RAALTE – De Almelosestraat in Raalte wordt in 2020 opnieuw ingericht. Het Raalter college heeft akkoord gegeven op het definitieve ontwerp. De gemeente pakt de verouderde riolering en opgaven op het gebied van verkeer, groen en levensloopbestendigheid tegelijk aan. De gemeente verwacht in het voorjaar van 2020 te kunnen starten met de werkzaamheden, zodat de Almelosestraat eind 2020 klaar is.
Wethouder Jacques van Loevezijn: “Via een klankbordgroep zijn we sinds de start van het project met een vertegenwoordiging van de straat in gesprek. Ook zijn er twee inloopbijeenkomsten georganiseerd waar iedereen welkom was en hebben we met betrokken ondernemers gesproken. Dit leidde samen met de input van onze specialisten tot het definitieve ontwerp.”
De herinrichting is in te delen in drie belangrijke thema’s: afval- en hemelwater, verkeer en groen. Het gemengde riool wordt vervangen door een gescheiden stelsel. Een gescheiden stelsel zorgt ervoor dat regenwater wordt afgekoppeld en niet meer samen met het vervuilde water in het riool terechtkomt. Ook particuliere percelen krijgen de mogelijkheid regenwater af te koppelen. Dit gebeurt in samenspraak met de bewoner(s).
Op de nieuwe rijbaan komen fietssuggestiestroken. Dit betekent dat de vrij liggende fietspaden tussen de Tjalkstraat en de Daggertsbrug verdwijnen. Vanaf de Daggertsbrug tot aan de kruising Almelosestraat/Tjalkstraat is de maximumsnelheid straks 30 km/uur. Tussen de Enkstraat en de Tjalkstraat blijft dat 50 km/uur.
De invulling van het groen is een belangrijk thema. De groenplannen vragen nog om een verdere detailuitwerking. Aandachtspunten zijn gevarieerde bomenrijen en beplanting en biodiversiteit.
Nu het ontwerp bekend is, is het tijd voor de volgende stap: de aanbestedingsprocedure. Hiervoor wordt het eerste kwartaal van 2020 gebruikt. Kijk voor meer informatie en het definitieve ontwerp op raalte.nl/herinrichting-almelosestraat.
En openen met een grootse braderie! Van de Tjalkstraat tot aan de brug, 2 rijen dik graag met live muziek en straattheater.
Kan de gemeente uitleggen waarom- kennelijk ook in het 50km-deel – de vrijliggende fietspaden moeten verdwijnen ?
En dat terwijl het daar 50 km rijden is, vooral voor het verkeer van en naar de bedrijven, dus vrachtverkeer ??
Lijkt mij in ieder geval het paard achter de wagen spannen…….
Beste Dick,
In het 50 km/uur deel blijven de vrijliggende fietspaden liggen. Alleen in het 30 km/uur gedeelte komen de fietsers erbij op de rijbaan middels fietssuggestiestoken.
Prima, ik had dus de plannen niet helemaal goed begrepen.
Of misschien : is er toch naar de eerdere kritiek geluisterd ( zou heel fijn zijn… )