Home / Nieuws / Ingezonden: Geldverspillende plannen over verkeer in Olst: wie stopt de gemeente?
dav

Ingezonden: Geldverspillende plannen over verkeer in Olst: wie stopt de gemeente?

Uit een peiling van 1,5 jaar geleden bleek dat 96% van de mensen die reageerden de gemeentelijke plannen voor het verkeer in Olst verspilling van gemeenschapsgeld vinden. Ook Veilig Verkeer Nederland en de ondernemers aan de Industrieweg zeggen dat deze de verkeersproblematiek niet zal verhelpen. Desondanks gaat de gemeente Olst-Wijhe er gewoon mee door. Wie zet de gemeente weer op het goede spoor?

Ingezonden door: Ab Visser, Oscar Langeland, Joop Lubberding en Herman Meester

Verkeersonveilig
Welke problemen zijn er nog maar op verkeersgebied in Olst? Verkeersrapporten opgesteld door Goudappel Coffeng in opdracht van de gemeente geven daarop het antwoord. Kortgezegd komt het erop neer dat een grote hoeveelheid gemotoriseerd verkeer, waaronder veel vrachtwagens door de kern gecombineerd met al het aanwezige langzame verkeer (fietsers bijvoorbeeld), verkeersonveilige situaties oplevert en de leefbaarheid vermindert. De wegen zijn te smal en druk; de bochten te krap (gevaar voor dodehoekongevallen).

En dan is er nog de gevaarlijke spoorwegovergang  in de Jan Hooglandstraat. Daarbij te bedenken dat er concrete plannen zijn met het spoor, waarbij er binnen afzienbare tijd (vóór 2040) minimaal 3 keer zoveel treinen gaan rijden als nu.

Oplossing gemeente
De gemeente denkt het leefbaarder en verkeersveiliger te maken door de aanleg van twee fietstunnels en een herinrichting van de Jan Hooglandstraat. Totale kosten ca. € 12 miljoen. Dit lost de bovenstaande problemen niet op. In de rapporten van Goudappel Coffeng staat bovendien dat de verwachting is dat de fietstunnels slecht beperkt (16,7%) gebruikt gaan worden. Dat betekent dat 66,7% van de fietsers nog steeds via de Jan Hooglandstraat (blijven) gaan.

Het autoverkeer blijft dat voor 100% doen en voor de andere straten verandert er sowieso nagenoeg niets. Sterker nog met de plannen voor een scholencluster bij Averbergen en woningbouw bij Aberson zal de problematiek alleen maar groter worden (800 extra auto’s per dag op de Jan Hooglandstraat). Om misverstanden te voorkomen: over het scholencluster Averbergen en woningbouw Aberson heeft de gemeenteraad nog geen besluit genomen. Dit staat dus nog niet vast.

Voor hetzelfde geld een goede oplossing
Om de kern Olst verkeersluwer (minder auto’s en vrachtwagens) te maken, kan voor naar verwachting ca. € 14 miljoen een zuidelijke verbindingsweg tussen de Kneu en Eikelhofweg met een tunnel onder het spoor worden gerealiseerd. De Industrieweg wordt tegelijk op deze nieuwe weg aangesloten. Dit heeft ongetwijfeld meer effect dan de gemeentelijke plannen. Vrachtwagens rijden via deze nieuwe wegen en dus niet meer door het dorp.

Bestemmingsplan tunnel Ter Stegestraat
De gemeente heeft tot nu toe niet of nauwelijks gereageerd op argumenten om te kiezen voor de zuidelijke randweg. Voor de realisatie van de fietstunnel Ter Stegestraat is een bestemmingsplanprocedure noodzakelijk. Het ontwerpbestemmingsplan ligt tot 17 juni ter inzage. Dit is de kans om een inhoudelijke reactie van de gemeente af te dwingen en de hele problematiek eens aan de (bestuurs)rechter voor te leggen, wanneer de gemeente niet van koers verandert.

Helpt u mee?
Wanneer u ook vindt dat de gemeente een verkeerde weg is ingeslagen, kunt u nu in actie komen door bezwaar te maken tegen dit bestemmingsplan. Hoe meer mensen dat doen, hoe sterker we staan. Wij helpen u daarbij. Stuur een e-mail naar fietstunnels@gmail.com! Wij zorgen er dan voor dat u de kant-en-klare zienswijze ontvangt met een instructie erbij wat u verder moet doen om bezwaar te maken. Deze kunt u vervolgens vóór 15 juni rechtstreeks of via ons bezorgen bij de gemeente. Wij bedanken u bij voorbaat voor de interesse!

