Voetgangersoversteekplaatsen in Heino en Raalte

RAALTE – De gemeente Raalte trekt in totaal 69.000 euro uit voor de aanleg van een aantal oversteekvoorzieningen in Raalte en Heino. Wat Raalte betreft, gaat het om de locaties Schapenstraat (bij de supermarkten), Varkensmarkt (bij Hotel de Zwaan) en Domineeskamp (tussen de twee grote parkeerplaatsen). Wat Heino betreft om een viertal locaties bij het rondje om de Nicolaaskerk. De aanpak van de drie locaties in Raalte kost in totaal 46.000 euro; die van de vier locaties in Heino in totaal 23.000 euro.

In de nieuwe situatie komt er één (verhoogd) zebrapad bij de Varkensmarkt. Daar is de verkeersintensiviteit zo hoog dat de gemeente een zebrapad wenselijk acht. Richtlijnen adviseren namelijk om zebrapaden alleen te overwegen op plaatsen waar gedurende de hele dag veel voetgangers oversteken en waar tevens sprake is van een grote hoeveelheid verkeer. Bij de andere locaties wordt een veiliger oversteekindeling gerealiseerd.

Bij de Schapenstraat moeten twee parkeervakken ten noorden van de oversteekvoorziening verwijderd worden om een beter zicht te creëren. Er wordt voorgesteld om de oversteekvoorziening in de vorm van een gekleurd vlak aan te geven. De voorgestelde maatregel betreft een tijdelijke oplossing. De herinrichting van parkeerterrein Molenhof en omgeving biedt de kans om de situatie nog verder te verbeteren. Bij de Domineeskamp wordt de oversteekvoorziening gecombineerd met een verkeersplateau.

Aangaande de situatie in Heino is er eerder een petitie met 378 handtekeningen ingediend om de oversteeksituatie te verbeteren. In Heino is er op een van de vier beoogde locaties genoeg verkeer om een zebrapad mogelijk te maken. De gemeente opteert echter voor eenheid qua maatregelen (het gebied wordt immers als één geheel ervaren). De trottoirbanden worden op de locaties iets verlaagd, zodat de oversteekvoorzieningen ook geschikt zijn voor mensen in rolstoelen of met een rollator. De gemeente kiest voor gekleurde banen.

De maatregelen worden nog nader afgestemd met belanghebbenden zoals het ROV in Raalte, Plaatselijk Belang en werkgroep Centrumvisie in Heino). Bij akkoord kunnen de voorgestelde maatregelen naar verwachting in 2020 worden uitgevoerd.

9 REACTIES

  1. “In Heino is er op een van de vier beoogde locaties genoeg verkeer om een zebrapad mogelijk te maken”

    Als dat zo is waarom wordt er dan toch geen zebrapad aangelegd op die locatie terwijl er al zolang om gevraagd wordt? De gemeente kan wel opteren voor eenheid omdat zij dat gebied (het rondje om de kerk) als één geheel ervaart maar gaat veiligheid niet boven uitstraling?
    Blijkbaar kunnen de burgers roepen wat ze willen maar daar heeft de gemeente dus duidelijk geen enkele boodschap aan!

  2. Weer zo’n artikel over een besluit dat meer vragen oproept dan beantwoord…
    “Richtlijnen adviseren om …….. ” dat betekent 2 dingen die beide niet gedaan zijn :
    Richtlijnen adviseren betekent niet dat het verplicht opvolgen is…
    Richtlijnen adviseren niet, de bedenkers ervan misschien wel, maar het hoeft niet te betekenen dat het verboden is gezond boerenverstand te laten meewegen.

    Verder: mijn boerenverstand zegt me dat er op de Varkensmarkt misschien wel meer verkeer is dan op de Schapenstraat, maar zeker niet meer voetgangers oversteken..

    En tenslotte: veel geld uitgeven voor een halfbakken voorziening, die ook nog eens tijdelijk is…. gekker moet het niet worden.

  3. Waarom geen oversteekoplossingen die iedereen herkent? Dus gewoon zebra’s!. In Heino rond de kerk op dezelfde plaats waar nu onherkenbare “oversteekplaatsen” liggen. Hoeft er verder niets veranderd te worden, ook hoeven er geen parkeerplaatsen opgeofferd te worden.

  4. Oversteken via zebra, zie je dat gebeuren?

    Bij een zebra is het verplicht daar gebruik van te maken. Gezien de situatie met de vele bedrijven en de kerk, leugenpomp etc zie ik dat niet gebeuren. Ook Heinoers zijn gewoon Nederlanders die hun eigen gang gaan. Maar de automobilist focust zich op de zebrapaden en wordt dus verrast door overstekende voetgangers die op een andere plek oversteken. Waarom dan toch oversteekplaatsen? Het zijn de plekken waar je als automobilist de voetganger duidelijk kunt zien en als voeganger goed zicht hebt op de auto’s. Het blijft de verantwoordelijkheid van de voetganger om op het juiste moment over te steken en de automobilist om attent te zijn op voetgangers, fietsers en overig verkeer.
    Dus wat mij betreft doen!

  5. Zucht, wat mij betreft is een 30km zone in feite een voetgangersgebied. In een woonwijk heb je toch ook geen zebrapaden? Het is niet voor niks een 30km zone dus auto’s hebben een zodanige snelheid dat ze te allen tijde kunnen reageren op onverwachte situaties zoals bijvoorbeeld een ‘plots tussen de auto’s tevoorschijn schietende looprekbejaarde’.
    Indien blijkt dat automobilisten zich daar niet aan houden is er dus iets anders aan de hand. Dit is het oplossen van een gevolg in plaats van dat de oorzaak aangepakt wordt. Hardrijders dus.

    In Raalte heb je ook zebrapaden in 30km gebieden, maar zover ik weet waren die er al voordat de 30km zone er kwam.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.