Home / Nieuws / ‘Dat zijn wel twee kanten van dezelfde medaille’

‘Dat zijn wel twee kanten van dezelfde medaille’

Extra druk in de Heinose Albert Heijn, stilte in gesloten Proeflokaal Buuffie’s

HEINO – Het moeten voor het echtpaar Kim en Marlinde van de Worp bijzondere tijden zijn; Kim heeft het als eigenaar van de Albert Heijn-supermarkt in Heino superdruk met zo’n 15 tot 20 procent extra klanten, waar Marlinde haar medewerkers van het gesloten Proeflokaal Buuffie’s moest ontslaan wegens gebrek aan werk. “Dat zijn echt twee kanten van dezelfde medaille in deze coronatijd, kun je wel zeggen. Voor Marlinde zijn het vervelende tijden”, zo stelt Kim.

“Het allerergste is dat er voor de horeca, maar ook voor campinghouders en noem ze maar op, geen stip aan de horizon is waar je je op kunt richten. Je wilt allemaal zo graag ondernemen, creatief zijn en aan mogelijke oplossingen werken, maar dat kan gewoon dus niet. Neem het terras van Buuffie’s, hoe kun je daar veilig inspelen op de regels tegen dat virus? Zeg dat je bijvoorbeeld de helft gebruikt om een veilige onderlinge afstand voor de gasten te scheppen. Of dat je gaat werken zonder bediening aan tafel, maar met een ophaalloket. En komen dan de mensen weer of zijn ze gewoon bang? Ik hoop echt dat de gemeente Raalte met ons en al onze horecacollega’s mee wil denken en bijvoorbeeld extra ruimte geeft om de terrasoppervlakte te kunnen vergroten. Ik heb het gevoel dat die welwillendheid er zeker is, maar voorlopig geeft het kabinetsbeleid weinig hoop voor ons als ondernemers.”

De met naar schatting 15 tot 20 procent gestegen omzet van de Heinose AH-supermarkt lijkt een mooie compensatie, maar volgens Kim is dat betrekkelijk. “Dat hoor je vaker over die extra omzet, maar ik heb liever 52 gewone goede weken per jaar. Ik noem als voorbeeld vaak die ontzettend drukke kerstweek. Alleen, de week daarvoor wachten mensen af met hun boodschappen en de week na Kerstmis gebruiken ze wat over is en kopen ze niks. Reken dan maar het gemiddelde uit van die drie kerstweken. Voor onze planning is het veel beter om redelijk stabiele bezoekersaantallen te hebben.”

Goed van pas

Onder die klanten veel ‘nieuwe gezichten’, zoals hij dat omschrijft. “Dat kan ook eigenlijk niet anders omdat de horeca helemaal weggevallen is. Ik vermoed ook dat er thuis nu meer gegeten en gedronken wordt. Veel mensen zijn ook de hele dag thuis. Ik ben nu heel blij met onze ruime winkelpaden van 2,5 meter breed waardoor je elkaar veilig kunt passeren. Dat is geen officieel AH-beleid, daar heb ik destijds zelf bewust voor gekozen. Dat komt nu heel goed van pas. We hebben intern het werk wel aangepast. Waar je eerst misschien twintig mensen inzette die in twee uur de vakken bijvulden, doe je dat nu met vijf medewerkers de hele middag. Of je doet het ’s avonds als het wat rustiger is. Maar eigenlijk is het nooit echt rustig meer. Te druk ook niet trouwens. Gezien onze vloeroppervlakte mogen er hier 170 klanten per uur komen. Dat aantal hebben we zelf teruggebracht tot honderd door precies zo veel winkelwagentjes te laten staan. Mandjes gebruiken mag niet meer. Die honderd winkelwagentjes worden na elke klant ontsmet. Zijn er dus geen winkelwagentjes vrij, dan moet je gewoon buiten wachten.”

Risico’s

“Ik ben heel trots op mijn medewerkers. Iedereen komt gewoon en werkt hard. Terwijl je maar moet afwachten of al die 13.000 klanten elke week zich allemaal aan de regels houden. En dus bijvoorbeeld thuisblijven als ze corona-achtige klachten hebben. De zorg levert geweldig werk in deze tijd, alle hulde daarvoor, maar ook wij in de supermarkt zijn nu onmisbaar kun je zeggen. En lopen risico’s. Al gedragen onze klanten zich fantastisch.”

“Hamsteren? Nee, niet echt meer. In het begin werden er heel veel eieren en toiletpapier gekocht, ik snap nog steeds niet waarom, en nu zijn ontsmettingsmiddelen nog populair. Dat laatste snap ik nog wel. Voor de rest is alles stabiel. Sommige producten zoals pasta’s, deeg en bakmeel zijn voor ons nu wat moeilijker om aan te komen. Hoe en waarom dat is, geen idee. Misschien door gesloten grenzen, misschien door problemen bij de producenten, wie zal het zeggen. Lege schappen zijn er in ieder geval niet. Bovendien denk ik dat we hier in Salland wat nuchterder zijn. Toen ik die lege winkelschappen in het Westen zag op tv… Wat opvalt, is wel dat onze klanten nu minder vaak naar de supermarkt komen, maar dan ook meteen meer dan eerst kopen.”

Duidelijkheid

Terug naar het gesloten Buuffie’s. Inmiddels is ook bekend dat de Pompdagen niet doorgaan en dat lijkt een nieuwe teleurstelling. “Dat is relatief. Ik heb in de Heinose horeca altijd gezegd dat als je het van die paar dagen omzet moet hebben, je het verkeerd doet. Beter 52 gewoon goede weken dan alleen een heel goede week. Met enkele andere horecazaken hebben we een gezamenlijke bezorg- en ophaalservice voor lunches en diners opgezet om toch wat omzet te krijgen, maar sommige horecazaken durven niet mee te doen. En het afhaalloket van de ijssalon is natuurlijk open.”

“Hopelijk komt er heel snel meer duidelijkheid, krijgen we een datum waarop er weer iets kan. Reken maar dat er dan een berg energie, enthousiasme en creativiteit losbarst. Al verschillen de meningen over de horeca na het coronatijdperk. De een weet zeker dat het nooit meer zoals vroeger wordt, de ander denkt dat het heel snel weer gewoon wordt. Ikzelf? Ik ben een geboren optimist.”

Lees ook

Keolis breidt dienstregeling verder uit

REGIO – Per 31 mei heeft Keolis de dienstregeling in Almere, Gelderland, Overijssel en de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.