Ab Visser
Oscar Langeland
Joop Lubberding
Herman Meester

Actieve bewoners Jan Hooglandstraat en Kornet van Limburg Stirumstraat.

Lees ook

Raalte verwacht zeven ton extra van Rijk

RAALTE – De gemeente Raalte mag dit jaar zeven ton meer tegemoet zien van het …

4 comments

  1. Marco Overmars

    Gelukkig handelt de gemeente in het algemeen belang en volgt ze niet jullie belachelijke idee om de Hooglandstraat voor auto’s af te sluiten en iedereen over een tientallen miljoenen euro’s kostende rondweg te sturen. Ik moet regelmatig van het centrum van Olst naar Wesepe en dan zou ik dus compleet de verkeerde kant op moeten en via de dijk richting Deventer moeten om vervolgens naar de Boskamp en verder te komen.

    Mensen trap niet in deze charlatans die een verborgen agenda hebben. Eentje die op plat eigenbelang is geschoeid.

  2. Herman Meester

    Goed dat je reageert op het artikel en anders denken mag natuurlijk. Maar jouw standpunt moet dan wel op feiten zijn gebaseerd. In jouw reactie valt te lezen dat je bang bent dat jouw individuele belang wordt geschaad. Wij kijken nadrukkelijk naar het algemene belang en proberen een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in Olst.

    Ondergetekenden wonen in het Kortrick en in de Stationswijk en hebben geen schoolgaande kinderen meer en dus geen direct belang.

    Voor een zuidelijke randweg met een vrijliggend fietspad tussen de Kneu en de Eikelhofweg met een spooronderdoorgang en een aansluiting op de Industrieweg bedragen de kosten € 14.000.000, -. Dit is gebaseerd op een door Tauw in opdracht van Goudappel Coffeng opgestelde raming, gecorrigeerd op correcte hoogtegegevens van de omgeving. De gemeente “roept” dat de kosten €25.000.000,- zouden bedragen, maar dat hebben ze ondanks herhaaldelijk verzoek niet kunnen of willen onderbouwen.
    De plannen, die de gemeente wil realiseren, kosten circa € 12.000.000,-
    Wij zijn altijd per mail fietstunnels@gmail.com te bereiken.

    Joop Lubberding en Herman Meester

  3. 3 keer zo veel treinen dan nu? Waar is deze info op gebaseerd? Er zit een verschil tussen wat men wil en wat er haalbaar is.

  4. Ben het roerend eens met degenen die tegen het plan de gemeente opkomen. Ben geen direct belanghebbende (meer) nu ik in de Olsterhof woon, maar vind dat het algemeen belang gediend is met een oplossing die buiten de kern van Olst is gelegen. Het door het centrum van Olst denderende verkeer, en dan met name het toenemende vrachtverkeer, is voor ieder weldenkend mens een aanslag op de veiligheid en het milieu. Ik vrees echter dat er geen weg terug meer is nu de gemeente zich natuurlijk al verplicht heeft jegens de uitvoerders van haar plan. Het geheel of deels afblazen daarvan zal tot forse (extra) kosten leiden. Daarnaast denk ik dat de zuidelijke route op grote weerstand zal leiden van de bewoners van de wijk waardoor de (verlenging van de) weg (verder) gaat lopen. Niet onaannemelijk lijkt mij dat de bewoners van met name de aardhuizen in het geweer komen tegen deze route in hun backyard, ook al is deze in het algemeen belang. Al met al lijkt mij dat er voor een relatief kleine gemeente te veel beren op de weg zijn om het tij nog te kunnen keren. Misschien een idee om eens met een lid van het provinciaal bestuur over deze kwestie van gedachten te wisselen? Tenslotte heeft dat hogere bestuursorgaan nog wel wat te zeggen over het uitgavenpatroon van een onder hem ressorterende gemeente.
    Geef niet op. Ook Lelystad waar het om aanzienlijk grotere belangen gaat is, althans voorlopig, een halt toegeroepen.
    Succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.