Home / Sallandcentraal / ‘Iedereen heeft zin om er weer uit te gaan!’

‘Iedereen heeft zin om er weer uit te gaan!’

Tweede editie Classic Race Demonstratie Luttenbergring: ‘Het enthousiasme is enorm’

LUTTENBERG – “Het enthousiasme is enorm. Vergeet het niet: al zo’n half jaar loopt een hele gemeenschap van liefhebbers van classic races tegen hun machines aan te kijken. Die willen er een keer weer uit en wat is dan een betere locatie dan de mooiste bochten van Nederland?” Jeroen van Beek, medeorganisator van de Classic Race Demonstratie die op zaterdag 26 september zal plaatsvinden op de Luttenbergring, steekt zelf zijn enthousiasme ook niet onder stoelen of banken, maar doet ook een oproep. “We moeten in verband met corona veel extra kosten maken. We hopen dan ook echt dat iedereen zich aan alle maatregelen houdt.”

Vorig jaar organiseerde Jeroen samen met kompanen Theo Olde Hensken, Gerard Lammers, Paul Heuven en Paul Lugtenberg de eerste editie van de Classic Race Demonstratie. Dit onder de vlag van Stichting Behoud Luttenbergring. Even voor de duidelijkheid: het gaat niet om een motorrace, maar om een proef (in verschillende klassen) waarbij het draait om het rijden van een strakke gemiddelde tijd. En dan niet op spiksplinternieuwe motoren, maar op klassiekers. 225 deelnemers verschenen aan de start. Motorcoureurs die vroeger mee hadden gedaan aan de roemruchte Raalte Races op de Luttenbergring, maar ook andere eigenaren van oude motoren. Het weer hielp niet mee, het regende een groot deel van de dag, maar toch wisten zo’n 1250 betalende bezoekers de weg naar Luttenberg te vinden. “De mensen vonden het echt fantastisch”, vertelt Jeroen. “Een deelnemer uit Schotland bleef een hele week kamperen. We kregen als dank een grote fles whisky van hem. We hadden ook de oud-international Jon Ekerold (in 1980 als onafhankelijk coureur, dus zonder steun van een fabriek, wereldkampioen in de 350 cc klasse, red.). Hij kon zijn biografie aansmeren aan een leuk aantal bezoekers. Hij liet zich ook nog verleiden om na afloop twee rondjes in de stromende regen te rijden. Maar daarmee was het dan ook klaar. Zelf had hij hier een keer een race gewonnen, maar was hij ook een keer flink ten val gekomen. Zijn broer Peter was hier zelfs zwaar gewond geraakt bij een val. Voor hem betekende die val het einde van zijn racecarrière. Het circuit is daarom een beetje beladen in de familie Ekerold. Dat staat ook in Jons biografie. En zo hoorde ik zoveel verhalen. Van de eigenaar van een oude motor van Jack Middelburg. Hij wilde hier zo graag rijden. Hij had hier Jack aan het racen gezien. Daarmee was voor hem de liefde voor de motorsport begonnen. Hij was helemaal onder de indruk. Of van zoons die op de machines van hun vader meededen omdat ze wilden beleven wat hun vader hier ook had beleefd. Echt een stukje familiehistorie. En doordat het de hele dag had geregend, zagen we hoe na afloop bussen met trekkers uit het land getrokken moesten worden; ouderwetse taferelen!”

Veel moeite

Aanvankelijk was het de bedoeling om de demorace dit jaar op 13 juni te houden; twee weken voor de TT, zoals dat vroeger met de legendarische Raalte Races ook vaak gebeurde. Maar ja, moeten we het nog zeggen, toen kwam corona… Al in april besloot Stichting Behoud Luttenbergring het evenement te verplaatsen naar 26 september. De inschrijving was al snel na de aankondiging van de eerste datum vol. Jeroen: “En nadat we het evenement moesten verplaatsen, kwamen er ook geen opzeggingen. Dat geeft het enthousiasme wel weer.” Maar het bleef spannend. Jeroen: “We hebben een uitgebreid plan moeten opstellen over hoe we het evenement coronaproof konden maken. Zo zijn er looproutes en hebben we kassa’s met mobiele pinapparaten bij de autoparkeerplaats voor de entree, zodat er geen rijvorming ontstaat. Langs het circuit is er alle ruimte. Wel met anderhalve meter afstand, daar gaan we ook op controleren. De horecatent is groter dan de eerste keer, maar we mogen er minder mensen in laten. Daarnaast hebben we zes man beveiliging in moeten schakelen en hebben we extra toiletten geregeld. Ik moet eerlijk zeggen: van de boeren en buren hebben we alle medewerking gekregen. En ook van de gemeente. Het verlossende woord dat de vergunning binnen zou komen, kregen we op een vrijdagavond om kwart voor tien. Dat mailtje was het laatste dat de ambtenaar had gedaan voordat ze op vakantie ging. Ze hebben buitengewoon veel moeite voor ons gedaan, heel strak!”

Eén monteur

“In verband met corona hebben we aan alle coureurs gevraagd om slechts één monteur per motor mee te nemen. Dat moet ook. We hebben elkaar als organisatoren vooraf diep in de ogen gekeken. Er zijn nou eenmaal risico’s. Vanuit heel het land komen de deelnemers zo meteen naar Luttenberg. Dan moet het wel veilig gebeuren. Bijna alle classic races in Nederland zijn dit jaar afgeblazen, alleen wij hebben het groene licht. De classic race-gemeenschap heeft er zin in. En de reacties zijn zo goed, de animo is zo groot dat we het wel wilden doen. Ondanks dat het meer gaat kosten dan normaal gesproken. Maar nogmaals, we vragen wel aan het publiek en de deelnemers om zich dan ook aan de regels te houden.”

De trainingen beginnen die zaterdag om 9.30 uur. Het programma van de Classic Race Demonstratie Luttenbergring duurt tot ongeveer 18.00 uur. De entree bedraagt 7,50 euro (inclusief programma). Aan de start verschijnen acht klassen: zeven voor de motoren met elke keer 42 starts en één voor de zijspannen, 25 stuks; 319 machines in totaal; allemaal motoren van tussen ’65 en ’95. De deelnemers komen uit Nederland, Duitsland en België. Circa negentig vrijwilligers helpen mee om de classic races in goede banen te leiden. De festiviteiten rondom het 50-jarig bestaan van de Luttenbergring, die aanvankelijk ook dit jaar plaats zouden vinden, zijn in verband met het coronavirus verplaatst naar volgend jaar.

Lees ook

Geen speelgoedbeurs in Holten vanwege coronamaatregelen

HOLTEN – Ieder jaar organiseert een vrijwillige werkgroep onder de vlag van ViaVie Welzijn een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.