Home / Sallandcentraal / Salland verdeeld over streep door PAS

Salland verdeeld over streep door PAS

‘Bestaande bouwplannen afmaken en een manifest opstellen voor de komende projecten’

RAALTE – Salland is verdeeld over de streep die de Raad van State heeft getrokken door het PAS. 32 procent van de deelnemers aan de vorige vragenronde van TIP Salland geeft aan tegenstander te zijn van het verbod op het PAS; 29 procent staat er neutraal in; 24 procent is voorstander en maar liefst 15 procent van de deelnemers heeft er geen mening over. Aan deze vragenronde namen 93 respondenten deel.

Op de voorgaande vraag: ‘In hoeverre bent u bekend met het Programma Aanpak Stikstof’ antwoordde overigens 62 procent met ‘een beetje’; 19 procent met ‘volledig bekend’ en 18 procent met ‘niet bekend’.

De voorstanders, van wie 73 procent van mening is dat de natuur onvoldoende werd beschermd door het PAS, beargumenteren hun mening onder andere met: “Er moet eerst goed onderzoek worden gedaan”. Een ander meldt: “Het is goed dat er duidelijkheid komt. Het is goed dat er consequenties verbonden worden aan afspraken. Het is goed dat de natuur eindelijk op gelijkwaardige voet komt met de economie.”

Weer een ander stelt: “Even pas op de plaats en nadenken óf we al dat beton werkelijk nodig hebben, of dat we ook gewoon menselijk een stapje terug kunnen doen en bijvoorbeeld snelheden op wegen verlagen (ipv wegen verbreden) zodat mensen vanzelf minder gaan reizen of met het openbaar vervoer gaan. En bijvoorbeeld geen lege kantoorgebouwen neerzetten in een tijd dat er lege andere gebouwen kunnen worden hergebruikt en veel mensen thuis kunnen werken!”

Pragmatisch
Een ‘neutrale’ respondent meldt: “Bouwprojecten die al gestart zijn, waar dus daadwerkelijk al bouwactiviteiten gestart zijn, afmaken. Geen nieuwe bouwprojecten meer beginnen. Heel snel doorgaan met onderzoeken wat er nodig is om de bouw zo stikstofvrij mogelijk te maken. Daar moet volgens mij alle energie naar uit gaan.”

En iemand uit hetzelfde kampt stelt: “Er moet een evenwicht gevonden worden, dus pragmatisch nadenken, wat is economisch nodig. Door de explosieve bevolkingsgroei komen we nu in dezelfde problemen als tijdens de bevolkingsgroei na de oorlog. Volgens ons ligt hier de kern van een aantal problemen. Het aantal mensen per vierkante kilometer ligt hier veel hoger dan in de meeste Europese landen.”

Een tegenstander stelt: “Nederland komt op deze wijze op slot te zitten en wonen en leven in Nederland wordt wel heel erg duur. Bestaande bouwplannen afmaken en een manifest opstellen voor de komende projecten lijkt mij verstandiger.” En een ander: “We willen Nederland van alles met goede bedoelingen terwijl de rest van de wereld gewoon op de oude voet doorgaat. En de rest van de wereld is meer dan 99 procent, dus waar praten we over.” Een ander: “Ik denk dat de PAS en het verbod hierop gebaseerd is op verouderde/gemanipuleerde cijfers. De groene lobby heeft gewonnen.”

‘Van de baan’
Op de stelling ‘De projecten die volgens het PAS waren goedgekeurd vóór de uitspraak van de Raad van State moeten alsnog doorgang kunnen vinden’ antwoordt in totaal 58 procent van de respondenten: ‘(zeer) mee eens’. 28 procent van de respondenten is het er (zeer) mee oneens.

Een respondent die het eens is met de stelling stelt: “Het PAS-verbod moet van de baan, ze weten niet waar ze mee bezig zijn.” “Op voorwaarde dat er dan alsnog – dwingend – maatregelen getroffen worden om de extra stikstofuitstoot te compenseren. Met terugwerkende kracht, en op korte termijn”, zo voegt een ander toe. Een respondent stelt: “Sommige zaken zijn eenmaal nodig. De aanpak van de N35 is gewoon noodzaak voor de veiligheid en doorstroom.”

Van de respondenten die het oneens zijn met de stelling meldt er eentje: “Alleen als het algemeen belang ermee wordt gediend, zoals windparken op zee en het verstevigen van de Afsluitdijk. Zeker niet het uitbreiden van stallen e.d.”

Foto: Pixabay

Lees ook

Biodanza in de Zonnehof

RAALTE – Na een succesvol introductieprogramma in het najaar geeft Marike Pruim van CreaHeart volgend …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.