Home / Sallandcentraal / Tien procent meer bezoekers bij Raalte on Ice 2019-2020

Tien procent meer bezoekers bij Raalte on Ice 2019-2020

RAALTE – Het ijs is gesmolten, alle materiaal op de Markt is opgeruimd en de boeken van Raalte on Ice 2019-2020 kunnen gesloten worden. Mooi en succesvol, zo blikken de bestuursleden Martijn ter Haar, Marc Roescher en Raymond Rienties tevreden terug op deze derde editie. “We hebben alles bij elkaar zo’n 7.500 bezoekers, vooral veel kinderen, op de baan gehad. Dat is zo’n tien procent meer dan een jaar geleden. Goed voor een derde deel van onze begroting,” zo illustreert voorzitter Martijn ter Haar dat goede gevoel. Er komt dus eind dit jaar een vierde editie? “Ga daar in principe maar van uit.”

Voor het drietal wacht nog een bezoek aan de ijsbaan in het Gelderse Ede die twee weken langer openblijft dan Raalte on Ice. Een idee voor Raalte? “Nou, we zijn vanaf het begin steeds vier weken open geweest, twee weken voor en twee weken tijdens de kerstvakantie. Dat vergt al een heleboel van onze vrijwilligers want het is best een belasting. Neem de Roalter Jongs die op drukke momenten met drie vrijwilligers druk waren. Of onze drie ijsmeesters die er 32 dagen lang moeten zijn. We denken niet dat je daar zes weken van moet maken,” klinkt het bijna in koor.

Het eerste jaar was het experimenteren, het tweede jaar (met onder meer het IJscafé aan de andere kant van de baan) was het bijstellen en deze derde keer ging het om finetuning. Het programma loopt goed, scholen uit de hele gemeente tot zelfs uit Zwolle toe weten Raalte on Ice te vinden en het aantal deelnemende teams aan de curlingcompetitie – gewonnen door Keukenland Wijhe – steeg van 36 naar 48 in drie jaar. Toch zijn er ook voor de volgende editie weer plannen en ideeën. “Misschien moeten we wel een aparte curlingcompetitie voor kinderen organiseren. Of een extra kinderdisco. Op sommige momenten mag het ook nog wel wat drukker in het IJscafé. Wat meer reuring door extra activiteiten te organiseren moet zeker kunnen. Denk aan een pubquiz of iets dergelijks,” zo oppert Marc Roescher.

De derde editie van Raalte on Ice kreeg te maken met hoge temperaturen voor de tijd van het jaar. Soms was het zelfs 10 graden of meer. De energiekosten voor de ijsmachines zullen dus flink gestegen zijn? “Dat valt op zich mee. Bovendien, een deel van die hogere kosten voor het ijs wordt weer gecompenseerd omdat de verwarmingskosten in het IJscafé juist weer lager zijn,” zo weten Ter Haar en Rienties. “En voor de ijsvloer kan het nooit kwaad als die een klein stukje smelt als de baan gesloten is. Daarna krijg je weer een mooie strakke baan. Onze ijsmeesters vinden het ook een echte sport om een zo glad mogelijke baan met zo weinig mogelijk energiekosten te krijgen.”

Druk op bedrijfsleven

Financieel blijft de organisatie afhankelijk van bedrijven uit Raalte en omgeving die op wat voor manier sponsoren. Bij de afgelopen editie was er bijvoorbeeld slechts één sponsor afgehaakt. “Die steun, daar zijn we heel erg dankbaar voor. Het tekent echt de grote betrokkenheid van de Raalter bedrijven. Ze willen iets terugdoen voor deze gemeenschap, nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het dorp waar veel van hun werknemers wonen,” benadrukt Ter Haar. “Ze krijgen ook geen speciale VIP-kaarten of zoiets zoals bij Stöppelhaene, alleen hun bedrijfsnamen zijn langs de baan te zien. Dat is dan wel weer voor vier weken natuurlijk,” vult Rienties, ook bestuurslid van het (veel kortere) Sallands Oogstfeest aan. “Maar het is zeker niet vanzelfsprekend dat bedrijven dit jaar in, jaar uit altijd maar blijven doen. Als TCR-directeur krijg je bijna wekelijks verzoeken om iets te steunen of te sponsoren. Je moet als bedrijf dus soms keuzes maken, iets veranderen. Ook bij Raalte on Ice moeten we daar goed op inspelen,” zegt Marc Roescher.

