Home / Nieuws / Opinie: Zebra’s of schoonheid?

Opinie: Zebra’s of schoonheid?

Deze week lanceerde de gemeente Raalte een teleurstellend plan over aanpassing van voetgangersoversteekplaatsen. In 2007 werd door mij de oversteeksituatie in de dorpskom van Heino (Rondje rond de kerk) via Carla Hoge van GemeenteBelangen Raalte bij de gemeente aangekaart. Dit omdat mijn toen 88- jarige moeder, wonend aan de Linde, het vreselijk vond om bijvoorbeeld naar de C1000 -nu AH- te gaan omdat zij niet graag met haar rollator aan de ruitenwissers van auto’s of enorme landbouwvoertuigen wilde hangen.

Geschreven door: Kees Huls

Heino, levendig dorp met 2 ouderenzorginstellingen en relatief veel thuiswonende senioren heeft grotendeels een 30 km zone, waarin op het “rondje” oversteekplaatsen gerealiseerd zijn door iets donkerder stroken in de klinkerbestrating die in een ander patroon gelegd zijn, nauwelijks als zodanig herkenbaar en zonder enige juridische status.

De gemeente gaf toen als reactie dat zebrapaden (VOP’s) niet toegestaan zijn in 30km zones. Dat was op dat moment juist volgens de richtlijnen van de BABW en ik legde mij hierbij neer, hoewel ik het een ongewenste situatie bleef vinden omdat ik herhaaldelijk zag hoe gevaarlijk deze oversteekplaatsen waren. Weggebruikers die de situatie kennen stoppen om iemand over te laten steken, tegenliggers meestal niet, wat tot ongelukjes leidde. Helaas worden ongelukken zonder letsel niet meer door de politie geregistreerd, waardoor hierin geen enkel inzicht meer is.

Echter is sinds 2009 een vernieuwde BABW regeling aangenomen en daarin is art. 3.3.2 zeer duidelijk: “Voorheen werd in de uitvoeringsvoorschriften vermeld in welke gevallen een zebra niet mocht worden toegepast. Thans wordt aangegeven in welke gevallen een zebra juist wel mag worden toegepast. Op grond van de uitvoeringsvoorschriften wordt een zebra slechts toegepast: Op wegen binnen de bebouwde kom met een maximum snelheid van 30 km/h of 50 km/h. Deze wijziging maakt het mogelijk om in het vervolg ook binnen 30 km/h gebieden voetgangersoversteekplaatsen te realiseren, bijvoorbeeld in de nabijheid van scholen, bejaardencentra of winkelcentra ……”

Ik bracht dit in 2012 weer onder de aandacht van de gemeente in een lijvig rapport met ook andere naar mijn mening ongewenste verkeerssituaties. Hierop werd amper gereageerd, alleen vaagheden als schijnveiligheid van zebra’s.

In 2013 besloot ik Veilig Verkeer Nederland (VVN) in te schakelen dat een uitgebreid rapport uitbracht dat op 14.10.2013 bij de gemeente werd besproken met de verantwoordelijk ambtenaar, die toezegde de punten intern aan de orde te stellen.

Het rapport vermeldt over de situatie in de kom van Heino:

Situatie:

1 Oversteken Heino:

A Het klopt dat binnen 30 km gebieden slechts bij uitzondering een voetgangersoversteekplaats (VOP) wordt aangelegd. Uitgangspunt is dat de automobilist binnen 30 km gebieden rekening dient te houden met alle mogelijke verkeersbewegingen. Dus ook met overstekende voetgangers op alle mogelijke plaatsen.

B Met de opmerking dat een VOP geregeld leidt tot schijnveiligheid zijn wij het niet eens en wordt ook niet in de praktijk bevestigd. Als zich problemen voordoen met het verlenen van vrije doorgang aan een voetganger is dat meestal te wijten aan het onvoldoende zichtbaar zijn van een VOP of een uitvoering welke niet voldoet aan de uitvoeringsvoorschriften. ln Heino is een donkere kleur verharding aangebracht op de plek waar u voorstelt een VOP aan te leggen. Dat is kennelijk bewust gedaan om het oversteken door voetgangers op die plaats te stimuleren. Het is ook de meest logische plek en de kortste route tussen bank en supermarkt.

