Home / Sallandcentraal / Waterschap akkoord met voorkeur dijkversterking IJsseldijk

Waterschap akkoord met voorkeur dijkversterking IJsseldijk

ZWOLLE – Het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) heeft vorige week het voorkeursalternatief voor de versterking van de IJsseldijk tussen Zwolle en Olst gepresenteerd. De IJsseldijk moet worden verbeterd, omdat die niet meer voldoet aan de wettelijke normen.

Het waterschap wil het voorkeursalternatief graag toelichten tijdens een tweetal inloopbijeenkomsten. Die zijn op maandag 23 september in het gemeentehuis in Wijhe en op dinsdag 1 oktober in Zwolle. Iedereen is van harte welkom tussen 19.00 en 21.00 uur.

Dagelijks bestuurder Breun Breunissen geeft aan dat met de voorkeursbeslissing van het Algemeen Bestuur de verkenningsfase is beëindigd. “Het is een principeoplossing per deeltraject. In de planuitwerkingsfase (2020-2023) worden de plannen meer in detail uitgewerkt. In de verkenningsfase zijn medeoverheden, bewoners, bedrijven, (terrein)beheerders en belangenorganisaties gedurende het gehele proces intensief betrokken. Van alle kanten is over het omgevingsproces tevredenheid uitgesproken en is gevraagd of we dit proces ook in de planuitwerkingsfase voortzetten. Dat lijkt mij vanzelfsprekend. In verbinding zijn met de omgeving, blijft ons motto.”

Damwand
Het voorkeursalternatief bestaat voor een groot deel uit een binnendijkse dijkversterking en (technische) oplossingen om te voorkomen dat bij hoogwater op de IJssel zand wordt meegevoerd door water dat onder de dijk doorstroomt, waardoor de dijk instabiel kan worden. Dat kan met het aanbrengen van een damwand of geo-textiel in de ondergrond.

Op de andere dijktrajecten bestaat het VKA uit een buitendijkse versterking richting de rivier of een constructieve oplossing, zoals een diepwand of een damwand. In het noordelijk deel van het traject, tussen Windesheim en Zwolle, moet de dijk worden verhoogd.

Er wordt nog een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar een dijkverlegging op het traject Paddenpol. Vooral omdat een dijkverlegging kansen biedt voor waterstandsdaling, ruimtelijke kwaliteit en natuurontwikkeling. Nagegaan wordt of de financiering daarvoor rond te krijgen is. Of de dijkverlegging kansrijk is wordt eind 2019 besloten.

Meekoppelkansen
Op voorstel van het algemeen bestuur wordt op het deeltraject Schellerdijk naast een binnendijkse versterking ook een buitendijkse versterking verder onderzocht. Daarnaast stond het bestuur open voor het onderzoek naar kansen op het gebied van verkeersveiligheid en recreatie. Twee van deze zogenaamde ‘meekoppelkansen’ worden niet verder onderzocht: het fietspad van Den Nul naar Wijhe en de parallelweg tussen Den Nul en Wijhe.

Lees ook

Sportakkoord Olst-Wijhe versterkt samenwerking verenigingen

OLST-WIJHE – Het Rijk nam met het landelijk sportakkoord onlangs het initiatief om meer mensen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.