Home / Nieuws / ‘Rally is meest pure vorm van autosport die er is’

‘Rally is meest pure vorm van autosport die er is’

Theo Engels uit Mariënheem sinds kort voorzitter van Hellendoorn Rally en Zuiderzeerally

MARIËNHEEM – De zandpaden moeten terug in de proeven van de Hellendoorn Rally. De ogen van Theo Engels worden groot als hij erover begint. “Ja joh, dat is voor mij rally!” Theo is sinds kort de nieuwe voorzitter van de Hellendoorn Rally. En hij is, voor zover hij weet, de enige in Nederland die kan zeggen dat hij de scepter zwaait over twee rally’s, want dat doet hij ook bij de Zuiderzeerally.

Jammer alleen dat geen van de beide rally’s dit jaar doorgaat. Zijn liefde voor de sport heeft alles te maken met de Hellendoorn Rally: daar is het begonnen, puur jeugdsentiment. “Ik ben opgegroeid in Westerhaar. Daar in de buurt waren er vaak proeven van de Hellendoorn Rally. Bij Den Ham bijvoorbeeld. Met vrienden ernaartoe. Als het kon naar meerdere. Het leeft daar!”

Theo woont een jaar of twee op de grens van Mariënheem en Luttenberg, officieel nog net in de eerste plaats. In zijn dagelijks leven is hij directeur van een zorgverzekeraar. Maar rally is, om er maar een cliché tegenaan te gooien, zijn passie. “Ik ben altijd al een fan van autosport geweest”, zegt hij. “De F1 doet me echter minder. Dat vind ik een veredelde reclamestoet. Max brengt nu gelukkig het race-element weer terug. Rally is echter de meest pure vorm van autosport die er is. Daarmee is het vroeger begonnen. Op de openbare weg, zo snel mogelijk van A naar B. Elk foutje wordt direct afgestraft. Bij de F1 pakken ze wel eens de grindbak mee, maar dat is bij een rally onvergeeflijk. Het draait om rijden op verschillende ondergronden. Asfalt, klinkers, zand en grind. De coureur moet één zijn met zijn auto en blind kunnen vertrouwen op zijn navigator. En dan is het ‘remmen is angst, gang is alles!’”

En hoewel hij benadrukt dat hij met de Hellendoorn Rally en de Zuiderzeerally veiligheid op één heeft staan, stelt hij ook dat een beetje gevaar bij de rallysport hoort. “Het blijft nou eenmaal racen op een weg die daarvoor niet gemaakt is. Dat er dan een keer een sloot wordt meegepakt, dat is dan maar zo, als er maar geen grote ongelukken gebeuren. Trouwens, meestal wordt de equipe er vervolgens door het publiek uitgehaald. ”

Klassieker

Theo is lid van Team Officials Oost Nederland (TOON). Hij beschikt over verschillende licenties om te helpen langs de baan. Dat doet hij al enkele jaren. Daarnaast heeft hij sinds kort ook een navigatorlicentie. Het was de bedoeling om dit jaar samen met coureur Wouter Koenderink aan meerdere rally’s mee te doen. Maar toen kwam corona. Het was volgens Theo diezelfde Koenderink die hem enige tijd geleden introduceerde bij de Zuiderzeerally.

“Wouter is de oprichter van de Rally Foundation. Hij vroeg mij een keer mee naar een vergadering van de Zuiderzeerally in Emmeloord. Die was in financieel zwaar weer beland. Ze zochten een nieuwe voorzitter. Zo ben ik daar begonnen. We hadden alles goed voor elkaar, veel gerepareerd, maar toen moesten we de rally in verband met corona afzeggen. Dat was erg jammer.”

Ondertussen werd hij ook nog eens geïntroduceerd bij het bestuur van de Hellendoorn Rally. En ook was de voorzittershamer vrij gekomen. “De helft van het bestuur was opgestapt. Verschil van inzicht; dat kan gebeuren. Ze hadden net besloten om de rally van dit jaar niet door te laten gaan. Of ik de voorzitter wilde worden.”

Hij benadrukt meteen dat de twee rally’s flink verschillen qua grootte. “De Zuiderzeerally bestaat uit vijf proeven op één dag; de Hellendoorn Rally beslaat twee dagen en circa veertien proeven. Dat is wel te combineren. De draaiboeken voor beide rally’s liggen klaar. Maar vergeet het niet: de Zuiderzeerally is ook een klassieker. Dit jaar zou de 35-ste editie plaatsvinden.”

Ambities

Ambities heeft hij genoeg. “De Hellendoorn Rally is van vroeger uit internationaal bekend. Het is de grootste rally van Nederland. Eerder hadden ze echt een internationaal deelnemersveld met spraakmakende namen. Dat is minder geworden. Maar die glorie van vroeger wil ik terug. Hoe? Ten eerste door weer écht uitdagende proeven aan te bieden. Sowieso wordt er in Nederland al veel op verhard terrein gereden, maar ik wil de zandpaden terug. Wel in balans met de andere mogelijke ondergronden, echt niet alleen maar zand. Daarmee willen we proberen om bekende namen te strikken. Daarnaast wil ik door goede communicatie de naamsbekendheid van de rally verder vergroten.” En daarbij, zo stelt hij, is de Zuiderzeerally erin geslaagd om een wedstrijd van de (Zweedse) Volvo Euro Cup te strikken. “Maar zo zijn er wel meer speciale klassementen met internationale wedstrijden. Het zou mooi zijn als we er daarvan ook een konden vastleggen voor Hellendoorn.”

Spektakel

Als het gaat om bezoekersaantallen spreekt hij zijn ambities liever niet hardop uit. “Dat is bij rally nou eenmaal lastig. Bij de meeste proeven komen de auto’s maar één keer voorbij. En dat is het dan. De meeste mensen willen daarvoor geen entree betalen en gaan op een andere plek gratis kijken. Behalve bij een rondkoers. Dan komen ze meerdere keren langs en sta je met je neus op het spektakel. We gebruiken volgend jaar het draaiboek van dit jaar en daar zit zo’n rondkoers niet in, maar die vind ik wel belangrijk.”

Toch stelt hij ook dat de kijkbeleving van de rallysport best bijzonder is. “Want bij geen enkele andere autosport sta je zo dicht op de baan. Tien meter van de weg en dan komen ze met 200 km per uur voorbij. De FIA heeft daar allerlei regels voor. Die zijn daarin redelijk bepalend. Want het draait wel om de veiligheid. Als het te hard gaat bij een proef moet je zorgen voor chicanes. Het blijft echter wel autosport, er kan altijd wat gebeuren.”

Rouleren

De (bijna) jaarlijkse proef in Luttenberg zit volgend jaar niet in het programma van de Hellendoorn Rally, verklapt Theo alvast. “Je moet af en toe rouleren. Anders worden de proeven te bekend voor de coureurs. Ik ken jongens die dan op een gegeven moment zeggen: ‘Die proef? Die kan ik met mijn ogen dicht’. Maar ik kan je wel garanderen dat Luttenberg wel weer terugkomt.” Hij begint te lachen. “Ik woon hier tenslotte!”

Lees ook

Medewerker kliniek Veldzicht gewond na aanval van bewoner

BALKBRUG – In psychiatrische kliniek Veldzicht in Balkbrug heeft vrijdagmiddag een steekpartij plaatsgevonden. Daarbij is …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.