Home / Uncategorized / Gerlant: Veenhuis, die gele uit Raalte of die rooie uit Rijssen

Gerlant: Veenhuis, die gele uit Raalte of die rooie uit Rijssen

Op de trekker naar Raalte. Veertig jaar geleden een heel ding. Bij de buurman in het zitje op het spatbord en een thermoskan met koffie mee. Vanuit Hoonhorst, door Heino en stoppen voor de stoplichten in het centrum. Daarna het rondje om de kerk en dan die lange rechte weg naar Raalte. Een parallelweg was er nog niet. De bestemming was Veenhuis en het doel was een nieuwe giertank voor de buurman.

We hebben het over midden jaren ’70. De Nederlandse landbouw explodeerde. Innovatie op innovatie en de mechanisatie vierde hoogtij. Ligboxenstallen werden uitgevonden en maïs werd een onderdeel van het landschap. Kleine lokale smeden werden fabrikanten van wereldformaat, anderen verdwenen. Raalte was ver weg, maar daar werden ze gemaakt: machines van formaat. Duur, maar het waren de Mercedessen van die tijd. De buren dachten er het hunne van. Zij stonden met het greepje hun mestwagens vol te spitten. Die kwamen van Schuitemaker in Rijssen, want die werden in Raalte niet gemaakt. Even legendarisch als hopeloos achterhaald in die tijd. Drijfmest was handel, net als maïs. Loonwerkers investeerden in silagewagens. Machinefabrikanten, dat waren deze dorpssmeden uit Raalte geworden.

Schuitemaker bouwde een maïswagen. Veenhuis ook. Je was als jochie dat aan de kant stond te dromen over later als je groot was en zelf mocht maïshakselen voor de rooie uit Rijssen of voor de gele uit Raalte. Van de rooien waren er veel meer. De gelen waren duurder, maar dan had je kwaliteit. Schuitemaker en Veenhuis waren aardsrivalen.

Vijftien jaar later, de innovaties gingen door. De bedrijven zijn allebei leidend geworden in de Nederlandse agro-industrie. De giertank die we thuis hadden (een rooie) is op en doorgerot. Ik mag zelf op de trekker naar Raalte een nieuwe giertank halen. Buurmans tank was wat klein geworden, maar deed het nog steeds. ‘Goedkoop was duurkoop’, was de conclusie. En Raalte? Een half uurtje gassen en je was er al. De showroom waarin ik ontvangen werd stond vol met machines voor allerlei gebruik. De machines werden ook steeds groter, maar de ruimte zelf niet. De showroom is nu al jaren sportschool. Rij daar maar eens met een moderne giertank naar binnen. Dat gaat niet.

25 jaar later. Er wordt door beiden een breed scala aan machines geproduceerd. Schuitemaker bijvoorbeeld de Rapide ladewagen, Veenhuis de oersterke ‘Combi 2000’; die was zijn tijd ver vooruit, maar Veenhuis besluit zich te specialiseren op waar het ooit allemaal mee begon:  drijfmest. Al het andere gaat eruit. Behalve de gronddumpers dan. Die gaan naar neef Jan.

 40 jaar later. De landbouw is aan transitie onderhevig. Veel boeren verdwijnen en afstanden worden klein. Ook met de trekker. Beide bedrijven produceren voor een wereldmarkt. De een maakt bulk en rommel (zeg ik met weemoed, een knipoog naar de Tukkers en Sallandse roots),  de ander kwaliteit. Hebben beiden zware tijden gekend. Schuitemaker is in 2018 overgenomen door investeringsmaatschappij Wadinko uit Zwolle. Geen luxe zeg maar. Veenhuis produceert Nutriflow, een ingenieus systeem om mest te analyseren. Maar ook daar is de realiteit dat er steeds minder boeren zijn.

Deze week het persbericht. De twee rivalen van weleer zijn gefuseerd. Veenhuis Raalte gaat naar Rijssen. De naam gaat uit Raalte verdwijnen en samen gaan ze zich op de toekomst richten. Een begrijpelijk en wijs besluit, denk ik. Jochies van nu zullen op deze manier over veertig jaar andere herinneringen aan dit bedrijf hebben. Voor Raalte is het jammer, bedacht ik me toen ik van de week met de trekker langs Schuitemaker reed, al koffie uit mijn thermoskan pakkend.

Ik herinner me hoe ik veertig geleden in Heino, bij het optrekken voor het stoplicht, de koffiekan met veel gerammel uit mijn handen gleed. Zo onder het wiel door. De draai om die oren die ik toen kreeg…

De transitie in de landbouw die nu wordt ingezet, kringlooplandbouw met aandacht voor bodembeheer, gaat verder terug dan veertig jaar geleden. Daar hoort weer een mestwagen bij. In Rijssen weten ze hoe je die moet maken. Samen redden ze het wel.

gerlant@regiobode.nl

Lees ook

PvdA wil dat provincie de Overijsselse huizenmarkt verbetert

REGIO – Het Overijsselse provinciebestuur moet om tafel met gemeenten en woningbouwcorporaties om snel meer …

2 comments

  1. Ik neem aan dat na verloop van tijd de merken geïntegreerd worden. Kunnen de tanks mooi oranje worden.

  2. Laten we terugschalen, ruilverkaveling terug, terug naar de tijd dat een Ford5000 nog een grote trekker was

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.