Jan Schokker: “We hebben echt een Randstedelijk kabinet”

Jan Schokker van GemeenteBelangen signaleert een gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef

RAALTE – De reden dat hij belde? Dat vragen we hem als we aanschuiven aan de keukentafel op zijn voormalige varkensboerderij. Hij is Jan Schokker, een geboren Dalfsenaar en fractievoorzitter van GemeenteBelangen (GB) in Raalte.

Het antwoord is kort maar krachtig. Het boerenprotest, maar als we doorvragen is het plaatje veel groter en betrekt hij ook het midden- en kleinbedrijf, het verenigingsleven en de leefbaarheid in Oost-Nederland daarbij. “Het dragen van verantwoordelijkheid mist.”

Hij schetst een beeld van de afgelopen acht jaren. Hoe vanaf dag één dat GemeenteBelangen in de coalitie kwam, is ingezet op verbinden, leefbaarheid en gezamenlijkheid. Hij noemt de MFA’s in iedere kern, het scholenbeleid (eke kern behoudt minimaal een school), het proces om tot een locatie voor woningbouw te komen in Heino, de andere werkwijzen van het ambtenarenbestand en nog veel meer.

Hij schetst een beeld waarin alles gericht is op ‘verbinden’ en ‘leefbaarheid’ in de kernen en in het buitengebied, waar boeren een bestaan moeten kunnen hebben. Maar ook hoe zij steeds weer tegen veranderende regels aanlopen en een rijksoverheid ondertussen ‘bulkt’ in het geld. Een land waarin gemeenten gekort worden en moeten bezuinigen, maar wel steeds meer taken krijgen en vastzitten in landelijke regeltjes.

Het minimabeleid bijvoorbeeld en alle potjes die ervoor die mensen zijn, maar de echte armoede die er net boven zit. Hardwerkende tweeverdieners; de timmerman en de winkelbediende die samen net voldoende hebben om de rekeningen te kunnen betalen, maar op geen enkele toeslag recht hebben, minder dan minima te besteden hebben en hoe hij daar als lokaal politicus geen vat op heeft. Dat jeukt hem.

Framing
Over de boeren is Jan duidelijk: ”Er lopen heel wat boeren rond op hun eigen erf die zich afvragen wat ze dan verkeerd doen? Waar kinderen zich afvragen of ze nog wel boer willen worden door de steeds veranderende regeltjes. Nu blijkt de negatieve framing helemaal niet zo groot. Als 80, 90 procent van de burgers die ondernemers waarderen en steunen, dan is er iets aan de hand. We hadden laatst een avond met inwoners over de omgevingsvisie. Er waren een bioboer en een gangbare boer aanwezig. Daar werd langzaam duidelijk dat die gangbare boer meer dan de helft minder kunstmest gebruikt als vroeger; dat die boer al een gigantische inspanning heeft geleverd omtrent de klimaatdoelen. De klimaatdoelen zelf zijn duidelijk, maar kinderen gaan wel naar Den Haag om te demonstreren. Dat is hun goed recht, maar er is bij wijze van spreken nog geen leraar die die kinderen vraagt: ‘Maar wat doe jij nu zelf dan; ga je op de fiets naar school; ga je wat minder op vakantie met het vliegtuig; wat doe jij aan duurzaamheid?’ Er is een gebrek aan spiegels in deze maatschappij. Het wordt allemaal steeds individualistischer. Het is goed dat het individu zich ontwikkelt, maar als jij alleen maar naar de buurman kijkt hoe die van het gas af moet en hoe de windmolen bij de buurman achter het huis moet, net als de biogasinstallatie of de zonnepaneelvelden, dan komen we er niet. Het dragen van verantwoordelijkheid mist in de breedste zin van het woord. In de hele maatschappij. Daar moet op gestuurd worden.”

Multinationals
En over Den Haag zegt hij: “We hebben echt een Randstedelijk kabinet, dat kan je zien aan bijvoorbeeld de N35, maar ook aan de N50. Er wordt alleen maar gehaald. maar er niks wordt gebracht. Er drukt een heel zwaar VVD stempel op het kabinet en dat is toch vooral gericht op de multinationals.”