“Die druk op het bedrijfsleven in Raalte is inderdaad heel groot, ik zie en hoor dat geregeld. Eigenlijk zou de gemeente Raalte wat meer moeten bijdragen dan nu. Dan kun je een solide basis voor meerdere jaren leggen. In Ede bijvoorbeeld levert de gemeente een stevige bijdrage. Daarover gaan we dit jaar zeker nog eens praten met de wethouder,” voegt Rienties toe. Bovendien moet er wat hem betreft bij de opknapplannen voor de Markt rekening worden gehouden met een evenement als Raalte on Ice. “Het moet natuurlijk geen kaal en leeg plein worden, maar zorg dat je er iets neerzet dat demontabel is, dat je snel weg kunt halen voor bijvoorbeeld een evenement als Raalte on Ice. We halen nu al bankjes op de Markt weg maar die zitten grotendeels in beton verankerd. Dat kan echt veel simpeler als je er van tevoren maar rekening mee houdt bij de aanleg van straatmeubilair en dergelijke.”

Zoals gezegd, bij alle drie overheerst het goede gevoel. “Raalte on Ice heeft zich nu wel bewezen. Het ROV (Raalter Ondernemers Verbond) steunt ons omdat het vier weken lang voor extra drukte en gezelligheid in het centrum zorgt. Het heeft ook zuigkracht op omliggende plaatsen. Kinderen willen schaatsen en hun ouders gaan dan winkelen. Of ze nemen koffie of chocolademelk in het IJscafé, al mag dat nog wel wat meer gebeuren. Je merkt ook dat kinderen uit verschillende wijken in Raalte hier bij de baan afspreken om te gaan schaatsen. Bij ons mag dat dan ook de hele dag en niet een paar uur zoals bij sommige andere banen. Onze schaatscoach Jan Holterman heeft zelfs een minimarathon georganiseerd, vijftig rondjes en wie dan het laatste overbleef. We stoppen er heel veel uurtjes, werk en energie in als vrijwilligers, maar als het dan zo druk is, genieten wij ook.”

Tekst: Lauk Bouhuijzen

Foto: Annet van Raalten

Lees ook

Inzameling kaarten en tekeningen voor bewoners Weijtendaal

WIJHE – Het Verenigd Comité Wijhe roept op om in de aanloop naar 13 april …

3 comments

  1. Als bedrijf heb ik gemaild om sponsor te worden, maar nooit een mail terug gekregen.

    Er vaag en wat krijg ik terug als sponsor?
    Want in de media heb ik weinig terug gezien en dat verwacht ik wel van een activiteit of evenement.

    Als dit beter wordt en men marketing technisch hier mee uit wil halen, dan sta ik open om weer eens proberen om een mail te sturen om mogelijke sponsorschap te bespreken.

  2. Het initiatief is mooi, maar die tent is zo lelijk dat ie op de domineeskamp meer tot z’n recht komt. Er wordt al gezegd: kinderen willen schaatsen, de ouders gaan winkelen. Nou, ook van de domineeskamp loop je zo het centrum in en die tent is zo lelijk dat ie niet bijdraagt aan gezelligheid. Wat dat betreft moet echt, maar dan ook echt eens een keer gekeken worden naar Nijverdal. Dat is gezellig en heeft sfeer, je stopt daar spontaan even om een gluhweintje te pakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.