(Advertorial)
Nieuwste innovatie bij Boertie Optiek laat met moderne techniek zien of ogen wel of niet in orde zijn
RAALTE – Al 85 jaar een eigentijds optiekbedrijf in Raalte en Gorssel, maar inmiddels is Boertie Optiek veel meer: een contactlenzen- en oogzorgcentrum waar de klanten uit de wijde omgeving op af komen. De nieuwste aanwinst in Raalte is de OCT Maestro 2. De afkorting staat voor Optical Coherence Tomography, waarmee 3D scans van het oog worden genomen. “Daarmee kun je veel beter bekijken of het pluis of niet pluis is. In dat laatste geval verwijzen wij door naar een huisarts of oogarts”, zo legt optometrist Bram Nijenkamp, een van de tien medewerkers van de Raalter vestiging aan de Marktstraat 18, uit.
Het was een stevige investering, zo geeft eigenaar Ewald Diekman meteen toe. “Maar het past in onze langere-termijnvisie qua techniek en zorg. In de jaren 90 begonnen we hier al met een regionaal contactlenscentrum. De techniek heeft sindsdien grote sprongen gemaakt en niet alleen met deze OCT. Mijn vader moest vroeger bij oogonderzoeken de zaak veel eerder uit handen geven dan wat wij nu doen.”
Eigenlijk is de zaak, waar uiteraard ook nog altijd kwaliteitsmonturen, trendy zonnebrillen of prettig zittende contactlenzen worden verkocht, anno 2020 een onderdeel van de eerstelijns gezondheidszorg. “Onze meerwaarde is dat we snel en nauwkeurig kunnen inschatten of iemand naar de oogarts moet of hier bij ons verder geholpen kan worden. Bekend zijn de maandenlange wachttijden bij oogheelkunde in de ziekenhuizen. Dankzij ons werk wordt oogheelkunde ontlast want er zijn minder onterechte doorverwijzingen. Bij ons is het zo dat als je belt voor spoed, je bijna altijd nog dezelfde dag gezien wordt”, legt Bram uit. “Maar voor alle duidelijkheid, we gaan dus niet op de stoel van de arts zitten, daarvoor hebben we als optometristen hele duidelijke richtlijnen. Hier gaat het om wat wij noemen pluis of niet pluis met het oog. Niet pluis kan bijvoorbeeld een netvliesloslating of een bacteriële infectie zijn.”
De vele investeringen voor bijvoorbeeld deze 3D scan moeten nu nog door de klant opgebracht worden. “Eigenlijk vreemd”, zo stelt Bram, “want voor bijvoorbeeld de behandeling door een fysiotherapeut krijgen patiënten vaak wel een vergoeding van de zorgverzekeraars. Terwijl wij dus ook de arts ondersteunen en echt eerstelijns gezondheidszorg verlenen, net als de fysiotherapie. Daar wordt landelijk wel over gesproken door onze eigen organisatie van HBO optometristen (OVN, Optometristen Vereniging Nederland) en de zorgverzekeraars. Voorlopig heeft dat voor zover ik weet helaas nog geen concrete resultaten opgeleverd.”
Nauwkeuriger
Ewald en Bram laten daarna de verschillende verdiepingen van het verrassend ruime pand zien. Op de begane grond is een bijzondere hoek ingericht, niet voor directe oogmeting, maar wel om te zorgen dat de bril en de brillenglazen precies bij de klant passen. “De oogmetingen worden door de nieuwe technieken vele malen nauwkeuriger. Straks gaat het om metingen met behulp van gel en niet meer met die bekende glaasjes voor je ogen. Wij kunnen hier bij Boertie Optiek desgewenst nog een stapje verder gaan. Brillen en glazen worden namelijk op de gemiddelde mens afgestemd, maar gemiddelde mensen zijn er niet zo veel. Ons bijzondere Varilux-systeem meet niet alleen de basis zoals de afstand en hoogte van de ogen ten opzichte van het montuur, maar ook het draaipunt van het oog en veel meer. Zo wordt de manier van kijken verruimd en veel natuurlijker. Dan heb je dus echt een op maat gemaakt product. Kijk, als ik dat even voor doe, dan geeft deze meetpaal aan dat de afstand tussen mijn ogen iets meer dan gemiddeld is. En Bram krijgt die gegevens meteen binnen op zijn iPad”, vertelt Ewald.
Vliegvelden
“Het lijkt inderdaad wat op het systeem op vliegvelden waarbij je bij de douane in een camera moet kijken voordat je verder mag. Het maakt de glazen wat duurder, maar het kijkt fantastisch. De klant heeft bij ons zelf de keuze om dit te gebruiken. We willen tenslotte voor iedere portemonnee een bril kunnen aanbieden.”
Op de verschillende verdiepingen is nog veel meer technisch zeer hoogwaardige apparatuur te vinden. “Bij deze in januari gekochte OCT krijg je binnen een uur de uitslag. Bij deze scan kun je veel dieper in het oog kijken. Zo kun je in de weefsels van het netvlies kijken zeg maar. Dat was voorheen niet mogelijk. Ik vind echt dat zo’n scan erbij hoort en dat je niets aan het toeval moet overlaten. Je moet ook goed kunnen uitleggen wat de klant hier op het scherm precies ziet”, zegt Bram als hij een korte (en pijnloze) proef doet met de verslaggever.
“We spelen natuurlijk ook op de vergrijzing in. We doen in ieder geval niet mee aan de brillenoorlog tussen de grote ketens. Hier willen we blijven gaan voor kwaliteit en gezondheid”, stelt Ewald.
Meer foto's
