Home / Algemeen / Geen afsluiting westelijke zijde IJsseldijk voor motoren

Geen afsluiting westelijke zijde IJsseldijk voor motoren

WIJHE – Het college van Olst-Wijhe ziet afsluiting van de westelijke zijde van de IJsseldijk voor motorrijders niet zitten als oplossing voor de (geluids)overlast door motoren. Dit in verband met het economische belang van de aanliggende horecagelegenheden en de veerponten. Dat antwoordt het college op vragen van GroenLinks. De partij had eerder schriftelijke vragen gesteld over de situatie op en vroeg zich af of afsluiting (al dan niet met venstertijden) een optie was.

Het college stelt in de afgelopen jaren meerdere overleggen gevoerd te hebben over een totale aanpak van de westelijke IJsseldijk met de andere dijkgemeenten, politie, belangengroepen (VVN, KNMV en MAG) en plaatselijk belang Welsum/Marle. “Afsluiting voor motorrijders bleek (zeker bij de andere gemeenten) niet wenselijk”, zo stelt het college. In 2018/2019 werkte de gemeente nauw samen met PB Welsum en VVN om de weginrichting van de IJsseldijk aan te pakken. Daarnaast zijn er in 2019 ludieke acties gevoerd om motorrijders bewust te maken van de overlast. Bovendien zijn er enkele wegversmallingen met drempels aangelegd. Het college concludeert nu echter dat dit alles nog niet het gewenste resultaat heeft gehad. “PB Welsum heeft ons inmiddels laten weten hierin te berusten.”
Het college stelt dat er nu goede afspraken zijn gemaakt met de politie over de handhaving op rijsnelheden. Die vinden ook met name in de weekenden plaats. Extra drempels zijn volgens het college geen optie vanwege het landbouwverkeer dat dagelijks van de dijkwegen gebruik maakt. Die veroorzaken volgens het college bovendien geluids- en trillinghinder.

Lopik

GroenLinks verwees in de schriftelijke vragen naar de situatie in de gemeente Lopik, waar de dijkwegen nu alle weekenden van 1 maart tot en met 31 oktober mogen worden afgesloten. Het college van B&W van Olst-Wijhe stelt echter dat dat ook in de gemeente Lingewaard is geprobeerd en dat het daar mislukt is (nadat de MAG en de KNMV met succes naar de rechter stapten). De situatie met Lopik verschilt volgens het college bovendien nogal. Daar zou de smallere dijk vooral bedoeld zijn voor fietsers en bovendien zijn er geen ondernemers gevestigd aan het afgesloten dijkvak. Daarnaast kon Lopik aan de hand van een pilot aantonen dat vermindering van het aantal motorfietsen bijdraagt aan de afname van de overlast en het aantal ongevallen.
Verder stelt het college dat geluidsoverlast door motoren een subjectieve beleving is. Motoren worden immers ook gekeurd op het geluid dat ze veroorzaken. “Het rijgedrag van de motorrijder speelt hierbij zeker een rol. Bij een (overbodig) hoog toerental kan dit leiden tot lokale geluidsoverlast. Hierop valt eigenlijk niet te handhaven. Wel op de rijsnelheden.”

Lees ook

Sprengenberg krijgt extra tijd voor woningbouwplannen Heino

RAALTE – Sprengenberg Vastgoed heeft een jaar uitstel gekregen voor de plannen om twaalf woningen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.