Provincie wil actie vanuit Den Haag aangaande tracé tussen Wijthmen en Nijverdal
REGIO – De provincie Overijssel spoort minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan om actie te ondernemen aangaande de aanpak van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal. Uit verdiepend onderzoek dat het Rijk in samenwerking met de provincie Overijssel heeft uitgevoerd, blijkt namelijk dat de knelpunten rondom veiligheid, doorstroming en leefbaarheid groter zijn dan gedacht.
Het verkeer op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal is de afgelopen jaren met 25 procent gestegen en die ontwikkeling zet ook in de toekomst door. Het aantal voertuigen van nu, gemiddeld 19.000 per etmaal, stijgt naar 24.000 tot 29.500 voertuigen per etmaal in 2040, zo meldt de provincie. “Dit onderzoek bevestigt nogmaals onze ambitie uit de Marsroute. Het is nuttig en noodzakelijk om de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal om te bouwen tot 2×2 rijbanen met ongelijkvloerse kruisingen en 100 km/uur”, aldus gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor mobiliteit in de provincie Overijssel.
Het Rijk wilde op basis van eerdere onderzoeken naar de N35 tussen Wijthmen-Nijverdal nog geen besluit nemen over de aanpak van deze Rijksweg en een extra verdiepend onderzoek uitvoeren. “Er is nu genoeg onderzoek gedaan en de uitkomsten zijn helder”, zegt gedeputeerde Bert Boerman. “Het is tijd om te investeren in de knelpunten. Dat is niet alleen van belang voor een krachtige economie en een aantrekkelijke leefomgeving in Oost-Nederland. Het zorgt ook voor aansluiting met Duitsland. Dat is van waarde voor het goederen- en personenvervoer van en naar Nederland en daarmee van Nationaal belang. Het ontwerpen en voorbereiden van de aanleg van een nieuw tracé duurt ruim tien jaar voordat de schop daadwerkelijk de grond in kan. Dus als we nu niet starten, staat het verkeer straks stil op de N35. Wij sporen de minister daarom aan om in actie te komen en afspraken met ons te maken over de aanpak van deze Rijksweg.”
Nog geen afspraken
Tot op heden heeft minister Van Nieuwenhuizen nog geen afspraken met de provincie Overijssel gemaakt over de planning, financiering en oplossingsrichtingen die de aanpak van dit laatste traject van de N35 op termijn mogelijk maken, zo meldt de provincie. “Dit ondanks de aangenomen motie in de Tweede Kamer die de minister oproept om in overleg te gaan met de provincie en een gezamenlijk einddoel af te spreken voor de verdere planning van de N35 in het eerste kwartaal van 2020.”
Om alle knelpunten voor de lange termijn in één keer goed aan te pakken, is de verbreding naar 2×2 rijbanen met ongelijkvloerse kruisingen en 100 kilometer per uur de beste optie, zo blijkt uit het verdiepend onderzoek van het Rijk. De globale kosten hiervoor worden nu geraamd op 475 tot 500 miljoen euro. De provincie Overijssel heeft aangeboden 120 miljoen euro mee te financieren in dit rijksproject. Daarnaast is onderzocht of ook andere maatregelen dan de verbreding van de N35 een oplossing bieden voor de capaciteits- en veiligheidsknelpunten. Daarbij gaat het om het uitbreiden van het aantal rijstroken rond verkeerslichten, aanleg van intelligente verkeerslichten en pechvakken of ongelijkvloerse kruisingen. Dergelijke maatregelen blijken echter slechts een beperkte oplossing te bieden.
Het lukt de provincie maar niet om het proces te versnellen. Eigenlijk is het maar een zinloze laag in dit politieke land. Of zou het aan het gebrek aan zwaargewichten liggen?