‘Ik ben zo’n eikel die er altijd keihard voor gaat’
DEVENTER – De van oorsprong uit Heeten afkomstige kunstenares Maudy Alferink (31) is geselecteerd om begin december haar werk tentoon te stellen tijdens de grote, prestigieuze Scope Art Fair in Miami in Florida. Daar staat ze met haar hyperrealistische schilderijen tussen grotendeels moderne kunstenaars.
Maudy laat zich inspireren door de klassieke meesters, maar ook door hedendaagse modeontwikkelingen. Wat haar modellenkeuze betreft, wijkt ze het liefst ver af van het klassieke schoonheidsideaal. “Dat standaard beeld van vrouwen: blond, een jurkje, roze lipjes…” Ze maakt een kotsgeluid en begint meteen te lachen. “Saaie mooie meisjes zijn er al genoeg.”
In 2010 nam Maudy samen met haar vriendin Camilla deel aan het tv-programma ‘Hollands best fashion designers’. De twee eindigden op de tweede plaats. Daarna maakte ze snel naam in de modewereld. Verder richtte ze een bureau op waarmee ze extravagant vermaak regelde voor feesten en festivals. Maudy was druk. Maar in de zomer van 2014 veranderde alles. Maudy en enkele van haar vriendinnen raakten op vakantie in Engeland betrokken bij een ernstig auto-ongeluk. Maudy raakte zwaar gewond. Een langdurig revalidatieproces volgde. Op therapeutische basis begon ze te schilderen. En haar talent viel al snel op.
“Een kennis kocht een schilderij, dat was een motivatie om ermee door te gaan.” Haar oude leven wilde ze echter niet laten gaan. Maar ze kwam er al snel achter dat ze dat wel moest. “Na het ongeluk kon ik de drukte en de deadlines niet meer aan. Dat lukt gewoon niet meer.”
Maudy besloot zich daarna volledig op het schilderen te richten. Maar het is de aard van het beestje: ook daarbij ging het weer fanatiek. “Mijn lichaam geeft me geen garanties meer. Ik probeer daar naar te luisteren, maar soms werk ik weer dagen achter elkaar door en stort ik dan ineens in. Ik ben gewoon zo’n eikel die er altijd keihard voor gaat.”
Stelen
Maudy’s realistische werken waren onder andere te zien in Amsterdam, Dubai, Groningen en Deventer. Ze woonde jarenlang samen in Groningen, maar die relatie is inmiddels uit. Sinds begin dit jaar heeft ze woon- en werkruimte in Deventer. Een ruim appartement in een voormalig bedrijfspand. Ze is fulltime kunstenares. Niet altijd een vetpot, maar het lukt. Opdrachten neemt ze alleen maar aan, als die haar aanspreken. “Teveel werken in opdracht voelt wat mij betreft als stelen van mijn eigen toekomstdroom.”
En ook op zakelijk gebied is ze eigenwijs. Ze werkt het liefst buiten de bekende galerijen en dealers om. Die vragen zoveel provisie… “Maar dat maakt het lang niet altijd gemakkelijker. Aan de andere kant, als ik dan weer een werk verkoop, hou ik twee keer zoveel over.” Heel soms ontkomt ze er niet aan. Haar uitnodiging voor de Scope Art Fair heeft ze te danken aan galerijhouder uit New York. “Maar daarbij gaat het om een eenmalig project. Niet om een langdurig contract.”
Zes flessen wijn
In 2017 besloot Maudy om zich verder te ontwikkelen. “Mijn kennis van technieken deed ik op via filmpjes op YouTube, maar op een gegeven moment was het klaar. Toen hoorde ik over de Angel Academy in Florence. Daar worden kunstenaars onderwezen in het Klassiek realisme. Deels beïnvloed door de oude grootmeesters. Dus ik ernaartoe voor een cursus van twee weken. Maar de cursus werd niet gegeven door de grootmeester waarvan ik juist les wilde hebben. Hij bleek een week later in Belfast een cursus te geven. Dus ben ik toen maar achter hem aan gereisd. Die man is al wat ouder, ik moest en zou die kennis van hem vergaren.” Ze begint te lachen. “Hij is er nog steeds. Hoe hij het doet, weet ik ook niet. Hij dronk zo zes flessen wijn per avond.”
Zevenluik
Op de schildersezel staat een schilderij van circa twee bij drie meter. Daar is ze met tussenpozen al zo’n twee jaar mee bezig. Het werk beeldt twee vechtende vrouwen uit, waarvan de een op het punt staat om de ander met een stilettohak de schedel in te slaan. Een grootse, dramatische compositie met een kleine knipoog. Maudy’s stijl heeft klassieke elementen, maar ook nieuwe.
“Veel grootmeesters schilderden nogal donker. Daar wil ik een eigen draai aan geven; me richten op de cultuur en de kledingstukken van nu. Zij schilderden tenslotte ook wat toen de mode was. Het werk heet ‘Envy’. Het is gebaseerd op een van de zeven Bijbelse zonden. Of het een zevenluik wordt?” Ze begint opnieuw te lachen. “Ik ben hier nu al twee jaar mee bezig. Of dat gaat lukken met mijn lichamelijke conditie weet ik niet. Ik doe geen beloftes. Maar: I’m working on it!”
Beledigend
Het vrouwelijke is een terugkerend thema in haar werk. “Ik vind het vrouwelijk lichaam veel interessanter dan het mannelijke. Ik voel me een feminist, maar het liefst gebruik ik dat woord niet eens. Ik zie gewoon graag gelijkheid wat betreft behandeling en respect.” Maar ook wijst ze naar een schilderij in haar kamer. “Dat is een transgender meisje. Geboren als jongen, maar ze heeft inmiddels de transformatie tot vrouw ondergaan. Ik schilder alle soorten vrouwen. Of dat rebelleren is? Nee, om eerlijk te zijn ben ik daar allergisch voor. Ik vind dat ook beledigend. Het heeft juist alles met acceptatie te maken. Ik wil andere vormen van schoonheid laten zien.”
Maudy verzorgt op zaterdag 9 en zondag 10 november een tweedaagse workshop in Deventer die in het teken staat van de technieken van de oude meesters. Voor meer informatie daarover mail naar schilderenoudemeesters@gmail.com.