Digitaal platform HalloBoer groeit in twee jaar naar bijna duizend deelnemers
WIJHE – Het gaat goed met HalloBoer, het Overijsselse initiatief dat bijna twee jaar geleden op het agrarisch seminar tijdens Stöppelhaene officieel werd gepresenteerd. Zo’n kleine duizend voedselproducenten uit heel Nederland, waaronder veel boeren, tonen inmiddels hun (streek)producten op het digitale platform. En voor West-Overijssel en Twente is sinds kort een webwinkel in de lucht waar de producten gekocht kunnen worden.
“HalloBoer is zowel een etalage als een winkel”, zo vertelt Niels Tomson uit Dalfsen. Tomson, oud-medewerker van het vroegere LEI (Landbouw economisch Instituut) is een van de bedenkers en uitvoerders van dit door de provincie Overijssel en het ministerie van landbouw financieel gesteunde initiatief. “De uitdaging is om alle mensen te laten zien wat er in hun omgeving wordt geproduceerd en zo de consument dichter bij de voedselketen en de boerderij te brengen.”
Meer zichtbaarheid dus door (digitaal) te laten zien waar voedsel te koop is en daardoor meer afzet van streekproducten creëren, daar draait het om. “De aangesloten voedselproducenten en verwerkers laten aan de burger en consument zien hoe en waarom zij zo produceren. Of dat nu biologisch of gangbaar is, maakt niet uit. Het moet in ieder geval eerlijk en transparant zijn. Drie sterren op een product bij HalloBoer betekent dat het echt uit de eigen regio komt. Twee sterren zijn er voor producten die uit een andere regio komen omdat ze niet in de eigen streek groeien en 1 ster betekent dat het van verder weg komt. Ook dan moet het wel altijd traceerbaar zijn, dat staat voorop, net als een eerlijke prijs voor de boer. Zo ondersteunen we de producent en de lokale economie.“
Te springen
Afgelopen jaren zijn er veel lokale en regionale initiatieven gestart waarbij aandacht gevraagd wordt voor de verkoop van streekproducten en meer lokale afzet. Tomson is daar alleen maar blij mee. “Wij versterken als coöperatief platform juist al die lokale en regionale initiatieven om klant en producent zo eerlijk en direct mogelijk aan elkaar te koppelen in een zo kort mogelijke keten. Veel van die initiatieven zijn echter in een klein gebied actief, maar bij HalloBoer gaan we voor heel Nederland.”
Het aantal aanmeldingen van producenten van streekproducten is afgelopen maanden sterk gestegen. “Of dat door de coronacrisis komt, weet ik niet zeker, maar het is zeker een mooie uitdaging om die snelle groei vast te houden. Wel hebben afgelopen maanden daarom ook snel de webshop geopend.” Voorlopig dus alleen voor West-Overijssel en Twente, maar nieuwe regio’s buiten Overijssel staan te springen, zo stelt Tomson; “We willen dit over het hele land uitrollen, maar dan moet je in zo’n streek eerst een volledig assortiment aan streekproducten kunnen aanbieden. In elke regio komt een regioregisseur die de schakel is tussen producent en klant, die de producten kan en gaat verkopen en zo een afzetmarkt opzet. Boeren zelf hebben vaak wat anders aan hun hoofd dan zaken als gemeenschappelijke afzet, marketing en distributie. Een boer wil boeren.”
Verhaal
Annuska de Jong de Leeuw heeft sinds zo’n vijf jaar akkerbouwbedrijf ‘de Jonghe Leeuw’ aan de Bremmelerstraat in de Lierder- en Molenbroekpolder (Wijhe). Vanaf de start in Raalte in augustus 2018 werkt ze al mee aan HalloBoer. “Toen we destijds gevraagd werden, hebben we meteen ja gezegd. Wij willen namelijk graag ons eigen verhaal vertellen aan de burger. Waarom wij bijvoorbeeld duurzaam boeren zo belangrijk vinden, maar niet biologisch werken. Bij HalloBoer kun je die dialoog met de burger voeren. Dat vinden we enorm belangrijk. We hadden altijd al wat verkoop aan de deur. Tegenwoordig doen we dat vanuit een mooi schuurtje aan de weg dat een familielid niet meer nodig had. Het is best veel werk, we doen alles handmatig, maar het geeft de kans om de consument ons verhaal te vertellen. En een eerlijke prijs te vragen waar dat bij afzet van grote hoeveelheden in de akkerbouw vaak heel moeilijk is.”