Home / Sallandcentraal / Voldoende voor dienstverlening Olst-Wijhe

Voldoende voor dienstverlening Olst-Wijhe

WIJHE – De inwoners van de gemeente Olst-Wijhe geven de gemeente rapportcijfers van tussen de 6,2 en 6,8 voor haar dienstverlening. Dit blijkt uit de Burgerpeiling 2018. Om de twee jaar doet de gemeente Olst-Wijhe mee aan dit onderzoek van Waarstaatjegemeente.nl. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe inwoners over hun gemeente denken. De waardering is een lichte stijging ten opzichte van 2016.

Voor de categorie ‘alle inspanningen voor inwoners’ scoorde Olst-Wijhe en 6,7 (in 2016 een 6,6 en in 2014 een 6,5). In de categorie ‘zorg voor woon- en leefomgeving’ kreeg de gemeente een 6,6 (een 6,5 in de voorgaande twee Burgerpeilingen), voor ‘dienstverlening algeheel’ een 6,8 (bij de twee voorgaande Burgerpeilingen een 6,7), voor de digitale dienstverlening een 6,8 (in 2016 een 6,7 en 2014 een 6,6) en voor communicatie en voorlichting een 6,8 (6,7 in 2016 en 6,5 in 2014). Het onderdeel ‘samenwerking met de inwoners’ krijgt een waardering van 6,2 (zelfde als in 2016). Hiermee scoort de gemeente Olst-Wijhe 0,1 procent hoger dan het landelijke gemiddelde. De gemeente wil op dit punt nog meer inzet gaan plegen. Zij verwacht hiermee in de toekomst een nog betere waardering te kunnen bereiken.
De cijfers zijn op de categorie ‘samenwerking met de inwoners’ na (bleven hetzelfde) allemaal minimaal of iets gestegen. Deze meeste stijgingen zijn zo klein dat ze statistisch niet significant zijn. Dat betekent dat de kans aanwezig is dat de stijgingen op toeval berusten.

Inwoners hebben de staat van de openbare ruimte in de Burgerpeiling (een 2018 iets positiever beoordeeld dan in 2014 en 2016. Het cijfer voor het onderhoud van het groen is ook stijgende maar wordt wat lager gewaardeerd dan het schoon of heel zijn van de openbare ruimte. De gemeente heeft dit jaar het niveau van het onderhoud in de kernen verhoogd. De verwachting is dat dit in een volgende Burgerpeiling ook effect zal hebben op de waardering van dit onderwerp.

37 procent van de inwoners zegt (heel) veel vertrouwen in de gemeente te hebben. 49 procent geeft aan niet veel/niet weinig vertrouwen te hebben; 14 procent nauwelijks tot geen. Dat lijken zonder context geen indrukwekkende cijfers, maar Olst-Wijhe scoort daarmee hoger dan het landelijke gemiddelde.

Communicatie
De gemeente heeft onlangs ook nog een (ander) onderzoek laten uitvoeren naar hoe communicatie kan bijdragen aan het betrekken van inwoners en welke mogelijkheden e-participatie Olst-Wijhe biedt. Door de onderzoeker zijn in totaal 192 inwoners geïnterviewd. Hieruit komt naar voren dat een groep inwoners, die nu nog niet bereikt wordt om mee te denken en te doen, dit wel zou willen als de gemeente hiervoor andere middelen inzet. Meer dan 60 procent van de inwoners geeft aan het liefst online te willen meedenken, meedoen of mee te beslissen. Het onderzoek geeft aan dat 29 procent van de inwoners al eerder heeft meegedacht of meegedaan in een project of bijeenkomst van de gemeente. 71 procent dus niet. Van deze groep geeft bijna 28 procent aan wel de behoefte te hebben om mee te denken, te doen of te beslissen. De komende periode wordt gekeken naar wat er met de resultaten van dit onderzoek kan worden gedaan.

Lees ook

West-Overijssel werkt samen aan de energietransitie

REGIO – Provincie, gemeenten, waterschap en netbeheerder in West-Overijssel werken samen aan een Regionale Energie …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.