‘Ik denk dat in de toekomst veel meer op deze manier geleerd gaat worden in het mbo’
RAALTE – Inspelen op de zorgvraag van de toekomst. Uitgaan van de leervraag van de student. Het onderwijs zo naadloos mogelijk laten aansluiten op de praktijk. Met die uitgangspunten zijn twaalf zorginstellingen in de regio en Zozijn Raalte in samenwerking met Landstede MBO Raalte van start gegaan met praktijkleerroutes. De Landstede-studenten lopen stage en leren in de praktijk, met baangarantie. “Deze manier van opleiden leert de studenten zelfstandig en zelfredzaam te zijn, met veel verantwoordelijkheidsgevoel en kennis van zaken”, zegt projectleider Ceciel Korsmit-van den Berg.
Dertien kersverse studenten Verzorgende IG/Medewerker Maatschappelijke Zorg (niveau 3) zitten nog wat onwennig bij elkaar bij ZGR Swaenewoerd in Raalte. Het is even wennen, ook voor docent Marieke Zwartjens. “De locatie is nieuw, maar ook de manier van leren. De leervragen komen vanuit de praktijk. Dus het kan zijn dat de ene student met module 3 bezig is, terwijl een andere student zich al buigt over module 9 uit leerjaar 2. We spelen flexibel in op hun leervragen, terwijl we ondertussen in de gaten houden of alle basisleerstof de revue passeert.”
De studenten krijgen per week vijftien uur les, en ze lopen vijftien uur stage bij een van de twaalf deelnemende zorginstellingen in Raalte, Deventer, Bathmen, Holten, Twello, Heino en Wijhe. Student Joy van der Hoop werd door zorginstelling ’t Dijkhuis in Bathmen geattendeerd op de bijzondere praktijkopleiding. “Het lijkt me heel leuk. Ik leer voor een diploma en kan intussen stagelopen om te kijken of het bevalt.” Ook jongens hebben zich voor de opleiding aangemeld. “Ik ga graag met mensen om”, zegt Darko Balbo. “Het liefst met ouderen. En ik ben niet van de boeken, geef mij maar iets te doen!”
Verhaal
Manager Wonen van Zozijn in Raalte, Bathmen en Deventer Jacquelien van Brink is heel blij met de praktijkleerroute Maatschappelijke Zorg niveau 4. “Door deze nieuwe manier van opleiden krijg je veel meer binding met je toekomstige medewerkers. Wij kunnen de studenten vanaf de start onze visie meegeven: hoe kijk je naar de cliënten, hoe ga je met hen om. Bij Zozijn is de doelgroep specifiek: van licht tot zwaar en meervoudig verstandelijk beperkt. Dat is heel leerzaam voor de studenten. Als ze deze opleiding succesvol hebben afgerond, hebben ze niet alleen een baangarantie bij Zozijn, maar kunnen ze desgewenst overal aan de bak.” Wat Jacquelien betreft is het project nu al geslaagd. “Het is fantastisch om te zien dat we nu al acht Zozijn-studenten hebben. Ik heb ze rondgeleid, ze kennen ons verhaal en ze hebben kennisgemaakt met onze cliëntenraad. Ik ben ervan overtuigd dat deze pilot geweldig gaat lopen.”
Afscheid nemen
Docent Elke Siebelink geniet van de nieuwe uitdaging bij Zozijn. “Als docent speel je in op de vraag van de student. Als die deze week te maken krijgt met afscheid nemen, omdat een cliënt bijvoorbeeld verhuist, kunnen we daar meteen op inspelen, in plaats van dat we moeten wachten op module 7 in jaar 2, waarin dit onderwerp normaliter wordt behandeld. Je moet flexibel zijn als docent, en je weet nooit precies wat er op je afkomt. Dat vind ik geweldig.”
“Je merkt dat de motivatie van de studenten heel anders is”, zegt projectleider Ceciel. “Ze zijn meteen serieus met hun vak bezig omdat ze zich tussen de cliënten bevinden. En het leuke is de wisselwerking. Het zijn niet alleen de studenten die leren, maar door de setting leren ook de docenten, evenals de medewerkers van de zorginstellingen. Het is een bijzonder constructieve setting. Ik denk dat in de toekomst veel meer op deze manier geleerd gaat worden in het mbo.”
Bij beide praktijkleerroutes kunnen studenten nog tot oktober instromen. “Afhankelijk van de vraag, starten we eventueel in februari een nieuwe groep.”