Schokker vindt niet dat hij met die laatste opmerking zijn eigen coalitiepartner een mes in de rug steekt. “Nee, want toen De Groot van D66 voorstelde dat de veestapel gehalveerd moest worden, zag je in de regio dat lokale politici van D66, maar ook de VVD publiekelijk afstand namen van zijn woorden en zeiden: ‘Ho eens even, wij kunnen dat onze lokale achterban niet meer uitleggen’. Dus ik denk dat er een enorme taak ligt voor die lokale mensen om richting Den Haag, de grachtengordel, duidelijk te maken wat er aan de hand is. Dat zij ook aan de bel trekken, net zoals wij als boeren dat gezamenlijk gedaan hebben. In Den Haag moet men niet praten over de boeren, zzp’ers of de regio, maar mét deze mensen. Luisteren naar betrokkenen, mensen uit het veld en dan beleid maken. Als wij hier verder willen met thema’s als verbinden, leefbaarheid en duurzaamheid dan moet er geld komen voor de gemeenten, de regio en spiegels voor de maatschappij.”

gerlant@regiobode.nl

7 REACTIES

    • Geen idee hoe het komt maar wanneer ik het woord ‘verbinden’ hoor gaan bij mij alle nekharen recht overeind staan!
      Wat en wanneer is/wordt er verbonden en door welke personen/partijen?

      In mijn beleving is het overal en zeker in de politiek al lange tijd ‘ieder voor zich’. In deze tijd is verbinden alleen een middel om aan de macht te komen of te blijven. En als de ‘verbinding’ niet meer bevalt, nou dan wordt die zonder problemen weer verbroken zonder na te denken over de eventuele gevolgen die dat met zich mee kan brengen.
      Nee, met mooie praatjes en zalvende woorden gaan we het echt niet meer redden. Het is nu tijd voor duidelijke taal en daden!

      • Marjan, je werd gisterenavond op je wenken bediend bij Pauw waar een actie werd aangekondigd om bestuurders en ambtenaren duidelijk te laten communiceren met burgers. Wat ik nog mis in deze discussie is de ergerlijke toename van het Engels in onze taal, met name ook in personeelsadvertenties. Het is toch godgeklaagd in deze JijOok (YouToo) tijd te moeten lezen dat een vrouw uit haar doos (out of the box) moet kunnen denken!

      • Dag Marjan,
        Ik zie regelmatig jongelui met een trekkers naar school rijden. Soms zie ik ze ook met grote haast, tijdens tussenuren, met enorme snelheid op deze trekkers, met een stuk of vier medescholieren in de cabine, naar de supermarkt rijden om daar een paar vette happen op te halen. Ik heb geen idee waar ze die trekkers vandaan halen en wie hen toestemming hebben gegeven die voertuigen te gebruiken. Van de schoolbesturen en de politie mag het blijkbaar allemaal. En de ouders – geen idee welk beroep die uitoefenen – hebben er kennelijk ook geen enkel bezwaar tegen.
        Dan is er nog een andere groep die een grote hekel heeft aan fietsen. Dat is de groep die naar school komt op een onmiskenbaar hoog opgevoerde 45 km/uur autootjes (minicars). En niemand die die twee groepen controleert.
        Tot zover mijn reactie op het verhaal van de heer Schokker wat het naar school fietsen betreft.

  1. Gaat nou iemand van Gemeente Belangen zeggen dat hij het met gemeentebelangen eens is? Beetje raar Kees..

    “hoe hij daar als lokaal politicus geen vat op heeft” dus eigenlijk hebben we meer aan lokale politici die wel mensen in den haag hebben zitten? Want Jan kan dus niets buiten de gemeente regelen?
    Wel een goed stemadvies voor de volgende verkiezingen

    • @Dennis. Kun jij toelichten wat je bedoelt. Mag ik als lid van GB geen waardering uitspreken voor een visie van onze fractievoorzitter die ik in Salland Centraal lees? GB is (gelukkig) geen partij waar alle informatie zorgvuldig voorgekookt wordt, iedereen mag zijn eigen mening hebben. Een van de punten die mij aanspreken in deze partij. Een ander punt is het feit dat de partij echt lokaal gegrondvest is en niet de lijn moet volgen van hun Haagse partijgenoten. Het is de laatste jaren duidelijk gebleken dat de landelijke partijen op gemeentelijk niveau juist minder voor elkaar krijgen dan de lokale.Gelukkig worden de lokale partijen hiervoor door de kiezer beloond: 13 van de 25 raadszetels in Raalte zijn lokaal!

  2. Dhr. Schokker merkt op dat gemeenten gekort worden en moeten bezuinigen. De vraag rijst dan wederom op waarom de coalitiepartijen Gemeente Belangen, CDA Raalte en de VVD Raalte ervoor kiezen om een vijfde wethouder uit de hoed te toveren a totaalraison van € 660 000 over 4 jaren……Hoezo bezuinigen?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.