Home / Nieuws / Minister tegen verder verbreden N35 tot vierbaansweg

Minister tegen verder verbreden N35 tot vierbaansweg

REGIO – De verbreding van de N35 lijkt nog lang geen uitgemaakte zaak. Volgens minister Van Nieuwenhuizen zijn 2×2 rijstroken ‘op voorhand niet de meest doelmatige oplossing’. Zo zou de reistijd meevallen en de weg relatief veilig zijn: “Het relatieve ongevalsrisico ligt lager dan het landelijk gemiddelde.” Dat laat ze weten in antwoorden op Kamervragen over de aanpak van de weg.

Dat meldt RTV Oost.

Gedeputeerde Bert Boerman beklaagde zich onlangs over het uitblijven van reactie van de minister op het voorstel de N35 te verbreden. . “De Kamer riep haar op om in het eerste kwartaal van 2020 afspraken met ons te maken”, zei gedeputeerde Bert Boerman tegen RTV Oost. “We hebben nu nog geen afspraak staan, dat baart zorgen.”

Dat was voor Kamerleden Postma (CDA) en Van der Graaf (ChristenUnie) aanleiding vragen te stellen aan de minister. ‘Op het BO MIRT van dit najaar bespreek ik de uitkomsten en informeer ik over de uitkomst’, laat de minister weten.

Doorstroming

Maar uit de beantwoording van de Kamervragen, blijkt dat een verbreding van de N35 geen uitgemaakte zaak is. Ook al is uit onderzoek gebleken dat de verkeersintensiteit de laatste tijd weer fors is toegenomen. Ondanks die uitkomst, is de reistijd volgens Van Nieuwenhuizen nog steeds ‘acceptabel, zowel in de spits als gedurende de rest van de dag’. ‘Er is dus geen sprake van een groot doorstromingsknelpunt’, schrijft de minister.

Ongelukken
Ook is het relatieve ongevalsrisico voor de N35 ligt volgens de minister lager dan het landelijke gemiddelde voor niet auto-snelwegen.

De vijf miljoen euro die beschikbaar is gesteld voor veiligheidsmaatregelen, zoals het opheffen van erfaansluitingen en parallelwegen, zullen volgens Van nieuwenhuizen ook bijdragen aan de doorstroming en kans op ongelukken. Die maatregelen moeten volgend jaar worden gerealiseerd.

Gesprek met provincie

Van Nieuwenhuizen laat weten ‘de komende maanden’ het gesprek aan te gaan met de provincie Overijssel. Het aanbod van de provincie om financieel bij te dragen neemt ze serieus, maar ‘cofinanciering is niet het enige criterium waar ik mijn financieringsafweging op baseer’, schrijft ze.

‘Ik zal uiteindelijk een landelijke afweging maken of en in welke trajecten er door het Rijk wordt geïnvesteerd. Daarbij is ook in het huidige onderzoek geconcludeerd dat het voorstel van de provincie om de weg naar 2×2 rijstroken te verbreden niet op voorhand de meest doelmatige oplossing is. Deze conclusie zal ik nog nader met de provincie bespreken.’

Lees ook

BurgerBelangen peilt mening: ‘Wat te doen met vrijkomende kerkgebouwen?’

REGIO – BurgerBelangen heeft vragen uitgezet bij de 270 deelnemers van het Burgerpanel Raalte. De …

5 comments

  1. De minister heeft het de provincie en gemeenten dus 3 jaar aan het lijntje gehouden en komt nu met een draai. Het wordt tijd dat het rijk deze weg aan de provincie geeft zodat we in Overijssel zelf kunnen beslissen wat er moet gebeuren. De minister toont zich een regent die enkel belang ziet in het westen. Als deze weg in Holland had gelegen was het al lang 2×2 balans geweest.

    • Niet alleen deze minister, alle ministers, Kamerleden, gedeputeerden afgelopen 20 jaar!
      Misschien moet provincie gewoon de portemonnee trekken. Ze broeden nog steeds op de Essentgelden.

  2. Henny, beetje kort door de bocht. De Overijsselse Kamerleden Van Aalst en Von Martels hebben zich heel erg ingezet.De laatste diende hierover een motie in die bijna kamerbreed werd aangenomen. Ook wethouder Wagemans van Raalte heeft er heel wat ritjes Den Haag erop zitten.

    Maar eens te meer het bewijs dat discriminatie in vele vormen voorkomt.

    • Dag Kees, soms is “kort door de bocht” nodig. In 20 jaar zijn misschien niet veel namen te noemen dan jij noemt. Ik denk dat de grootste fouten in het verleden gemaakt zijn: ieder teveel voor zichzelf. Stukje Wierden, stukje Nijverdal, stukje Wythmen maar ik zie geen SAMEN. In ieder geval te laat….
      Misschien hebben we te maken met een provincie die niet veel heeft met infrastructuur wegen. Liever een trein met naam van gedeputeerde….
      Aan de andere kant herken ik voor een deel wel wat de minister zegt. Er is een redelijk goede doorstroom. Alleen 2 keer per dag max 2 uur bij bv kruispunt Bos. En aanpak Bos is met huidige plannen slechts een verschuiving, geen structurele oplossing Wythmen > Wierden, dus geen lange termijnoplossing. Lappendeken, ieder voor zich.

  3. Wellicht is het een optie om de N35 alleen open te stellen voor vrachtverkeer welke bestemmingsverkeer is. De N35 wordt frequent gebruikt door buitenlandse vrachtwagens die ook over de A1 en A50 kunnen rijden. Weliswaar is de route via de snelwegen wat langer (hoewel het qua reistijd wellicht korter is) maar dit zou al op korte termijn winst voor de doorstroming op de N35 kunnen opleveren. In het buitenland zijn er vele wegen vergelijkbaar met de N wegen in Nederland afgesloten voor doorgaand vrachtverkeer als er een goed alternatief is via de snelwegen. Controle en handhaving kan steeksproefgewijs via de vrachtbrieven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.