‘Hoe de boeren telkens weer in het pak genaaid worden’

RAALTE – Raaltenaar Kees Huls ergert zich aan de manier waarop Den Haag omgaat met de boeren. Hij schreef een brief. Een ingekorte versie plaatsen we hieronder. ‘Hoe de boeren telkens weer in het pak genaaid worden.’

“In het dichtbevolkte Nederland hebben de boeren te maken met hoge grondprijzen en verstikkende regelgeving, wat leidde tot schaalvergroting en daardoor meer export om hun producten af te zetten. Hierdoor lopen zij wat nieuwe technieken betreft voorop in de wereld, deels om tegemoet te komen aan de opgelegde overheidsregels, die vaak onvoorspelbaar zijn en waarvoor zij op weinig begrip en hulp van de overheid kunnen rekenen. Gevolg hiervan is dat onze bedrijven gevaarlijk kapitaalintensief geworden zijn.

Als voorbeeld voor deze onbetrouwbare overheid het volgende voorbeeld. Midden in de laatste economische crisis begonnen boeren te investeren in staluitbreiding/modernisering omdat in 2015 het melkquotum zou verdwijnen. De bouw- en aanverwante sectoren waren toen, vooral door onhandige politiek met betrekking tot de hypotheekrenteaftrek, in een diepe crisis gekomen. Mede doordat de krijtstreepjongens in Utrecht met de portefeuilles wapperden en de overheid deze ontwikkeling stimuleerde, was deze stalbouw het enige lichtpuntje in de bouwwereld. Toen deze stallen echter amper klaar waren en gevuld waren met nieuwe dieren kwam als een donderslag bij heldere hemel nieuwe regelgeving voor fosfaatrechten, waardoor er weer dieren moesten verdwijnen en de investering in de grotere stallen dus minder verantwoord werd. De regering haalde de goedkoopste smoes weer van stal: Europa en de Rabobank zag de aflossingen nog altijd met belangstelling tegemoet.

Schiphol

Het is heel duidelijk dat wij met zijn allen een groot milieuprobleem hebben waar dringende maatregelen genomen moeten worden, door alle sectoren en burgers. Dan roept opeens een halve zool van D66 (D33 dus) dat de veestapel met 50 procent ingekrompen moet worden. Dit terwijl er geen beroepsgroep is die al zoveel stappen op dit gebied gezet heeft! Maar ja, slecht vertegenwoordigd.

Vanavond hoorde ik de CEO van KLM weer gladjakkeren over het levensbelang voor onze economie van de uitbreiding van Schiphol en indirect dus de inbedrijfname van Lelystad. Naar mijn mening wordt dit economisch belang gruwelijk overdreven, omdat bijna 50 procent van de Schipholpassagiers in transit is en niet van de luchthaven afkomt. Hun enige bijdrage aan de Nederlandse economie is dat zij zich een oor aan laten naaien in de restaurants en de taxfree winkels op Schiphol. Het geld dat in Lelystad geïnvesteerd is, hoeft niet weg te zijn. Dit zou een goed onderkomen zijn ter vervanging van het Binnenhof in Den Haag dat gerenoveerd zal worden, mooi centraal in het land met goede verbindingen en met veel meer ruimte rondom voor tractoren dan op het Malieveld. En Rutte kan dan van het torentje naar de verkeerstoren.

Slachting

Maar alle gekheid op een stokje, het risico is groot dat onze regering weer ondoordachte maatregelen gaat nemen die de concurrentiepositie van onze boeren in de wereld in gevaar gaan brengen en een slachting teweeg zullen brengen. De EU bestaat nu 26 jaar, maar wordt nog veel te veel als boeman gebruikt voor regelgeving en is veel te weinig constructief omdat er nog veel te nationaal wordt gedacht. Tegenover de nieuwe wereldmachten China en India redden wij het niet meer als klein landje. Zaken als bijvoorbeeld dringend gewenst zwaarder belasten van de luchtvaart kunnen we niet nationaal regelen en daarom hebben we een echt verenigd Europa nodig dat kaders stelt met uitvoering door de regio’s.
De conclusie is dan ook dat de regering zich moet onthouden van eigen maatregelen ten opzichte van de boeren, het hele klimaatprobleem kan alleen door Europa aangepakt worden. Wanneer dit niet gebeurt zijn acties gerechtvaardigd!

