Home / Sallandcentraal / ‘Burgerlijke Stand Raalte scoort 99,8 procent nauwkeurigheid’

‘Burgerlijke Stand Raalte scoort 99,8 procent nauwkeurigheid’

Hoe er in het gemeentehuis wordt gespeurd naar met onbekende bestemming vertrokken inwoners

RAALTE – Het was een oproep zoals die wel vaker in deze krant verschijnt; vier uit de gemeente Raalte vertrokken Oost-Europeanen (met naam en geboortedatum) werden opgeroepen om zich bij de gemeente te melden. Doen ze dat niet, dan komt er bij die namen ‘Vertrokken naar onbekend’ te staan en gaat er een melding naar het landelijke RNI (Registratie Niet-Ingezetenen).

Ina en Ylze (en hun collega’s) van Burgerzaken hebben er regelmatig mee te maken. “Op dit moment lopen er zo’n twaalf onderzoeken naar met onbekende bestemming vertrokken inwoners. De verwachting is wel dat het komende jaren meer gaat gebeuren nu we ook hier steeds meer buitenlandse werknemers krijgen.” En dat betekent ook meer werk. “We scoren als gemeente Raalte heel goed. Ongeveer 99,8 procent van de basisregistratie klopt. Onze drijfveer is om dat ook zo te houden. Zeker vergeleken met grote steden is dat heel hoog. Misschien een raar voorbeeld, maar bij de vliegramp in de Bijlmer duurde het heel lang voordat precies bekend was wie er in die getroffen flats ingeschreven was. Natuurlijk is Raalte een veel kleinschaliger gemeente, maar ook hier is een kloppende Basisregistratie Personen (BRP) van heel groot belang.” Met daarbij de aantekening dat er in deze gemeente inwoners van in totaal 65 nationaliteiten zijn.

De oproep aan de vertrokken bewoners in het Weekblad is een onderdeel van een lange procedure. Die begint als bijvoorbeeld een nieuwe inwoner meldt dat het aantal inschrijvingen op zijn of haar adres niet klopt. “Dan gaan we als afdeling aan de slag. Soms is het snel opgelost als bijvoorbeeld die nieuwe inwoner het 06-nummer van de vorige bewoners heeft. Even bellen en opgelost. Soms is zo’n nummer niet bekend bij de nieuwe bewoners of hebben de vertrokken bewoners geen mobiel meer of een heel ander nummer.”

Het is ook lang niet altijd kwade wil, zo weten ze bij Burgerzaken. “Lang niet iedereen weet precies dat je een verhuizing altijd aan ons moet doorgeven. Niet in alle landen waar mensen vandaan komen is er zo’n burgerlijke stand als hier. Sommigen zijn ook gewoon vergeten om een verhuizing te melden. En weer anderen willen helemaal niet gevonden worden, bijvoorbeeld als er sprake is van schuldenproblematiek. Soms is er misschien sprake van adres- of id.-fraude. We hebben ook contact met de wijkagent.”

Procedure

De procedure in al die gevallen begint altijd op dezelfde manier. “Na bijvoorbeeld een melding van een nieuwe bewoner wordt er als eerste door ons een, wat we noemen vriendelijke brief gestuurd naar dat oude adres. Als er geen reactie komt, volgt er na twee weken een tweede brief waarin staat dat we een onderzoek gaan starten. Bij die namen van vertrokken bewoners komt dan in onze systemen een markering te staan. Afnemers, zoals bijvoorbeeld de belastingdienst, weten dan dat er twijfel bestaat over wie er wel of niet op zo’n adres woont. Weer vier weken later volgt dan de brief waarin we melden dat we het voornemen hebben om die personen uit de BRP van Raalte te schrijven. Dat publiceren we ook in de krant in de hoop dat de burger zijn of haar naam ziet staan en vervolgens actie onderneemt door een verhuizing door te geven. Als er dan na vier weken nog geen reactie is, dan schrijven we deze mensen uit en geven dat door aan de landelijke Registratie Niet-Ingezetenen oftewel RNI. Dan is voor ons eigenlijk de kous af. We krijgen ook geen melding als zo iemand elders in Nederland zich weer inschrijft.”

Consequenties

Zo’n uitschrijving kan voor de betrokkenen flinke consequenties hebben voor bijvoorbeeld AOW, uitkeringen en verzekeringen. “En voor niet-Nederlanders kan er dan een gat zitten in hun verblijfsduur in Nederland. Dit vertraagt een eventuele naturalisatieaanvraag. Bovendien, als er bijvoorbeeld sprake is van schuldenproblematiek, dan hadden we die mensen misschien wel kunnen helpen door ze in contact te brengen met onze collega’s van sociale zaken.”

De gemeente Raalte neemt sinds vorig jaar ook deel aan een landelijk project waarmee de betrokken ministeries proberen om de adreskwaliteit van de burgerlijke stand te verbeteren. “De ministeries selecteren dan in een gemeente de adressen waar twijfels over bestaan. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een centrum voor verslavingszorg waar heel mensen staan inschreven. Of studentenhuizen. In Raalte hebben we dat niet, hier moet je meer aan recreatieparken denken.”

“We hebben zo’n 25 adressen van de ministeries gekregen waar we dan langs gaan. Altijd met z’n tweeën. Verreweg de meeste adressen konden we snel doorstrepen, niks aan de hand. In een aantal gevallen gaan we zo’n adres verder onderzoeken. De uitkomsten zijn wisselend. Zo kan het voorkomen dat iemand niet ingeschreven wil worden bij zijn vader of moeder omdat vanwege de inschrijving de ouder gekort wordt op de AOW. Vaak is er iemand die financieel benadeeld wordt door een inschrijving en daardoor worden mensen creatief in het bedenken van een oplossing. Of het zijn mensen die heel erg boos op de overheid zijn om wat voor reden dan ook. Dan krijgen wij de wind van voren. Vaak is een goed gesprek dan toch voldoende om zoiets op te lossen.” Waardoor dus de BRP weer beter klopt. “De 99,8 procent score van deze gemeente is bovengemiddeld. We zijn bij deze afdeling ook allemaal een soort Pietje Precies kun je wel zeggen.”

Lees ook

Oosterhuis zangdienst in Wesepe

WESEPE – Op zondag 19 september vindt in de Protestantse kerk van Wesepe weer de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.