Home / Politiek / Opinie: Panden zonder gasaansluiting

Opinie: Panden zonder gasaansluiting

Ik kan mij helemaal vinden in de vragen die Alexander Kreule van de VVD aan het college van B&W van Raalte gesteld heeft over het al dan niet op het gas aansluiten van nieuwbouwpanden. Er is op dit moment een soort energietransitie- paniek aan de gang, die gaat leiden tot ondoordachte (niet) investeringen.

Zoals ik al eerder op tafel legde en waarop ik nog steeds geen antwoorden kreeg van netbeheerders en ministeries kan niemand uitleggen op welke manier energie geleverd gaat worden om het steeds groter wordende gat tussen maximale en minimale opbrengst van zon- en windenergie op te lossen. Hoe meer zaken elektrisch worden en hoe meer windmolens en zonneparken energie gaan leveren, hoe groter dit verschil tussen windstil en donker aan de ene kant en felle zon en harde wind aan de andere kant.

Dit zal op één of andere wijze ingevuld zal moeten worden om 99,9% leverzekerheid te garanderen. Om nog niet eens te spreken over uiterst kostbare aanpassingen aan het hoog- en middelspanningsnet. Zolang er geen realistische oplossing is voor het grootschalig opslaan van stroom zullen hiervoor toch echt andere, waarschijnlijk minder ‘groene’ energiebronnen aangewend moeten worden. De vooruitzichten voor structurele batterijopslag zijn zeer negatief door een nu al problematisch wordende winning van grondstoffen hiervoor. De winmethoden zijn erg mens- en milieuonvriendelijk en de hoeveelheden zijn ontoereikend en bevinden zich in landen waar we niet graag op vakantie gaan.

Waterstof is ook problematisch omdat de productie op dit moment nog allesbehalve milieuvriendelijk is, met aardgas als grondstof en een enorm elektriciteitsverbruik voor het productieproces. Ook is het gevaarlijk door een nu nog risicovol productieproces en de hoge vereiste drukken. In Sandvika, Noorwegen is vorig jaar juni een tankstation ontploft, waardoor de daar best succesvolle verkoop van waterstofwagens tot stilstand is gekomen en bestaande rijders voorlopig een volledig elektrische wagen kregen. Onze gerenommeerde onderzoeksinstelling TNO ziet binnen afzienbare tijd alleen maar toepassingen voor waterstof in de grootindustrie. Dus het eind van het relatief schone gas is nog lang niet in zicht, net zoals dat geldt benzine en diesel.

Als we realistisch zijn voor de eerste 25 jaar mogen we trots zijn als we voor auto’s kunnen uitkomen op 1/3 elektrisch (vooral in de steden) 1/3 hybride en 1/3 benzine/ diesel/ gas. Grappig is dat in 1903 ook 1/3 van het wagenpark elektrisch was.

Gedeeltelijk met gas koken en verwarmen zal nog noodzakelijk blijken dus ja er moeten leidingen naar nieuwe panden gelegd worden. Of die aangesloten worden is aan de afnemer. Het beste zou zijn om bij iedere nieuwbouwplan (en bij ieder grootschalig graafwerk bij bestaande bouw) een leidingnet met goedkope kunststof buizen van behoorlijke diameter aan te leggen naar de panden, waar dan leidingen doorheen getrokken kunnen worden. Dit kost vrijwel niets bij aanleg van een nieuw plan en voorkomt later dure graafwerkzaamheden voor nieuwe toepassingen. Wanneer we dit al gehad zouden hebben zou bijvoorbeeld de aanleg van glasvezelkabel veel simpeler geweest zijn.

Nog even over verwarming: Er wordt nu veel gesproken over warmtepompen als het non plus ultra. Ook hier zie ik nog beren op de weg bij grootschalige toepassing: De beste methode is een pomp met bodemopslag. Dit kan een gesloten systeem zijn, zodat er geen gevaar voor het drinkwater is maar het warmt de bodem wel op. Lijkt mij niet ideaal wanneer iedereen zo gaat verwarmen. Bij een minder efficiënte luchtpomp zal dit invloed hebben op de omgevingstemperatuur.

Dus laat het gezonde boerenverstand prevaleren en College van Raalte, neem het advies van Alexander Kreule ter harte!

Kees Huls
Raalte

Lees ook

Inzameling kaarten en tekeningen voor bewoners Weijtendaal

WIJHE – Het Verenigd Comité Wijhe roept op om in de aanloop naar 13 april …

One comment

  1. Kan ik het mee eens zijn.

Laat een reactie achter op Zeurpiet Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.