Home / Sallandcentraal / Actievoerders: ‘We roepen echt niet zo maar wat’

Actievoerders: ‘We roepen echt niet zo maar wat’

Kant-en-klare zienswijzen tegen verkeersplannen Olst; aanpak Jan Hooglandstraat uitgesteld

OLST – De ontwikkelingen rondom de verkeersplannen in Olst zijn in een stroomversnelling beland. Ab Visser, Oscar Langeland, Joop Lubberding en Herman Meester uit Olst, die zich verzetten tegen de plannen van de gemeente, hadden nog maar net aangekondigd dat ze voor iedereen kant-en-klare zienswijzen gereed hadden liggen toen Visser een brief ontving dat de werkzaamheden aan de Jan Hooglandstraat al zouden beginnen. Visser stapte naar de rechter. En met succes. De start van de werkzaamheden is tot nader order uitgesteld.

We beginnen bij het begin. Volgens de structuurvisie zorgt een grote hoeveelheid gemotoriseerd verkeer, waaronder veel vrachtwagens, voor verkeersonveilige situaties in Olst-dorp. De wegen zijn te smal en druk; de bochten te krap. En dan is er nog de gevaarlijke spoorwegovergang in de Jan Hooglandstraat. De gemeente wil de problemen oplossen met de aanleg van twee fietstunnels en een herinrichting van de Jan Hooglandstraat (die vorige week maandag dus van start had moeten gaan). Totale kosten: 11 tot 12 miljoen. Maar die maatregelen lossen volgens de vier de problemen niet op.

“In de rapporten van Goudappel Coffeng, die zijn opgesteld in opdracht van de gemeente, staat dat de verwachting is dat de fietstunnels slecht beperkt (16,7 procent) gebruikt gaan worden”, zo meldden ze in een eerder persbericht. “Dat betekent dat 66,7 procent van de fietsers nog steeds via de Jan Hooglandstraat blijft gaan. Het autoverkeer blijft dat voor 100 procent doen en voor de andere straten verandert er sowieso nagenoeg niets. Sterker nog, met de plannen voor een scholencluster bij Averbergen en woningbouw bij Aberson zal de problematiek alleen maar groter worden: naar verwachting achthonderd extra auto’s per dag op de Jan Hooglandstraat.”

De vier actievoerders zetten in op een alternatief. “Om de kern Olst verkeersluwer te maken, kan voor naar verwachting 14 miljoen euro een zuidelijke verbindingsweg tussen de Kneu en de Eikelhofweg met een tunnel onder het spoor worden gerealiseerd. De Industrieweg wordt tegelijk op deze nieuwe weg aangesloten. Dit heeft ongetwijfeld meer effect dan de gemeentelijke plannen. Vrachtwagens rijden via deze nieuwe wegen en dus niet meer door het dorp.”‘Niet chique’

Omdat de actievoerders zich volgens eigen zeggen niet of nauwelijks gehoord voelen door de gemeente, lanceerden ze zo’n twee weken geleden de actie met de voorgedrukte zienswijzen. Die handelen over het ontwerpbestemmingsplan voor de realisatie van de fietstunnel in de Ter Stegestraat, dat tot 17 juni ter inzage ligt. En aangezien de fietstunnel ook verband houdt met de plannen voor de Jan Hooglandstraat dachten ze tot zo lang respijt te hebben.

Totdat Visser op woensdag 20 mei als aanwonende van de Jan Hooglandstraat een brief van de gemeente in de bus kreeg met de mededeling dat de werkzaamheden aan die straat de maandag erna al zouden beginnen. En dat schoot Visser enigszins in het verkeerde keelgat. “We wisten van niks. Volgens de gemeente was het ook al gepubliceerd in de Staatscourant, maar dat moet je dan ook maar net gezien hebben. Diezelfde dag nog heb ik contact opgenomen met de projectleider. Ik heb verteld dat ik de gang van zaken niet chique vond. Het was echt geen onplezierig gesprek, maar we konden het niet eens worden.”

Visser besloot daarop naar de voorzieningenrechter te stappen. De gemeente maakte kort daarna bekend voorlopig niet te starten met de werkzaamheden aan de Jan Hooglandstraat. “Ik ben echt niet de enige die gereageerd heeft”, stelt Visser. “Het gaat niet alleen maar om aanwonenden, maar ook om andere belanghebbenden. Er was ook nog heel veel onduidelijk. In de brief stond maar weinig over de bereikbaarheid van de straat, geen info waar we de afvalcontainers neer moeten zetten; onduidelijkheid ten top.”Expertise

Overigens, zo stelt Visser, was het nou ook weer niet zo dat de brief bij hem als een rode lap op een stier werkte. “Nee, ik ben niet boos. Dat moet je als je actie wilt voeren ook niet zijn. Dan laat je je alleen maar leiden door emotie. We zijn het honderd procent eens met de conclusie van de gemeente dat de huidige situatie leidt tot verkeersonveiligheid en ten koste gaat van de leefbaarheid. We zijn het echter niet eens met de plannen en hebben een alternatief. En daarvoor krijgen we ook veel bijval vanuit het dorp.”

“Ik ben wel uit de gemeentelijke begeleidingsgroep van inwoners die betrokken zijn bij de plannen gestapt omdat ik het gevoel had dat er toch niet werd geluisterd, maar Oscar maakt daar nog steeds deel van uit.” En nu is het dus afwachten wat de rechter zegt. “We zijn er inderdaad in de afgelopen weken weer even wat drukker mee geweest”, stelt Visser. “Maar ik durf best te zeggen dat er flink wat expertise bij ons aanwezig is. We beroepen ons ook louter en alleen maar op de verkeersrapporten van Goudappel Coffeng, die de gemeente heeft laten maken. We roepen echt niet zo maar wat.”

De zienswijzen kunnen worden aangevraagd met een mailtje naar fietstunnels@gmail.com. De aanvragers ontvangen er een instructie bij wat ze verder moeten doen om bezwaar te maken.‘Blijdschap’De Stentor plaatste eerder een reactie van de gemeente op de inspanningen van het viertal. Visser kan het niet laten om daar nog even op te reageren. “Daarin staat dat de gemeente blij is met onze betrokkenheid. Van die blijdschap hebben wij echter nog nooit iets gemerkt. Ze insinueren ook dat wij gaan voor individuele belangen, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Wij gaan juist voor het belang van een groot gedeelte van het dorp.”

Lees ook

Politie pakt in Raalte twee mannen op voor geweldpleging en poging tot doodslag

RAALTE – De politie heeft in Raalte afgelopen weekeinde twee mannen van 38 en 24 …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.