Tijdens onze observaties bleek dat op die plek met name door de oudere weggebruiker regelmatig de rijbaan wordt overgestoken. Voor automobilisten is die plek echter nauwelijks herkenbaar door het ontbreken van voldoende contrast in de wegverharding en attendeert daarom onvoldoende om desgewenst vrije doorgang te verlenen aan overstekende voetgangers.

Wij hebben alleen bij daglicht de situatie bekeken. Op grond van onze bevindingen heeft de aanleg van een VOP onze voorkeur mede door het regelmatig oversteken door rollatorgebruikers. Blijft de gemeente van mening dat aanleg van een VOP op die plek ongewenst is, dan stellen wij voor de huidige donkere kleur verharding zo spoedig mogelijk te vervangen door een uitvoering in een opvallend patroon om in ieder geval het attentieniveau van automobilisten te verhogen.”

Duidelijk blijkt hieruit dat ook VVN hier voorstander is van VOP’s (zebra’s) maar helaas slechts advies kan geven. Bijna 7 jaar later wordt dan eindelijk een plan gelanceerd, waarin alleen voor schoonheidsoplossingen gekozen wordt en alleen bij de Schapenstraat in Raalte, zoner verdere motivering, voor een veilige oplossing: De VOP.

Verkeersveiligheid is gediend met duidelijkheid en eenvormigheid. In de hele wereld weet iedere weggebruiker wat een zebra betekent. Ook hebben de andere gekozen oplossingen geen enkele juridische status in het geval zich ongelukken zouden voordoen.

Voor Heino is ook nog extra complicerend dat de Dorpsstraat en de Canadastraat eigenlijk niet voldoen aan de BABW- richtlijnen voor een 30 km zone, namelijk geen doorgaand verkeer. Het probleem is dat langzaam doorgaand verkeer geen gebruik kan maken van de Rondweg Heino (N35), waardoor zwaar landbouwverkeer gedwongen door de dorpskern moet, een extra reden voor duidelijke situaties.

Mijn dringende oproep aan de gemeente Raalte: Kies voor duidelijkheid, schoonheid kan op andere manieren gerealiseerd worden!

Lees ook

Voorlopig geen beperking van glyfosaat in Overijssel

ZWOLLE – De provincie Overijssel heeft afgelopen donderdag een voorstel afgewezen om het gebruik van …

4 comments

  1. Zebrapaden zijn er voor drukke wegen waar oversteken zonder zebrapad niet goed mogelijk is. Als er een zebrapad ligt houdt dat ook in de verplichting om er gebruik van te maken. In Heino een onhaalbare zaak in het centrum.

    Voorstel van de gemeente zorgt ervoor dat er plaatsen zijn waar de weggebruiker de voetganger goed kan zien en de voetganger de weggebruiker. Verder valt het me op dat de weggebruikers rekening houden met langzame overstekende voetgangers, mits ze goed zichtbaar zijn.

    • Knorrie, je schetst een beeld zoals het zou moeten zijn. Maar helaas wordt een steeds groter aantal mensen steeds egoïstischer en heeft moeite rekening met een ander te houden, En daar zit precies het probleem: als jij en ik wel stoppen voor zo,n imitatie oversteekplaats en de t6egenliggers doen dat niet is er een probleem. Ik spreek uit ervaring in Heino. Aileen een zebra kent iedereen en heeft een juridische status als het fout gaat. Overigens is in een 30km het gebruik van een zebra niet verplicht.

  2. Hans de Kort

    Ik ben het volkomen eens met de heer Huls. Maar ja, we hebben het hier wel over het gemeentebestuur van Raalte, dat eerst allerlei non-argumenten bedenkt om maar géén zebrapaden te hoeven aanleggen, om dan plotseling met allerlei merkwaardige, ondoeltreffende en dus nutteloze fantasiebedenksels op de proppen te komen.
    Dan hebben we het ook over een bestuur dat zegt te luisteren naar zijn inwoners.
    Deze voornemens van het college wijzen op exact het tegendeel.

  3. Gerard de Witte

    Ach waar maken we ons toch druk om, die paar oudjes die eens in de week oversteken. De auto’s rijden maar 30!
    Nee zo’n zebra staat mooi in de kern, lelijke verf kwast op de mooie rotonde. En om van vreselijke verlichting maar niet te spreken. Beter zo laten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.