foto: De beschadigde zijkant van de MOK werf langs het kanaal in Raalte
Verantwoordelijk wethouder Wout Wagenmans zegt de handschoen zeker op te pakken. “Voorop staat ook bij ons de handhaving van de MOK-werfjes. Of zoals Hein zelf altijd zegt, de MOK-werf. Cultureel-historisch gezien is die ontzettend belangrijk. Het is een van de weinige restanten van de start van de industrialisatie in Raalte. In ieder geval zal nog voor de winter de schade aan de zijkant, veroorzaakt door een auto, hersteld worden. Daarvoor gaan we ook eerst met Hein overleggen. Verder denk ik wat betreft een goede invulling voor de toekomst aan een combinatie met Boerderij Strunk waaraan zoals bekend hard gewerkt wordt. René Hegeman is daar heel druk met het ontwikkelen van goede ideeën voor een invulling. Een combinatie met de MOK-werf zou wat mij betreft mogelijkheden en kansen bieden, maar daar moeten we onder meer in het college nog over praten. De wethouder van cultuur (Frank Niens, red) staat in ieder geval achter me, de MOK-werf moet behouden blijven.”
Het doel van Meijer, inmiddels bijna 70 jaar, is altijd helder geweest; de MOK-werf op de huidige plaats laten staan en in de oude staat houden. “Door de jaren heen zijn er vele plannen en ideeën geweest die uiteindelijk niet tot uitvoering zijn gekomen. Ook is er in al die jaren de dreiging geweest om de MOK-werf te slopen en het gebied voor andere functies te gebruiken, maar ze staat er gelukkig nog”, zo blikt Meijer op zijn site terug. Zo was er onder meer een plan voor een theehuis met terras. Wel werden er geregeld exposities van kunstenaars gehouden. De herkenbare gebouwtjes staan nu wel op de gemeentelijke monumentenlijst, maar niet op die van de Rijksmonumenten.
Inspectie
Volgens Meijer (oud-eigenaar van bouwbedrijf Gebroeders Meijer) is de bouwkundige staat na 130 jaar niet heel goed meer. “Tot nu toe heb ik de noodzakelijke reparaties en onderhoudswerkzaamheden zelf uitgevoerd, maar om dit alleen verder te doen, lijkt mij niet verstandig, dus er moet wat gebeuren. Daarom heb ik contact opgenomen met de gemeente, het aan hen voorgelegd en voorgesteld om een gedegen inspectie te laten uitvoeren.”
Dat heeft geresulteerd in een gemeentelijke opdracht voor het opstellen van een inspectierapport door de Monumentenwacht Overijssel. “Uit het 53 bladzijden bestaande inspectierapport komt naar voren dat de constructieve toestand (casco) van het gebouw goed is en de onderhoudstoestand matig. De werkplaats en de droogschuur hebben de status van gemeentelijk monument, maar gezien de historische waarde en de authentiek gebleven toestand zijn ze bescherming op rijksniveau (als Rijksmonument) waardig”, zo vat Meijer de belangrijkste conclusies samen.
Binnenvaart
De MOK-werf is één van de laatste restanten uit de begintijd van het Overijssels Kanaal. Het kanaal kent een lange historie en is belangrijk geweest voor de industriële ontwikkeling van West-Overijssel, maar zeker ook voor Raalte dat in de eerste helft van de negentiende eeuw nog een puur agrarisch dorp was. De OKM (Overijsselse Kanalisatie Maatschappij) kreeg in 1850 een concessie voor het aanleggen en exploiteren van kanalen in Salland. Bijna tien jaar later werd het kanaal tussen Deventer en Raalte na de nodige perikelen met onwillige grondeigenaren opengesteld voor de binnenvaart. De werf werd enkele jaren na het graven van het kanaal gebouwd. Er bleek behoefte te zijn aan een werf in Raalte voor het maken en herstellen van onder meer vlotbruggen, sluisdeuren, schoorpalen, meerpalen, beschoeiingen etc. Die werf werd dus de MOK-werf.
Vikingtocht
De OKM heeft de kanalen tot in 1941 geëxploiteerd, aanvankelijk met winst, maar geleidelijk met een steeds groter exploitatieverlies. Doordat de kanalen belangrijk waren voor de streek werd in juli 1941 de MOK (Maatschappij Overijsselse Kanalen) opgericht waarin de overheid financieel deelnam. Ondanks veel verzet en de bekende Vikingtocht naar Den Haag in februari 1974 (‘Löss det knaal’) werd het kanaal op 1 augustus 1988 gesloten voor de scheepvaart. Later werd de MOK opgeheven en verviel de MOK-werf aan de gemeente Raalte.