Tweederde vindt huidige muntprijs Stöppelhaene te hoog

RAALTE – 68 procent van de deelnemers aan de laatste vragenronde van TIP Salland vindt de huidige muntprijs van Stöppelhaene (2,75 euro) te hoog. 19 procent wil maximaal 2,75 euro betalen; 13 procent maximaal 3 euro. Hoger vindt niemand acceptabel. 93 respondenten namen deel.

We poneerden de stelling naar aanleiding van het gegeven dat Stöppelhaene inmiddels 2,75 euro vraagt voor muntje.“Je mag niet meer omrekenen, maar je betaalt nu 6 gulden voor een plastic bekertje, ik vind dat veel te veel!”, stelt een respondent. Een ander: “Als je ziet hoeveel er wordt georganiseerd zonder entree, krijg je echt wel waar voor je geld. Een lagere consumptieprijs betekent of veel minder activiteiten of entree vragen bij andere activiteiten.”

En weer een ander: “Voor mezelf sprekend zou ik geen evenement mijden om de muntprijs. De jeugd heeft echter niet zoveel geld. Voor hen is 2,75 euro een rib uit hun lijf. Geen wonder dat ze dan gaan voorzitten/indrinken. Ik heb wel begrip voor de hoge kosten die Stöppelhaene en de individuele ondernemers hebben met betrekking tot de muziek, aankleding, beveiliging, etc. Dat moet wel betaald worden. We willen natuurlijk dat zij ook hun boterham verdienen.”

36 procent van de respondenten zegt zich bij een bezoek aan een evenement niet te laten tegenhouden door de muntprijs. 30 procent was neutraal over de stelling; 28 procent laat zich wél beïnvloeden door de muntprijs. 6 procent had geen mening over de stelling. Een respondent die zich niet laat beïnvloeden door de muntprijs stelt: “Je bepaalt zelf hoeveel je uit wilt geven aan munten voor eten en drinken. De consumptie van mensen kan best wel wat minder, als de kwaliteit maar goed is.”

Denktank
Een neutrale respondent stelt: “Stöppelhaene krijgt nogal wat subsidies van de provincie en de gemeente, daarnaast zijn er nogal wat sponsoren, die heel wat geld in het laatje brengen. Waarom is dan de muntprijs zo hoog?” En dan is er ook nog een respondent die niet zoveel heeft met ‘zuipfeesten als Stöppelhaene’. “Er zit veel verborgen leed bij bezoekers die teveel drinken c.q. veel geld uitgeven tijdens zo’n festijn. Raalte e.o. heeft teveel festiviteiten waarbij bezoekers teveel geld uitgeven. En nadien maar klagen dat de maand teveel weken heeft.” Doe er uw voordeel mee…

Maar hoe kan een evenement als Stöppelhaene dan aan meer geld komen om de muntprijs te laten zakken. Verschillende suggesties komen voorbij: meer entree; minder bekende topartiesten en een minder grootse opzet (of minder programmaonderdelen). “Terug naar regionaal; men wil er nu een landelijk feest van maken”, stelt een van de respondenten. Een ander tipt: “2 euro entree voor het Oogstcorso en het Stöppelhaeneterrein.” Een ander: “Meer andere activiteiten die publiek trekken zoals de bingo en de quiz; enthousiaste geluiden hierover gehoord. Start een denktank onder Raaltenaren voor leuke ideeën.”

6 REACTIES

  1. Het verdien model van evenementen is veranderd door de jaren. Helaas zie je dit Nederland breed en gaan prijzen van bv drank omhoog.

    Vroeger waren ook tickets een inkomen van bv sportevenementen. Dit is tegenwoordig misschien nog maar 10% van een inkomen.
    Vandaag juist een mooi gesprek hierover gevoerd op o.a. EK voetbal niveau en andere internationale evenementen. Ook waar budgetten tegenwoordig meer uit bestaan. Interresant omslag.

    Langzaam proberen om te denken in je verdien model. Hierover praten wil ik graag eens.
    Salland is en blijft mijn leefomgeving, maar werkomgeving is toch echt het westen van het land en nog verder.

  2. Denk dat de meeste het te duur vind worden en nemen daarom eigen drank mee van huis , door het goedkoper te maken breng je dit terug . en word er meer gedronken . de jeugd aan het fris de ouderen aan het bier of nog sterkers .

  3. Lekker terug naar kleinschaligheid, lokaal/regionaal feestje maken. De zuipers komen toch wel, ook met wat goedkopere artiesten. € 2,25 zou een consumptie maximaal moeten zijn (kermis Averlo).

  4. Stoppelhaene als organisatie heeft misschien meer geld nodig om de muntprijs te laten zakken.
    Maar de horecabedrijven zelf lachen zich een slag in de rondte. Die horen de kassa nu nog nagalmen. En niet omdat die kassa’s leeg zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.