62 procent leest wekelijks een huis-aan-huisblad; gemeentenieuws, evenementen en discussies scoren
REGIO – Vijftig procent van de respondenten aan de vorige serie vragen van TIP Salland stelt voorstander te zijn van de invoering van een ja/ja-sticker. 33 procent staat er niet achter. 102 respondenten namen deel aan de raadpleging. Dat zorgt er wel voor dat de uitkomsten van het onderzoek niet noodzakelijk representatief zijn. De vragen werden gesteld naar aanleiding van het gegeven dat er in Olst-Wijhe een onderzoek komt naar de voor- en nadelen van een ja/ja-sticker voor de bezorging van folders, blaadjes en kranten zonder adres.
GroenLinks en Gemeentebelangen hadden daarvoor gepleit. De motie die beide partijen begin februari tijdens de raadsvergadering indienden is door vijf van de zes partijen akkoord bevonden en daarmee aangenomen. Alleen de VVD vindt onderzoek niet nodig. Volgens die partij voldoet de huidige nee/ja-sticker. Op dit moment krijgen inwoners van Olst-Wijhe altijd ongeadresseerd drukwerk in hun brievenbus, tenzij ze met een sticker aangeven dit niet te willen ontvangen. GroenLinks en Gemeentebelangen zien dit graag andersom: een zogenaamd opt-insysteem. In Amsterdam is dit systeem al twee jaar actief. Inwoners van die stad kunnen op hun brievenbus een sticker plakken waarmee duidelijk wordt welk ongeadresseerd drukwerk ze wél willen ontvangen. Geen sticker betekent geen reclamefolders, maar wel huis-aan-huisbladen (datzelfde geldt voor de ja/nee-sticker); een ja/ja-sticker betekent dat men gewoon alles ontvangt; bij een nee/nee-sticker krijgt men alleen nog publicaties van de overheid.
Het meeste drukwerk, tot 32 kilo per huishouden per jaar rekenden GroenLinks en Gemeentebelangen uit, belandt bij het oud papier. Dat kan slechts maximaal zeven keer hergebruikt worden. Het CDA en PvdA uitten hun zorgen om de verenigingen die inkomsten vergaren met het ophalen van oud papier. En wat betekent zo’n sticker voor de huis-aan-bladen, zoals de Reklamix met het gemeentenieuws erin, vroeg het CDA zich af. Ook voor het Weekblad voor Salland kan een dergelijke sticker grote gevolgen hebben. De bevindingen van het onderzoek worden in het tweede kwartaal aan de raad gepresenteerd.
83 procent op papier
62 procent van de deelnemers aan het onderzoek van TIP Salland stelt wekelijks een huis-aan-huisblad te lezen; 11 procent een enkele keer per maand en 10 procent nooit. De redenen om het blad te lezen variëren. Zo noemt 82 procent het gemeentenieuws en de gemeentebesluiten een reden, maar ook de evenementen(agenda) scoort: 67 procent. 50 procent noemt de politieke discussies. 59 procent heeft geen ja/nee- of nee/nee-sticker. 83 procent leest het huis-aan-huisblad op papier. De voor- en tegenstanders van de invoering van een ja/ja-sticker hebben natuurlijk verschillende argumenten. “We moeten er vooral voor zorgen dat er zo min mogelijk afval rond gepompt wordt. oud papier brengt niets meer op, kost alleen maar. Stoppen”, zo stelt een voorstander. En een tegenstander: “Waarom moet het systeem gewijzigd worden? Het bestaande systeem werkt m.i. toch goed. Ik geloof niet dat een nieuwe sticker het milieu minder zal gaan belasten.”