Ik heb minister Carola Schouten hoog zitten en ben er zeker van dat ze politiek en persoonlijk in een spagaat zit, maar het levensgrote risico bestaat dat zij door de andere partijen gedwongen wordt toch impopulaire maatregelen te nemen en dat om haar gezicht te redden voorgesteld zal worden om ‘maar’ 49 procent te saneren.

Gedwongen

Boeren zijn niet overgegaan tot schaalvergroting omdat ze per se groot wilden worden, maar werden door de regelgeving en globalisering hiertoe gedwongen. Wanneer er gesaneerd moet worden en men terug wil naar kleinschaliger, mogelijk circulaire bedrijven, zal de overheid/ Europa weer moeten overgaan tot inkomensgaranties/ gegarandeerde minimum prijzen. Dat is de enige manier om tot een oplossing te komen en is verdedigbaar in een geglobaliseerde wereld waar in veel landen met andere standaarden met betrekking tot het milieu gewerkt wordt.

Ik hoop en vertrouw erop dat de keurig belasting betalende boeren dezelfde ondersteuning van de burgers blijven houden in hun strijd. Zij zijn veel belangrijker en al veel verder vooruit in milieumaatregelen dan multinationals die veel eisen en bijna geen winstbelastingen afdragen.”

Foto: Johan Bokma

7 REACTIES

  1. Ook al worden er nog zulke rake opinies geschreven en grote acties georganiseerd, zolang onze bewindvoerders in Den Haag straffeloos de meest bizarre plannen blijven bedenken in de veronderstelling dat niet de boeren maar zij de wijsheid in pacht hebben, vrees ik, dat er bar weinig tot niets zal veranderen. Hoezo een miljoenen verslindende verbouwing voor het Binnenhof? De bezem erdoor halen lijkt mij veel doeltreffender!

  2. 2Marjan Potze
    Ik ben het lang niet altijd met jou zienswijze eens
    Maar in deze ondersteun ik jou mening uit het diepst van mijn hart
    Een oud gezegde is als volgt Als Den Haag gaat boeren is de economie ten einde raad.

  3. Alle begrip voor boeren die klem zitten en om erkenning vragen. Maar vertel me niet dat de fosfaatproblemen na het afschaffen van het melkquotum kwamen als een donderslag bij heldere hemel. Dan heb je veertig jaar je vak-informatie niet bijgehouden.

  4. Volgens mij is iedere sector bezig met schaalvergroting en groei. De economie moet blijven draaien, want we willen allemaal meer,meer, meer. Maar we weten nu wel een keer dat dit niet kan. Dus laten we alles goed, beter,best maken en genoegen nemen met minder. Dus geen groei van Schiphol, Verkeer en Landbouw en alles herstellen naar een evenwichtige balans. Met technologie en veel kennis de wereld schoner maken. Iedereen mag het voelen, de autorijders terug naar 100, een vliegtax van 75 euro per ticket, (wereldwijd) , iedereen die milieuonvriendelijk consumeert. We kunnen allemaal de producenten wel de schuld geven maar ondertussen betalen ze ons salaris en produceren zij wat wij willen kopen. Hoe? Ik weet het niet precies,het is best ingewikkeld. Wanneer? Nu! Dit is het momentum.

  5. @Jan Bakkes. Als het al 40 jaar bekend zou zijn dat deze fosfaatproblemen aanstaande waren,waarom werden de boeren die gingen uitbreiden na.v. opheffing quotum daar dan niet op gewezen door ministerie, landelijke organisaties, vergunningverstrekkers, financierende banken? Als dat bekend zou zijn hadden deze boeren toch nooit geïnvesteerd? Ik blijf erbij: Weer in het pak genaaid.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.