Home / Nieuws / Helpendehorecahanden.nl wil de schade beperken

Helpendehorecahanden.nl wil de schade beperken

Detachering van horecamensen, maar ook podium voor liefdadigheidsinitiatieven

RAALTE/NIJVERDAL – En daar zit je dan met het hele team. Het is zondag 15 maart en de regering heeft zojuist besloten dat de horecagelegenheden in Nederland bijna direct hun deuren moeten sluiten. Jasper Voorma, interim-chef kok bij Taveerne Tivoli in Raalte, besluit meteen daar waar mogelijk te helpen. Het leidt uiteindelijk tot de lancering van het platform Helpendehorecahanden.nl, waarop horecamedewerkers hun diensten aan de zorg en het bedrijfsleven kunnen aanbieden. “Ons eerste doel is om de schade voor de horeca te beperken”, vertelt hij. “De nood is hoog!”

“’Wat nu’, dachten we die zondag. De bederflijke waren hebben we meteen omgetoverd tot stoofpotjes; de wat langer houdbare voorraad ging de vriezer in. Binnen de kortste keren waren we gestart met een bezorgservice. Toen begonnen we hardop na te denken. Waar kunnen ze onze handen nog meer gebruiken?” En zo ontstond het idee voor Helpendehorecahanden.nl. Jasper, geboren en getogen in Nijverdal, maar ook jaren werkzaam geweest in het westen van het land, besloot zijn netwerk in te zetten. “Theo van de Berkt, een bevriende horecaman, was drie dagen voor de lockdown naar Spanje geëmigreerd om daar in de horeca te gaan werken. Daar zit je dan… Hij kan wel mooie websites bouwen. Dat heeft hij ook gedaan. Daarnaast krijg ik ook ondersteuning van Dominique Sjerps, een collega van me bij Tivoli. Eva, de eigenaresse hielp aanvankelijk ook mee, maar daar is ze grotendeels mee gestopt. Zij wil zich, heel begrijpelijk, richten op het in de benen houden van haar zaak.”

Verdienmodel

Inmiddels is de site al vele honderden keren bezocht. Horecaondernemers kunnen er hun personeel aanbieden, horecamedewerkers hun diensten. Niet alleen aan de zorg, maar ook aan het bedrijfsleven. “Stilzitten zit niet in het DNA van de horecamensen”, vertelt Jasper. “Afgaande op de geluiden die ik te horen krijg, is een aanzienlijk deel van de zorgmedewerkers besmet met het virus en kunnen de anderen de drukte niet meer aan. Er zijn genoeg ondersteunende klusjes zijn die je echt wel kunt doen zonder papieren. Denk aan het halen en brengen van spullen, schoonmaken, noem het maar op. We richten ons op het hele land. Natuurlijk zit een groot deel van ons netwerk hier, maar ik ken ook veel horecamensen in Den Haag en Amsterdam. Het gaat om een vorm van detachering. We beschikken over detacheringsovereenkomsten. We hebben er geen verdienmodel aan hangen. Misschien komt dat nog, maar het belangrijkste doel is om de schade voor de horeca te beperken. Ik wil echt iedereen, de zorg en het bedrijfsleven, oproepen om vacatures te melden. Dan proberen wij om matches te maken.”

Rododendrons

Maar Helpendehorecahanden.nl doet meer. Ook andere (charitatieve) initiatieven krijgen er een podium. “Zo bieden we er ook aspergemaaltijden aan. De Weerd verzorgt de asperges, Eva de verdere ingrediënten en ik maak er een maaltijd van. Die kun je bij Tivoli afhalen. De opbrengst is bestemd voor hotelovernachtingen voor daklozen.” Het mooiste initiatief? Jasper: “Dat was nog in de aanloop naar de oprichting van het platform. Dominique had ooit een baantje gehad bij Kortenhorst Boomkwekerij in Heeten. Zo kregen we te horen dat er een vrachtwagen vol rododendrons van hen bij de Duitse grens was tegengehouden. We hebben meteen een bus met aanhanger geregeld, hebben die rododendrons opgehaald en vervolgens weggebracht naar verschillende zorginstellingen. Een mooie handreiking. En ook een mooie manier om je direct in de kijker te spelen. Hier zijn we, heb je ons nodig? Bel!”

Foto: Jasper Voorma en Dominique Sjerps van Helpendehorecahanden.nl.

Lees ook

Dit jaar geen kerstmarkt bij CTP Veldzicht

BALKBRUG – Er komt een voorlopig einde aan een jarenlange traditie. Voor het eerst in …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.