Home / Sallandcentraal / Vanaf eind dit jaar 30 kilometer per uur op Jan Hooglandstraat Olst

Vanaf eind dit jaar 30 kilometer per uur op Jan Hooglandstraat Olst

WIJHE – Het verkeer in de Jan Hooglandstraat, Aaldert Geersstraat en Koekoeksweg mag vanaf eind 2019 niet meer harder rijden dan 30 kilometer per uur. Dit is de uitkomst van het overleg van inwoners, ondernemers, plaatselijke belangen, de gemeente, veiligheids-hulpdiensten en anderen over de diverse verbeteringen voor dit tracé.

De voorrangskruisingen blijven behouden. Over het gehele tracé komt in het midden van de weg een baan van 2,60 meter breed met aan beide zijden een fietsstrook (met fietssymbool) van 1,70 meter breed. De werkzaamheden aan de Jan Hooglandstraat, de Aaldert Geertsstraat en de Koekoeksweg vinden plaats in het laatste kwartaal van 2019.
In het kader van het ‘scheiden en spreiden’ van het verkeer in Olst worden ook andere maatregelen getroffen. Het voetpad tussen de Stationsweg en de Joke Smitlaan wordt geschikt gemaakt voor voetgangers en fietsers. Naast het bestaande voetpad wordt een 1,80 meter breed fietspad aangelegd met aan beide uiteinden een dubbele drempel. Daarnaast wordt een haag of hek geplaatst zodat (brom)fietsers niet om de drempels heenrijden. De huidige versmalling aan de zijde van de Joke Smitlaan blijft. De nieuwe inrichting van het fiets/voetpad is tot stand gekomen in goed overleg met de aanwonenden. De werkzaamheden worden in het laatste kwartaal van 2019 uitgevoerd.

Scholencluster

In de Structuurvisie Olst-Wijhe is het ‘scheiden en spreiden’ van het verkeer in Olst als toekomstige ontwikkeling opgenomen. Dit leidt tot veiligere fietsverbindingen van en naar de sportvelden en de sporthal. Hierbij wordt rekening gehouden met woningbouwontwikkeling op het Abersonterrein en de ontwikkeling van een scholencluster nabij sporthal de Hooiberg. Bij de onderzoeken is in de berekeningen rekening gehouden met de eventuele verplaatsing van de scholen naar deze locatie. De voorstellen in het kader van het ‘scheiden en spreiden’ versterken veilige fietsroutes, ook bij het realiseren van het scholencluster nabij de sporthal. Veilige schoolroutes zijn ook een vereiste vanuit verkeersouders van de scholen en de schoolbestuurders.
Ook het fietsroutenetwerk wordt versterkt door de realisatie van de fietstunnel in het verlengde van de Ter Stegestraat. Na realisatie van de fietstunnel ontstaan er veiligere fietsroutes van Den Nul en Deventer naar Boskamp en verder. De verwachting is dat de tunnel wordt aangelegd in 2020-2021.

Lees ook

Raalter Uitdaging heeft bureaustoelen in de aanbieding

RAALTE – De Raalter Uitdaging heeft voor verenigingen en stichtingen mooie bureaustoelen beschikbaar. Via een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.