Directeur Roswyde Burgman: ‘Minder grote voorstellingen en soms twee op een avond’
RAALTE – Het HOFtheater heeft het komende seizoen in twee delen ‘geknipt’. Onlangs is het eerste deel van het programma (van september tot en met december) gepresenteerd; de rest, van januari tot en met juni volgt op een later tijdstip. De reden? Dat inmiddels wel bekende rotvirus.
“We kunnen niet ver vooruit kijken”, vertelt Roswyde Burgman, directeur van het Raalter theater. “We weten nu niet hoe de situatie er vanaf januari uit ziet. In de eerste helft van het seizoen kunnen we, rekening houdende met de anderhalve meter afstand, plaats bieden aan 94 bezoekers. Normaal zijn dat er driehonderd. Dat betekent dat we minder kaartjes kunnen verkopen en dat we een aangepast programma bieden.”
Dat ‘aangepast’ betekent in deze: ‘ingekrompen’ producties. “Geen band van zes man, maar een duo”, zo typeert Roswyde het. “En dan met ingekorte programma’s, we mogen immers geen pauzes houden, en soms met twee voorstellingen op een avond. De mensen moeten weten dat we de veiligheid van de vrijwilligers, publiek en artiesten heel belangrijk vinden en dat we alle maatregelen in acht zullen nemen. En daar gaan we ook niet met de pet naar gooien. Maar binnen die kaders willen we ook gezellige avonden bieden. Hier in Raalte heeft een theater ook een ontmoetingsfunctie. Het is telkens een gezamenlijk feest met cultuur, theater en muziek.”
Donderdag 12 maart 2020. De ‘intelligente lockdown’ zal de dag erop in gaan. “Tien voor drie kregen we te horen dat we dicht moesten”, vertelt Roswyde. “Ik had om drie uur een afspraak. Die heb ik direct afgezegd. We dachten eerst dat het tot eind maart zou duren. We zijn aan het verplaatsen geslagen. En daarna bleven we dat ook doen. We wisten niet waar we aan toe waren. Op een gegeven moment werd er niet meer naar ons gecommuniceerd. Totale onduidelijkheid. We wisten niet hoe lang het zou duren, hoe het verder zou gaan en wat we moesten doen met de verkochte kaartjes. Uiteindelijk hebben we 23 voorstellingen moeten annuleren. Daarvan waren er elf al uitverkocht en daarnaast was een aantal al heel goed gevuld. Op 12 maart hadden we net alle boekingen voor het komende seizoen definitief gemaakt.”
Ervan uitgaande dat de situatie nog tot eind dit jaar duurt, houdt Roswyde rekening met een totale financiële schade van circa twee ton aan misgelopen inkomsten. “Je praat dan niet alleen over de kaartinkomsten, maar ook over de horeca en de verhuur voor andere activiteiten. De kosten lopen ondertussen gewoon door; sommige worden ook hoger. Denk aan de kosten om het theater coronaproof te houden: de routing, de hygiëne en de schoonmaak.”
Ze is er eerlijk over. Sinds het begin van de coronacrisis maakt ze zich geregeld zorgen over het voortbestaan van het theater. Anderzijds weet ze ook dat de situatie bij het HOFtheater ten opzichte van die bij andere theaters nog wel meevalt. “Dat komt omdat we twee mazzeltjes hebben. Ten eerste werken we grotendeels met vrijwilligers. Die doen het grootste deel van het evenement-gerelateerde werk. Als we daarvoor vaste krachten in dienst hadden, dan was de schade veel groter. We werken hier met een team van acht vaste krachten, allemaal parttimers, 4 fte in totaal, en nog enkele oproepkrachten, die allemaal doorbetaald hebben gekregen. Dat moet ook.”
“Ten tweede hebben we een goede relatie met de gemeente. Natuurlijk is er over het verlies gepraat en de goodwill bij de gemeente is groot. Ik heb er vertrouwen in dat dat wel goed komt, maar daarmee staat het geld nog niet op de rekening… Met de steun vanuit het Rijk alleen redden we het niet. Het probleem is dat we kwetsbaar zijn. We krijgen zo’n drie ton subsidie per jaar. Zo’n theater kost geld, dat zal het altijd blijven doen. Door allerlei bepalingen die met de subsidie te maken hebben, mogen we echter geen winst maken. En daardoor lukt het ook niet om een buffer op te bouwen.”