Home / Sallandcentraal / ‘Als noodmaatregel voor één dag kan het’

‘Als noodmaatregel voor één dag kan het’

TIP Salland: 67 procent vindt ouders voor de klas geen goede oplossing lerarentekort

REGIO – 67 procent van de deelnemers aan TIP Salland is het (al dan niet zeer) oneens met de stelling dat het plaatsen van ouders voor de klas een goede oplossing is voor het lerarentekort’. Slechts 17 procent vindt het wel een goede maatregel. 96 respondenten gaven hun mening over dit onderwerp.

“Het kan, als noodmaatregel voor één dag, een oplossing zijn”, meldt een van de respondenten die het oneens is met de stelling. “Lesgeven is een vak. Door onbevoegden voor de klas te zetten, geef je indirect het signaal af dat iedereen voor de klas kan staan. Er moeten structureel andere maatregelen worden genomen om het probleem op te lossen, hoe sympathiek dit idee op het eerste gezicht ook over kan komen”, meldt een ander. Daarnaast wijst een respondent erop dat ouders voor de klas alleen maar de status quo zouden versterken. Een ander, die het oneens is met de stelling, stelt echter wel dat ouders natuurlijk wel voor ondersteuning kunnen zorgen. Tenslotte meldt een respondent: “Een aantal jaren geleden moest de PABO opleiding een hoger niveau leraren afleveren, onder andere door entreetoetsen etc. We vinden dat het onderwijsniveau terugloopt en willen alleen hoog gekwalificeerd personeel voor de klas. Dan lijkt het me vreemd om ‘niet gekwalificeerde’ ouders voor de klas te plaatsen.”
Een respondent die het zeer eens met de stelling reageert: “Maar alleen wanneer het echt niet anders kan. Kwaliteit van onderwijs moet ook hoog in het vaandel blijven staan.” Een ander die het eens is met de stelling meldt: “De oplossing van de onderwijsproblemen moet worden gezocht in overleg met de ouders c.q. verzorgenden. Een groot gedeelte van de problemen op scholen wordt namelijk door deze ouders veroorzaakt i.v.m. gebrekkige opvoeding van hun kinderen en te veel eisende ouders.” Een neutrale respondent stelt: “Een oplossing is het niet, maar als er geen alternatief is? Alle kinderen naar huis?”

Reismoeheid

Daarnaast werd de deelnemers verzocht om suggesties om het nijpende lerarentekort tegen te gaan. De meeste respondenten willen het beroep aantrekkelijker maken. Ook meer overheidsbudget en verhoging van de salarissen scoren goed. Een respondent stelt: “Ten eerste zijn ouders niet objectief. Ten tweede is lesgeven een vak, waar gewoon voor betaald moet worden. Genoeg geld voor onderwijs vrijmaken of mensen in staat stellen om bij hun ouders hun vak te leren, zoals vroeger, waardoor ze worden vrijgesteld van school. In speciale gevallen moet het mogelijk worden via een tablet onderwijs wat in de klas plaatsvindt, thuis te kunnen volgen met een ouder thuis als toezicht. Dit kan bijvoorbeeld bij autisme, adhd, etc. Besteed dan ook aandacht aan EHBO, koken, handvaardigheid, etc. Tegelijkertijd los je hiermee weer een stuk CO2-vraagstuk op en kan de gemeente de reiskosten van deze kinderen besteden aan goede leraren en een goede tablet en vergoeding voor de toeziende ouder. Ook los je de reismoeheid van de kinderen hiermee op en de drukte van het busjesvervoer. Eén keer in de week kunnen de kinderen dan lijfelijk bijeenkomen, om ook omgangsvormen te kunnen leren via praktijklessen.”

ZZP’ers

“Ik mis hier de ZZP’ers”, stelt een ander. “Er is een trend dat meer leraren als ZZP’er aan de slag gaan (20 procent). Dat betekent voor hen meer inkomen, een eigen agenda en minder betrokkenheid bij scholen en leerlingen (geen vergaderingen, geen ouderavonden enz.) Als ik de getallen mag geloven, zijn er getalsmatig geen tekorten, maar vele parttimers en ZZP’ers. In de grote steden kan het lastiger zijn om als leraar daar te solliciteren met torenhoge prijzen voor huur- en koopwoningen. Dat moet de stad zelf oplossen en niet de regering.”
Op de stelling ‘De overheid moet meer geld in het onderwijs steken om de kwaliteit van het onderwijs te garanderen’, antwoordt in totaal 70 procent van de respondenten: ‘(zeer) mee eens’. In totaal antwoordt 9 procent van de respondenten: ‘(zeer) mee oneens’. “Goed onderwijs betaalt zich later op vele manieren terug. Investeren in de jeugd is investeren in de toekomst”, stelt een respondent die het zeer eens is met de stelling. Een ander voegt toe: “En er ook voor zorgen dat het extra geld niet gaat zitten in gebouwen en diensten.” En nog een ander: “Ik denk dat de administratieve lasten omlaag moeten, zodat het personeel meer tijd kan besteden aan het lesgeven.”

Miljarden

Tenslotte meldt een respondent: “Kwaliteit van onderwijs los je slechts gedeeltelijk op met geld. Nog niet zo lang geleden was er een behoorlijke discussie over o.a. het rekenniveau van leraren. Was zeer matig. Dan kun je kinderen onvoldoende leren rekenen! Horen we nu niets meer over. Kwaliteit van leraren bepaalt kwaliteit van opleiden. Als je daarnaast ziet dat er miljarden op bankrekeningen staan van scholen, dan mag een tekort aan geld geen reden zijn.”

Lees ook

Rustpunt De lange Pier geopend in Lettele

LETTELE – Aan de Butersdijk in Lettele is sinds mei dit jaar een nieuw rustpunt …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.